2013-01-10, 14:12
Medlem
okok1s avatar
Har varit deprimerad till och från under en lång tid. Men de senaste månaderna har jag slutat känna något efter jag har gjort något; exempelvis hållit ett föredrag, gjort läxa (även större arbeten). Jag känner mig helt neutral.

Minna känslor är inte borta. Men varför känner jag inget när jag gör något? Förut kände en liten eufori efter jag gjorde saker.
Senast redigerad av okok1 2013-01-10 kl. 14:23.
Citera
2013-01-10, 14:30
Medlem
Zoms avatar
Psykologi och psykiatri → Psykiska problem

/mod
Citera
2013-01-10, 14:58
Medlem
Boegjavels avatar
Du nämner själv att du är deprimerad, det är orsaken.
Är en effekt av depression att inte känna så mycket, många förlorar empati/samvete och blir allmänt känslokall. Finns faktiskt väldigt många seriemördare som dödat under depression, just för att kunna känna något alls.

Rent psykologiskt så är nog förklaringen att när man blir deprimerad så är det som om man ger upp, man tappar ork och lust att göra saker, man äter knappt, sover dåligt, städar inte, sköter inte hygienen som vanligt. Och om din hjärna inte orkar ta hand om din egna hjärna så orkar hjärnan självfallet inte tänka på andra saker och grejer som läxor får inget värde. För att komma ut ur din depression behöver du antingen medicin/terapi eller en skön avslappnade resa. Brukar funka för många, att just få komma iväg. Få den där känslan att det finns så mycket mer, så mycket bättre saker än detta kalla tråkiga land.
Citera
2013-01-10, 23:51
Medlem
Luismis avatar
Precis som boegjavel skrev, det är antagligen depressionen. Jag är ungefär likadan, blir inte speciellt glad av saker jag normalt skulle bli glad åt. Mitt mest extrema exempel är att jag kom in på min drömutbildning för en vecka sedan, reagerade med ångest och att bli nere, totalt jävla ologiskt. (Fast nu när det börjar sjunka in är jag ändå lite glad någonstans på botten av depressionen )

Och mitt vanliga råd, om du inte redan har kontakt med psykolog eller liknande, ta kontakt! Det hjälper oftast
Citera
2013-01-11, 01:35
Medlem
LagomLagoms avatar
https://www.youtube.com/watch?v=MGhm9_X6YNc

Kunskap är makt.

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto