Citat:
Ursprungligen postat av badgosse
Att dra gränser är alltid svårt. Psykologer bör kunna dra gränser på nåt sätt.
Vad får dig att tro att killen har fått hjälp att återanpassas? har du egna erfarenheter?
Jag har en viss erfarenhet av KV och kan säga att den hjälpen man får är inte värd ett skit.
Att hjälpa människor med problem. Ja varför inte ? speciellt om det är lönsamt ur ett samhällsekonomisk synpunkt! Men ingen vill tänka långsiktigt och där är problemet.
Vad får dig att tro att killen har fått hjälp att återanpassas? har du egna erfarenheter?
Jag har en viss erfarenhet av KV och kan säga att den hjälpen man får är inte värd ett skit.
Att hjälpa människor med problem. Ja varför inte ? speciellt om det är lönsamt ur ett samhällsekonomisk synpunkt! Men ingen vill tänka långsiktigt och där är problemet.
Fortfarande ser jag det som ohållbart att vissa människor ska sitta och besluta om sådana åtgärder utan någon som helst mall eller kriterier.
Nej jag har inga egna erfarenheter, men på samma sätt som om jag i ett teoretiskt fall spelade bort fem månadslöner inte skulle begära massa olika slags hjälp från staten. Då jag själv satt mig i skiten pga bristande egenskaper som bland annat bristande verklighetsuppfattning, dålig självinsikt osv anser jag inte heller att en kriminell ska begära att staten dra det stora lasset i hans rehabilitering.
Du säger ju även själv att det finns hjälp att få, sen att den enligt dig är meningslös kan inte jag uttala mig om.
Nu var det inte själva idén att hjälpa folk med problem jag motsatte mig utan idén att folk med problem förtjänar oändligt med resurser vilket jag hoppas du förstår att det skulle bli om staten hade ansvar att hjälpa alla medborgare med minsta lilla problem de har.
Sen har jag, till skillnad från dig, en mer moralistiskt livssyn där jag anser att kriminellt handlande ska bestraffas så att gärningsmannen förstår innebörden av hans handlande och att bestraffningen han får har han förtjänat alldeles på egen hand och att det är viktigare än att GM slipper sitt fullvärdiga straff av den anledning att staten får in lite mer pengar på att släppa han fri. Vilket det förövrigt är långt ifrån bevisat att de gör.
), straffa och inkapacitera (skydda vanliga människor från risk).
Nudge, nudge...