• 1
  • 2
2013-01-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är normalt att dom gör så... Enda sättet att undvika sådana kostnader är att betala räkningarna i tid.

Själv hade jag en gammal bekant som glömt en faktura på 89 kr. Den gick på 1000 kr till slut och det går inte att göra något åt saken. Säger dom att du ska betala, då ska du göra det!

Precis. Det enda man kan göra för att motverka inkasso är att inte hamna där. Det är så företagen straffar de som inte betala räkningarna: De kastar dig åt vargarna.

Betala nu och se glad ut, innan det blir ännu mer avgifter.
Citera
2013-01-11, 13:32
Medlem
Bdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tottte
Läs på!
Du behöver inte betala en tvitsligt fordran.
Bestrid och vänta på inkassobolagets nästa steg. Du riskerar absolut ingenting med att bestrida en fordran.

http://www.expowera.se/mentor/foreta..._bestrider.htm

Tror inte att argument som " jag tycker ni tar för mycket betalt " är skäl nog för en giltig bestridan.
Citera
2013-01-11, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bdk
http://www.expowera.se/mentor/foreta..._bestrider.htm

Tror inte att argument som " jag tycker ni tar för mycket betalt " är skäl nog för en giltig bestridan.

Jag har inte tagit ställning i sakfrågan. Det kan finnas en massa olika orsaker till att man anser att räkningen är felaktig: t.ex att man inte beställt sakerna som fakturerats, att det redan är betalt, att det är så gammalt att det är preskriberat etc etc. Det jag säger, är att man inte behöver betala innan saken är avgjord rättsligt om det nu är så att man anser att fordran är oriktig.
Citera
2013-01-11, 18:00
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdk
Är du helt dum i huvudet? Om du bestrider fakturan, vilket man ofta gör helt utan grund och inkassobolaget inte går med på ett anstånd under tiden ( vilket dom troligtvis inte gör kan du räkna med att fodran går vidare till fogden. Kom inte med osanning

Du kan självklart bestrida en betald faktura ts, lyssna inte på hjälten jag citerat

Källa : http://lawline.se/answers/14546

Nä det är du som är dum, en faktura som bestrids skall inte gå till Kfm
utan till tingsrätten, Anstånd har inget med ett bestridande att göra.
En fodran om är bestriden "fryses automatisk" vilket du kan läsa i lagen.

Du är säkert killen som inte vet hur man gör och har 10 anmärkningar
hos kronkalle.Bara för att du gör fel så behöver andra inte göra fel..
Citera
2013-01-11, 18:22
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Nä det är du som är dum, en faktura som bestrids skall inte gå till Kfm
utan till tingsrätten, Anstånd har inget med ett bestridande att göra.
En fodran om är bestriden "fryses automatisk" vilket du kan läsa i lagen.

Du är säkert killen som inte vet hur man gör och har 10 anmärkningar
hos kronkalle.Bara för att du gör fel så behöver andra inte göra fel..

Jag må ha haft annan åsikt än dig i en pågående tråd, men här har du helt rätt

Parkeringsböter däremot är ett undantag, av någon anledning jag inte känner till. Parkeringsböter ska betalas innan bestridande.
Citera
2013-01-11, 19:09
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Jag må ha haft annan åsikt än dig i en pågående tråd, men här har du helt rätt

Parkeringsböter däremot är ett undantag, av någon anledning jag inte känner till. Parkeringsböter ska betalas innan bestridande.

NIX behövs inte alltid , vi har tre olika "böter".

1. Parkeringsböter skrivs endast ut av polis, betala först bestrid sedan. A-MÅL

2. Parkeringsanmärkning är det på kommunens platsmark, kan ofta gå att bestrida först
hos polisen som första instans. Polisens svar måste alltså vara snabbare än att transport
styrelsen skickar ärendet till Kfm, i praktiken så har man totalt minst 45 dagar på sig.
Men rådet till dem flesta i detta fall. Betala först och bestrid sedan. A-MÅL

3. Kontrollavgift är en P-bot på så kallad tomtmark, här kan du bestrida först utan problem
P-boten är solidarisk med både förare och ägare och en helt annan juridik än ovanstående. E-MÅL

Då många tycker att böterna ser likadana ut så det viktigt att ta reda på vilken typ av bot ni erhållit. Alla är vad jag vet i Göteborg helt gula och ser identiska ut.

Vet man inte vad gör så är tipset att strunta i det.
Citera
2013-01-11, 19:25
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
NIX behövs inte alltid , vi har tre olika "böter".

1. Parkeringsböter skrivs endast ut av polis, betala först bestrid sedan. A-MÅL

2. Parkeringsanmärkning är det på kommunens platsmark, kan ofta gå att bestrida först
hos polisen som första instans. Polisens svar måste alltså vara snabbare än att transport
styrelsen skickar ärendet till Kfm, i praktiken så har man totalt minst 45 dagar på sig.
Men rådet till dem flesta i detta fall. Betala först och bestrid sedan. A-MÅL

3. Kontrollavgift är en P-bot på så kallad tomtmark, här kan du bestrida först utan problem
P-boten är solidarisk med både förare och ägare och en helt annan juridik än ovanstående. E-MÅL

Då många tycker att böterna ser likadana ut så det viktigt att ta reda på vilken typ av bot ni erhållit. Alla är vad jag vet i Göteborg helt gula och ser identiska ut.

Vet man inte vad gör så är tipset att strunta i det.

Japp, jag var otydlig i mitt inlägg och medveten om detta. Min, kanske osynliga poäng, var just att "skulden" inte fryses automatiskt vad gäller böter med allt vad det kan innebära.

Rätta mig gärna om jag har fel, men när det gäller kontrollavgiften behandlas väl den som vilken privat faktura som helst och den "skulden" fryses i väntan på avgörande?
Citera
2013-01-11, 19:29
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Japp, jag var otydlig i mitt inlägg och medveten om detta. Min, kanske osynliga poäng, var just att "skulden" inte fryses automatiskt vad gäller böter med allt vad det kan innebära.

Rätta mig gärna om jag har fel, men när det gäller kontrollavgiften behandlas väl den som vilken privat faktura som helst och den "skulden" fryses i väntan på avgörande?

Korrekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in