Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2013-01-09, 17:09
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchDoctor
låt det absolut inte gå till kronofogden, tänk dig att du inte kommer kunna ta lån eller skaffa abonnemang varken för mobil eller hem telefon/internet på tre år, just nu kanske det känns som en bra lösning, men senare kommer du ångra det.

+ att skulden kommer bli bra mycket högre än vad den är nu.

så försök lösa skulden direkt istället, känns surt just för studen, men känns jävligt skönt när du senare i livet kan ta ett abonnemang utan att bli nekad!

och i framtiden ta inga snabblån, men som min vise far alltid sa, "jobba först, handla sen"

Måste vara masshysteri ang Kfm. Kronofogden är som en snäll kramig nallebjörn om man vet hur man skall hantera dem... Anmärkningar kan man lätt få bort...
Citera
2013-01-09, 18:09
Medlem
Ratis avatar
Risken är ju att du får en betalningsanmärkning vilket inte alls är kul. Se för guds skull till att inte dra på dig en sådan, om du så måste käka köttbullar och nudlar närmaste halvåret.
Dom flesta har väl någon eller några saker som kan säljas, till och med TV:n är värd att sälja för att inte få kronofogden på halsen.
Sen är i alla fall skulden betald och om inte annat kan du besöka socialen för att få pengar tills ekonomin åter igen är på rätt köl.
Citera
2013-01-09, 20:09
Medlem
Medalines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Jag tog ett lån på 10k hos vivus på 3 månader förut när jag hade spelat bort hela min lön. Gick på droger vid tiden så brydde mig inte så mycket.

Iallafall så spelade jag bort det också, och hade inte råd att betala tillbaka. Så låg en månad efter förfallodatumet under alla återbetalningar. Fick inte ens en påminnelse eller inkasso under den här tiden, så dom verkar väldigt toleranta. Däremot så hade jag lån hos en annan firma också, och dom skickade det till fogden innan ens en månad hade gått efter förfallodatumet. Dock så betalade jag inom tiden man har rätt att bestrida så jag slapp betalningsanmärkning.

Så du kan ju prova att vänta och se, får du inkasso så bör du betala det innan förfallodatumet eller ringa till dom och berätta läget. Du blir iallafall varnad av inkasso om det kommer att gå till kronofogden efter förfallodatumets slut, stannar det vid inkasso så blir det billigare än 600kr.

Anledningen till att du inte ens fick en påminnelse, var att Vivus (4finance) i flera månader haft brist på inkassohandläggare. Istället för att anställa handläggare, har de letat efter personal med spec-kompetens osv, nu när de strävar efter banklicens. Det har tagit alldeles för lågt tid att hitta "rätt folk". Så ärenden har blivit liggande. Nu är man dock tydligen på banan igen.
Expansionen gick lite väl fort..
Citera
2013-01-09, 22:02
Medlem
Om det går till inkasso så kan du troligtvis göra en deal med inkassobolaget att dela upp det på typ 3-4 månader. Går det direkt till fogden så är den möjligheten körd. Testa att låna typ 10000 någonstans på 24 mån eller så och lös vivus. Tror att 10000 är min för ett sådant lån.
Citera
2013-01-11, 11:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Måste vara masshysteri ang Kfm. Kronofogden är som en snäll kramig nallebjörn om man vet hur man skall hantera dem... Anmärkningar kan man lätt få bort...

Okej, då föreslår jag att du berättar lite om hur. Vad jag vet så är det nämligen INTE lätt att få bort en betalningsanmärkning när den väl är utfärdad. Hjälper t ex inte att springa och betala skulden.

Angående mitt förra inlägg så redovisade jag bara huvudgången. Naturligtvis kan man bestrida krav och på det viset förhala processen eller i vissa fall kanske begära och få anstånd. Vad mer?
Citera
2013-01-11, 18:52
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Okej, då föreslår jag att du berättar lite om hur. Vad jag vet så är det nämligen INTE lätt att få bort en betalningsanmärkning när den väl är utfärdad. Hjälper t ex inte att springa och betala skulden.

Angående mitt förra inlägg så redovisade jag bara huvudgången. Naturligtvis kan man bestrida krav och på det viset förhala processen eller i vissa fall kanske begära och få anstånd. Vad mer?

