2013-01-09, 21:56
Medlem
Tjenare alla språkvetare och lingvister på Flashback!

Jag läser Spanska 3 och behöver förbättra mitt betyg där rejält.

Jag har ganska lätt för språk, och varför jag inte bara kan "följa med på lektionerna och göra uppgifter" för att förbättras är för att jag behöver göra det i turbo-fart. Ligger väl på G-VG nu ungefär men hade varit grymt med ett MVG. Vad är nyckeln? Finns det några speciella sätt att plugga språk? Vad rekommenderar ni att jag gör?

Tack på förhand. ¡Adiós!
Citera
2013-01-09, 22:40
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pawker
... Vad är nyckeln? Finns det några speciella sätt att plugga språk? Vad rekommenderar ni att jag gör? ...
Försök sätta in turbon på spanska verb och konjugation. Spanskans ordförråd är till stor del transparent om man har ett bra engelskt ordförråd. Spanskans stavningsregler är eleganta och enkla. Spanskan markerar betoning som avviker från ett fåtal regler. Slarva inte med accenter och diakriter, det är som att skriva åäö som aao.

Det finns rätt mycket skrivet på detta forum Språk om snabbstudier i olika språk. Principerna är desamma, även om svårigheterna med tyska är av annat slag än svårigheterna med spanska verb.

Nu vet jag inte vilka krav kursen ställer på exotiska tempus- och modus-former. Där kan man beklaga att svenskan har blivit fattigare i sen tid, speciellt vad gäller modus. Det gäller rätt subtila sätt att uttrycka talarens attityd till det omtalade.

http://www.conjugation.org/
Citera
2013-01-09, 22:42
Medlem
sqs avatar
Det kan låta jävligt konstigt men det är skillnad på att lära sig Spanska väldigt bra och att försöka uppnå ett MVG.
Citera
2013-01-09, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sq
Det kan låta jävligt konstigt men det är skillnad på att lära sig Spanska väldigt bra och att försöka uppnå ett MVG.

Ja, det har du verkligen rätt i. Borde kanske förtydliga att jag lägger vikten på MVG'et. Men jag bedömer att det krävs en viss skicklighet för att uppnå betyget, speciellt då vår lärare är av det gamla, stränga slaget (som det ska vara)

Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
text [/url]

Tack för svaret! Vet inte om det är överkurs, men ska definitivt kika och se om det kan hjälpa mig.
Citera
2013-01-09, 23:14
Medlem
sqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pawker
Ja, det har du verkligen rätt i. Borde kanske förtydliga att jag lägger vikten på MVG'et. Men jag bedömer att det krävs en viss skicklighet för att uppnå betyget, speciellt då vår lärare är av det gamla, stränga slaget (som det ska vara)

Tack för svaret! Vet inte om det är överkurs, men ska definitivt kika och se om det kan hjälpa mig.

Gå och prata med läraren och säg att du siktar på MVG, så h*n känner till vad du har för mål och kan hjälpa dig att uppnå detta (väldigt viktigt). Redan här kan du vara på väldigt god väg såvida du inte kommer med orimliga krav och ligger efter kunskapsmässigt. I steg 3 brukar det mest vara grammatik och kortare texter så du behöver verkligen inte sitta och titta på filmer och dylikt, jag lovar man kan få MVG ändå. Hur ser era examinationer ut? Oförberedda prov ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in