Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-11, 16:37
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badgosse
Att dra gränser är alltid svårt. Psykologer bör kunna dra gränser på nåt sätt.

Vad får dig att tro att killen har fått hjälp att återanpassas? har du egna erfarenheter?
Jag har en viss erfarenhet av KV och kan säga att den hjälpen man får är inte värd ett skit.

Att hjälpa människor med problem. Ja varför inte ? speciellt om det är lönsamt ur ett samhällsekonomisk synpunkt! Men ingen vill tänka långsiktigt och där är problemet.

Fortfarande ser jag det som ohållbart att vissa människor ska sitta och besluta om sådana åtgärder utan någon som helst mall eller kriterier.

Nej jag har inga egna erfarenheter, men på samma sätt som om jag i ett teoretiskt fall spelade bort fem månadslöner inte skulle begära massa olika slags hjälp från staten. Då jag själv satt mig i skiten pga bristande egenskaper som bland annat bristande verklighetsuppfattning, dålig självinsikt osv anser jag inte heller att en kriminell ska begära att staten dra det stora lasset i hans rehabilitering.

Du säger ju även själv att det finns hjälp att få, sen att den enligt dig är meningslös kan inte jag uttala mig om.

Nu var det inte själva idén att hjälpa folk med problem jag motsatte mig utan idén att folk med problem förtjänar oändligt med resurser vilket jag hoppas du förstår att det skulle bli om staten hade ansvar att hjälpa alla medborgare med minsta lilla problem de har.

Sen har jag, till skillnad från dig, en mer moralistiskt livssyn där jag anser att kriminellt handlande ska bestraffas så att gärningsmannen förstår innebörden av hans handlande och att bestraffningen han får har han förtjänat alldeles på egen hand och att det är viktigare än att GM slipper sitt fullvärdiga straff av den anledning att staten får in lite mer pengar på att släppa han fri. Vilket det förövrigt är långt ifrån bevisat att de gör.
Citera
2013-01-11, 16:41
Medlem
Citat:
Att låsa in han så länge som möjligt hmm. Till vilken nytta?

Mårten kommer förmodligen att hamna på säkerhetsbunkern på kumla detta kostar oss skattebetalare.
Kan inte exakta siffror men skulle tippa på att 4000-5000 kr om dagen.
Med facit i hand så vet vi att han förmodligen kommer att hamna där igen efter en kortare vistelse i det fria. Varför inte ta en del av pengarna och hjälpa han på riktigt. Killen är ju handikappad efter att ha suttit nästan hela sitt vuxna liv bakom galler.

Att satsa på att kriminella återanpassas i samhället finns det massa med pengar att tjäna på. Om man skaffar jobb åt han " för själv kan han förmodligen inte göra detta" kan han betala skatt istället för att kosta samhället miljon belopp per år.
Förutom det så finns det ingen fungerande återanpassnings program innan för murarna och det är det som är problemet
kunde inte sagt det bättre själv... och ni som tror er känna den icke kriminella mårten, för han finns.faktiskt..och det är en av de med.störst hjärta, en av de snällaste jag känner.. den kriminella mårten känner inte tack i lov.. och jag vet att han, hans föräldrar och samhället misslyckats kapitalt..det finns ingen hjälp att e innanför murarna.. och jag vet att han försökte hamna på rätt väg denna gång..
Citera
2013-01-11, 16:56
Medlem
Citat:
Ja vet inte om han har så mycket val eller det har man alltid men men.
Killen kommer ut från att ha suttit hela sitt vuxna liv. Inget jobb ingen bostad ingen hjälp från nåt annat håll än sina kriminella vänner. Det gör att han är tillbaka på ruta ett helt enkelt.
Då tycker jag att det här kriminella vänskapsgänget skulle slå sina kloka huvuden ihop o koka ihop en plan som inte inbegriper kriminallitet,
klura ut en massa jävelskap går tydligen bra,men när det gäller snälla saker funkar det tydligen inte lika bra.
Blir så irriterad,fullt arbetsföra människor som bara dräller rundor och ställer till det för andra.
Citera
2013-01-11, 16:59
Medlem
polisen hittat 2 gärningsmän till på en pizzeria, rånarna hade beställt polis pizzan
Citera
2013-01-11, 17:20
Medlem
Flor-Idas avatar
Har det kommit fram något namn på den som greps tillsammans med MT? Orkar inte läsa hela tråden.
Citera
2013-01-11, 17:35
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eviglycka
kunde inte sagt det bättre själv... och ni som tror er känna den icke kriminella mårten, för han finns.faktiskt..och det är en av de med.störst hjärta, en av de snällaste jag känner.. den kriminella mårten känner inte tack i lov.. och jag vet att han, hans föräldrar och samhället misslyckats kapitalt..det finns ingen hjälp att e innanför murarna.. och jag vet att han försökte hamna på rätt väg denna gång..

Jag gråter. Tårarna rullar utför min kind! Samhället var emot honom hela tiden, han tvingades ut ur skolan (vänta nu!...). Han jobbade som en iller för att komma på rätt köl, men glömde att man inte ska använda skjutvapen för att försöka döda andra människor. DET ÄR INTE HANS FEL! Massor (nåja, 2-3) personer i hans ålder har också "glömts av samhället"... Flera av mina klasskompisar hade det svårt i skolan, och hemma. Några (nu tror ni mig nog inte), hade inte ens en MANLIG FÖREBILD hemma!!!!