Tex begära rättelse via Visby, På rättelse enheten för summarisk process.
Men knepet är att få den att verka felaktig från början.

1. Krav du måste visa att du hade kontanter eller tillgångar för att betala skulden.
Man kan lätt slänga ihop tex ett kontoutdrag där saldot visar att pengar finns till
skulden.

2. Du måste ange skäl varför skulden inte betalts i tid, tex att man var sjuk eller
blivit strandat på något resmål eller helt enkelt missförstått när skulden skulle
regleras mm. Ett skäl som aldrig godkännes är att man struntat eller glömt betalningen.

Exempel på sådana uppgifter som kan vara att anse som missvisande är då en sökande kan visa att denne lämnat in en ansökan mot fel svarande, att parterna kan visa att det förelåg en fungerande avbetalningsplan men sökanden trots detta lämnar in en ansökan om betalningsföreläggande, att svaranden betalt enligt anmodan men att sökanden ändå lämnar in en ansökan om betalningsföreläggande. Även ett utslag kan anses som missvisande. Det krävs dock att utslaget är kvalificerat felaktigt samt att domstol beslutat att utslaget ska undanröjas. Exempel på detta kan vara domvilla.

Du kan också begära rättelser via kreditupplysning företagen med motivering.

Datainspektionen anser att uppgifter ska rättas om

du har betalat skulden innan den noterade händelsen inträffade,
din betalning har försenats av något som du inte har kunnat förutse och inte är ansvarig för (till exempel datorstopp hos posten eller den bank som ska förmedla din betalning),
dom, förlikning eller annan överenskommelse visar att du inte alls eller endast delvis varit skyldig att betala (till exempel om du var skyldig att betala ett mindre belopp ska betalningsanmärkningen ändras till det korrekta beloppet) eller
det saknas en uppgift som normalt registreras och uppgiften är av betydelse för bedömningen av din kreditvärdighet.
Rättelser av uppgifter i databaser
Du behöver oftast inte finnas kvar i Kronofogdens databaser om du har hamnat där av misstag. Misstaget kan till exempel vara att du råkade betala på ett felaktigt sätt eller att den som skickade in skulden till Kronofogden inte borde ha gjort det. Hör av dig till Kronofogden om du vill att vi ska pröva om vi kan hjälpa dig.

Det är en särskild lagstiftning som avgör om Kronofogden får ändra på uppgifterna eller kanske ta bort uppgifterna helt och hållet. Lagen säger att Kronofogden ska hjälpa dig när uppgifterna är missvisande i fråga om din vilja eller förmåga att betala dina skulder. Det innebär att uppgifterna om skulden kan få andra att tro att du inte ville betala eller kunde betala, eller inte betalade på grund av slarv och ansvarslöshet, fast det faktiskt var helt andra orsaker som gjorde att skulden hamnade hos Kronofogden.

Observera att du kan behöva lämna någon form av bevis för de omständigheter du anför.

Om Kronofogden kommer fram till att vi inte kan hjälpa dig har du möjlighet att låta en domstol pröva frågan istället. Det gör du genom att överklaga Kronofogdens beslut.

Dementi av betalningsanmärkning

Om någon har ansökt om betalningsföreläggande mot dig eller ditt företag av misstag – inkassobolaget har kanske inte fått reda på att du har protesterat mot kravet eller
att du har betalat skulden innan ansökan lämnades in, kanske har man riktat kravet mot fel företag – ska du kräva att den som har ansökt om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten dementerar ansökan till kreditupplysningsföretagen. En dementi innebär att inkassobolaget skriftligen talar om för kreditupplysningsföretagen att ansökan om betalningsföreläggande var felaktig. Enbart en återkallelse av ansökan når inte kreditupplysningsföretagen. En dementi leder däremot normalt till att betalningsanmärkningen tas bort.

Det finns massvis av sätt att slippa om man är juridiskt skärpt och vet var man gör
skall bifoga länkar senare.

Ansökan om rättelse
Skicka din ansökan om rättelse i Kronofogdens register till rättelseteamet:

Kronofogden
Box 1074
621 21 Visby
Fax
010-572 27 49

Mer information
Ansökningar om rättelser

E-post
kronofogdemyndigheten@kronofogden.se

länk till kfm http://www.kronofogden.se/download/18.44812de6133c5768d6780005447/911_12_01.pdf
Citera
2013-01-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Tex begära rättelse via Visby, På rättelse enheten för summarisk process.
Men knepet är att få den att verka felaktig från början.

