2013-01-10, 18:46
Medlem
Vad kan föranleda en 63-årig polisman i Slöddertälje att vara så klantig (?) att han gör en PMF (multifråga) på sig själv? Och sedermera döms för dataintrång! Risken att det avslöjas är ju enormt stor. Ändå kommer det nya såna här idioter varenda år!
Vad som finns i belastningsregistret behöver han knappast kolla. Det lär han redan känna till. Misstankeregistret likaså. Men han kanske var intresserad av ASP-en m.m.
Sträcker sig rötan i Slöddertälje innanför polishusets väggar?
Finns det någon information om denna lagens väktare?
Citat:
Förelagd person
HÅKAN KÅVEMYR, 19491216-7014, LÖVLUNDSVÄGEN 3LILLÄNG, 155 93
NYKVARN
DATAINTRÅNG
Du har i Södertälje kommun olovligen berett dig tillgång till uppgifter som varit
avsedda för automatisk behandling genom att göra en slagning i polisens datasystem
PMF på dig själv. Slagningen har inte varit nödvändig för att genomföra en viss
arbetsuppgift.
http://www.divshare.com/direct/22827602-88a.pdf
Citera
2013-01-10, 18:49
Medlem
vf det där måste man jo lyckas prata bort ^^
typ: jag va osäker på det här med att söka så ville öva lite.
och tänkte att det kunde jo ej va någon fara att söka på mig själv.
Citera
2013-01-10, 23:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Vad kan föranleda en 63-årig polisman i Slöddertälje att vara så klantig (?) att han gör en PMF (multifråga) på sig själv? Och sedermera döms för dataintrång! Risken att det avslöjas är ju enormt stor. Ändå kommer det nya såna här idioter varenda år!
Vad som finns i belastningsregistret behöver han knappast kolla. Det lär han redan känna till. Misstankeregistret likaså. Men han kanske var intresserad av ASP-en m.m.
Sträcker sig rötan i Slöddertälje innanför polishusets väggar?
Finns det någon information om denna lagens väktare?
http://www.divshare.com/direct/22827602-88a.pdf

Han kanske ville gå i pension lite tidigare? "Visst, ge mig en årslön så kan jag säga upp mig med en gång." Deal!

Edit: K*vem*r -snacka om snutnamn.
Senast redigerad av Troian 2013-01-10 kl. 23:15.
Citera
2013-01-10, 23:18
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Han kanske ville gå i pension lite tidigare? "Visst, ge mig en årslön så kan jag säga upp mig med en gång." Deal!
Hahaha! Det är bra att se att polisen granskas när det gäller missbruk av befogenheter. Det här fallet var ja ganska harmlöst när han sökte på sig själv men det är skönt att se att det utreds. Kan han ha velat visa någon annan hur registret funkade eller ville han bara testa eller ville han ha tidigare pension? Vem vet?
Citera
2013-01-10, 23:25
Bannlyst
Ang varför. Enkelt, han vet om ett brott han begått och ville kolla ifall kolegorna fått pejl på han.
Citera
2013-01-11, 10:28
Medlem
sanctissimuss avatar
Citat:
Vad kan föranleda en 63-årig polisman i Slöddertälje att vara så klantig (?) att han gör en PMF (multifråga) på sig själv?

svaret kanske återfinns i förhör...
här
Citera
2013-01-11, 14:26
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus

här
Då klarnar det ju lite.. Kan inte vara lätt att vara polis och ha blivit av med körkortet och säkert inget man snackar med kollegorna om.
Vad gör man för att bli av med det i tio år? Han lär ju inte bara ha kört lite fort..
Citera
2013-01-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus

här
Ja han verkar inte så smart den här killen. Men det förekommer ju i förhör att folk gör sig dummare än vad de är...
Vill han kolla körkortet kan han ju gå direkt in i VTR (Väg och trafikregistret). Alternativt göra som vem som helst och ringa till transportstyrelsen. Ingen vidare trovärdig förklaring det där...
Meningen med en PMF på sig själv är svårt att få till något annat än att man är nyfiken på information man inte känner till, rörande en själv. Med andra ord spaningsinformation och liknande. Vad var han orolig för då? Något i hans roll som projektledare och med kontakter med byggföretag/konsulter. Branscher som inte alltid är helt rumsrena! Kickbacks? Renoverat huset på sistone? Köpt ny bil? Solsemester?
Citera
2013-01-11, 19:08
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ja han verkar inte så smart den här killen. Men det förekommer ju i förhör att folk gör sig dummare än vad de är...
Vill han kolla körkortet kan han ju gå direkt in i VTR (Väg och trafikregistret). Alternativt göra som vem som helst och ringa till transportstyrelsen. Ingen vidare trovärdig förklaring det där...
Meningen med en PMF på sig själv är svårt att få till något annat än att man är nyfiken på information man inte känner till, rörande en själv. Med andra ord spaningsinformation och liknande. Vad var han orolig för då? Något i hans roll som projektledare och med kontakter med byggföretag/konsulter. Branscher som inte alltid är helt rumsrena! Kickbacks? Renoverat huset på sistone? Köpt ny bil? Solsemester?
Att köpa en bil till sig själv kan ju tyckas lite onödigt., den lär ju bli rostig innan han får tillbaka körkortet.. Projektledarjobbet ser ut som något han fått för att han inte är lämplig i vanlig tjänst utan körkort.
Citera
2013-01-11, 19:08
Medlem
Det är inte utan att man blir lite sugen på att göra en sån här PMF slagning på sig själv!
Förstår honom!
Citera
2013-01-12, 00:31
Medlem
Om det nu är så strängeligen förbjudet att PMF:a sig själv, varför tillåter systemet överhuvudtaget att det görs?
Citera
2013-01-12, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brittsten
Om det nu är så strängeligen förbjudet att PMF:a sig själv, varför tillåter systemet överhuvudtaget att det görs?

För att man centralt på enkelt vis skall kunna se vilka poliser som har snutnoja, orent koks i påsen och riskerar att bli en (ännu värre) belastning för kåren.

Bobo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in