Men vad jag kommer ihåg så blev de inte vapen-fetischister eller bankrånare? Man kan väl ursäkta våldtäkt, bankrån, pedofili och vad som helst med trasiga leksaker och dålig potträning?

Läser jag ett snyft-reportage till (menar inte trollet "EvigLycka") så kräks jag...
Senast redigerad av lrad070142 2013-01-11 kl. 17:54.
Citera
2013-01-11, 17:53
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eviglycka
Ett tips, din postningshistorik är ganska avslöjande...
Citera
2013-01-11, 18:03
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derileec
Killarna är som vilka som helst, sköna grabbar men dom gör sina grejer. Känner ytligt folket (hälsar inte och så) Dom går all in på det dom väljer att göra. Annars är dom som vilka andra som helst.

Va på fest med flera grova kriminella va nervös hur jag skulle bete mig (är inte lika grova som dom)
Men visar du dom respekt och inte snackar en massa skit och frågar ut om massa saker som du inte har att göra med så blir det kul

Du får gärna förklara varför man ska visa grovt kriminella respekt. Tvärtom är väl förakt ett bättre uttryck...
Citera
2013-01-11, 18:12
Medlem
Icke kriminella Mårten finns. Honom känner jag. Älskar honom för den han är när han umgåtts med mig och min familj och våra barn. Hatar honom för att han gång på gång sårar och gör en besviken. Fast man egentligen vet. Den här gången försökte han verkligen. Skaffade flickvän som hade barn. Ett barn som han tog hand om som sin egen. Han älskar barn. Köpte hus tillsammans med tjejen. Och umgicks med oss ickekriminella. Vi som är släkten. De är synd att han inte värdesatte det nya livet mer :/
Citera
2013-01-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Jag skiljer mellan "vansinnesdåd" och kriminell livsstil. Första brottet ska bedömas lika - har man haft ihjäl någon så är det 10-12 år som gäller, med frigivning efter (allt för få) år. Andra gången - inspärrning på livstid.

Första rånet med användande av vapen - 8-10 år. Andra gången - livstid.

Man bör få en chans. Kanske två, men definitivt inte tre. Tar man inte den första chansen och förändrar sin livsstil så innebär det troligen att man har en intelligenskvot på chimpansnivå. Och dessa behöver också tas omhand! Meningen med straffet är trefalt - vårda ( ), straffa och inkapacitera (skydda vanliga människor från risk).

De som har dålig impulskontroll, och har begått en överloppsgärning, finns det hopp för. De som har Tony Montana som förebild ( ), och har begått liknande brott gång efter gång, och varje gång de släppts ut, bör avlägsnas från samhället. Inte dödsstraff, men TOTAL inkapacitering. De ska inte få komma i närheten av oss. Sjysta förhållanden, ingen tortyr (självklart!). Möjligheter till studier, träning, terapi - det ställer jag upp på, så länge de aldrig släpps ut. Livstid = livstid.

Att studera är rätt meningslöst om man aldrig kommer ut igen. Det är ju inte så att våra skarpaste hjärnor sitter på livstid idag. Piska och Morot är en sak. Straffrabatt ska vara uteslutet, flera år för rån skulle jag uppskatta. Det är inte så att vi avskräcker någon, inte ens våra förortsgangsters, som är ute ur anstalterna i jämnan.
Citera
2013-01-11, 18:36
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillestrumpan
Icke kriminella Mårten finns. Honom känner jag. Älskar honom för den han är när han umgåtts med mig och min familj och våra barn. Hatar honom för att han gång på gång sårar och gör en besviken. Fast man egentligen vet. Den här gången försökte han verkligen. Skaffade flickvän som hade barn. Ett barn som han tog hand om som sin egen. Han älskar barn. Köpte hus tillsammans med tjejen. Och umgicks med oss ickekriminella. Vi som är släkten. De är synd att han inte värdesatte det nya livet mer :/

Vad gick fel då? Brist på pengar är det många som lider av - folk förlorar jobbet och blir utförsäkrade etc. Sedan har han åtminstone vid två tillfällen skjutit skarpt mot polisen.. Jag betvivlar inte för ett ögonblick att han är empatisk, känslig, ömsint och en "himla go kille" - men bara mot MÅRTEN TAMMUHARJI. Alla andra kommer i sista hand. Barn, flickvän och i stort sett alla kompisar. Usch...
Citera
2013-01-11, 18:42
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdfeud
Att studera är rätt meningslöst om man aldrig kommer ut igen. Det är ju inte så att våra skarpaste hjärnor sitter på livstid idag. Piska och Morot är en sak. Straffrabatt ska vara uteslutet, flera år för rån skulle jag uppskatta. Det är inte så att vi avskräcker någon, inte ens våra förortsgangsters, som är ute ur anstalterna i jämnan.

Lova att du inte berättar för någon annan, men jag menade att studier för riktigt livstidsdömda skulle vara som en sorts terapi. Att studierna skulle mynna ut i samhällsnytta finns inte på kartan, men det kanske kan vara lika tillfredsställande att tro att man har blivit jurist, som att man har lyckats hyvla en brädkant rak. Så blir det lite mindre upplopp. Nudge, nudge...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in