Flashback bygger pepparkakshus!
2013-01-10, 23:31
Medlem
Hej!

Det är så att jag vill komplettera min skogarderob något och undrar vad ni anser vara mest användbart av en oxford i mocka kontra en monk strap i samma material? Tanken är först och främst att använda skorna när det känns för uppklätt med svarta oxfords till kostymen men även kanske ha dem till chinos och jeans för ett uppklätt men ändå avslappnat intryck. Så vad säger ni? (Anledningen till att jag väljer mocka och inte skinn är av den enkla anledning att det är vanligare med gummisula på alternativen i mocka vilket gör att de kan användas även i blötare förhållanden.)

De jag har kikat på hittills är följande:

http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=1924

http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=2311

Andra förslag i samma prisklass tas tacksamt emot!
Citera
2013-01-12, 21:44
Medlem
personligen tycker jag att monkstrapsen är ett mer användbart alternativ, snyggt till lite formellare lägen men även en av de snyggaste skorna att använda med jeans/chinos, dock är den ju lägre ner än oxford's i formallitetsgraden.

OnT: Monkstraps!
Citera
2013-01-13, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christian90
Hej!

Det är så att jag vill komplettera min skogarderob något och undrar vad ni anser vara mest användbart av en oxford i mocka kontra en monk strap i samma material? Tanken är först och främst att använda skorna när det känns för uppklätt med svarta oxfords till kostymen men även kanske ha dem till chinos och jeans för ett uppklätt men ändå avslappnat intryck. Så vad säger ni? (Anledningen till att jag väljer mocka och inte skinn är av den enkla anledning att det är vanligare med gummisula på alternativen i mocka vilket gör att de kan användas även i blötare förhållanden.)

De jag har kikat på hittills är följande:

http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=1924

http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=2311

Andra förslag i samma prisklass tas tacksamt emot!

Jag skulle välja monksen av den enkla anledningen att jag trivs väldigt bra i det, mocka är ett trevligt alternativ. Meermin har en double monk med whishey färgat grainläder och dainite sula om det skulle vara intressant.

Annars har meermin ett par longwings med gummisula som jag tycker passar ypperligt till vardags liksom loafers med gummisula. Allt beror på din smak!

Personligen skulle jag hellre lägga några kronor till på ett par skor av någon lite mer noggrann skotillverkare, för jag tycker meermin släpper igenom lite väl mycket skavanker i sin produktion, men det är billigt och det är mycket bättre än limmat.
Citera
2013-01-14, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumpted
Jag skulle välja monksen av den enkla anledningen att jag trivs väldigt bra i det, mocka är ett trevligt alternativ. Meermin har en double monk med whishey färgat grainläder och dainite sula om det skulle vara intressant.

Annars har meermin ett par longwings med gummisula som jag tycker passar ypperligt till vardags liksom loafers med gummisula. Allt beror på din smak!

Personligen skulle jag hellre lägga några kronor till på ett par skor av någon lite mer noggrann skotillverkare, för jag tycker meermin släpper igenom lite väl mycket skavanker i sin produktion, men det är billigt och det är mycket bättre än limmat.

Tack för ditt svar! Monken du tipsade om var riktigt snygg, hade missat den helt

Dock tror jag att jag först köper en brun oxford då jag vid närmare eftertanke tror jag kommer ha större användning av denna.

Anledningen att jag väljer just Meermin är att jag är student vilket gör att jag måste vara väldigt noga med pris kontra kvalitet. Sist men inte minst, vad anser du om att sätta en gummisula på en lädersula för att kunna använda även den även vid blött väglag?
Citera
2013-01-14, 12:40
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christian90
Sist men inte minst, vad anser du om att sätta en gummisula på en lädersula för att kunna använda även den även vid blött väglag?
Jag är i alla fall starkt emot det av många skäl.

Oxfords är alltid det mer användbara alternativet, men i ditt fall tror jag att ett par longwings med gummisula skulle fungera nästan lika bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in