1. Krav du måste visa att du hade kontanter eller tillgångar för att betala skulden.
Man kan lätt slänga ihop tex ett kontoutdrag där saldot visar att pengar finns till
skulden.

2. Du måste ange skäl varför skulden inte betalts i tid, tex att man var sjuk eller
blivit strandat på något resmål eller helt enkelt missförstått när skulden skulle
regleras mm. Ett skäl som aldrig godkännes är att man struntat eller glömt betalningen.

Exempel på sådana uppgifter som kan vara att anse som missvisande är då en sökande kan visa att denne lämnat in en ansökan mot fel svarande, att parterna kan visa att det förelåg en fungerande avbetalningsplan men sökanden trots detta lämnar in en ansökan om betalningsföreläggande, att svaranden betalt enligt anmodan men att sökanden ändå lämnar in en ansökan om betalningsföreläggande. Även ett utslag kan anses som missvisande. Det krävs dock att utslaget är kvalificerat felaktigt samt att domstol beslutat att utslaget ska undanröjas. Exempel på detta kan vara domvilla.

Du kan också begära rättelser via kreditupplysning företagen med motivering.

Datainspektionen anser att uppgifter ska rättas om

du har betalat skulden innan den noterade händelsen inträffade,
din betalning har försenats av något som du inte har kunnat förutse och inte är ansvarig för (till exempel datorstopp hos posten eller den bank som ska förmedla din betalning),
dom, förlikning eller annan överenskommelse visar att du inte alls eller endast delvis varit skyldig att betala (till exempel om du var skyldig att betala ett mindre belopp ska betalningsanmärkningen ändras till det korrekta beloppet) eller
det saknas en uppgift som normalt registreras och uppgiften är av betydelse för bedömningen av din kreditvärdighet.
Rättelser av uppgifter i databaser
Du behöver oftast inte finnas kvar i Kronofogdens databaser om du har hamnat där av misstag. Misstaget kan till exempel vara att du råkade betala på ett felaktigt sätt eller att den som skickade in skulden till Kronofogden inte borde ha gjort det. Hör av dig till Kronofogden om du vill att vi ska pröva om vi kan hjälpa dig.

Det är en särskild lagstiftning som avgör om Kronofogden får ändra på uppgifterna eller kanske ta bort uppgifterna helt och hållet. Lagen säger att Kronofogden ska hjälpa dig när uppgifterna är missvisande i fråga om din vilja eller förmåga att betala dina skulder. Det innebär att uppgifterna om skulden kan få andra att tro att du inte ville betala eller kunde betala, eller inte betalade på grund av slarv och ansvarslöshet, fast det faktiskt var helt andra orsaker som gjorde att skulden hamnade hos Kronofogden.

Observera att du kan behöva lämna någon form av bevis för de omständigheter du anför.

Om Kronofogden kommer fram till att vi inte kan hjälpa dig har du möjlighet att låta en domstol pröva frågan istället. Det gör du genom att överklaga Kronofogdens beslut.

Dementi av betalningsanmärkning

Om någon har ansökt om betalningsföreläggande mot dig eller ditt företag av misstag – inkassobolaget har kanske inte fått reda på att du har protesterat mot kravet eller
att du har betalat skulden innan ansökan lämnades in, kanske har man riktat kravet mot fel företag – ska du kräva att den som har ansökt om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten dementerar ansökan till kreditupplysningsföretagen. En dementi innebär att inkassobolaget skriftligen talar om för kreditupplysningsföretagen att ansökan om betalningsföreläggande var felaktig. Enbart en återkallelse av ansökan når inte kreditupplysningsföretagen. En dementi leder däremot normalt till att betalningsanmärkningen tas bort.

Det finns massvis av sätt att slippa om man är juridiskt skärpt och vet var man gör
skall bifoga länkar senare.

Ansökan om rättelse
Skicka din ansökan om rättelse i Kronofogdens register till rättelseteamet:

Kronofogden
Box 1074
621 21 Visby
Fax
010-572 27 49

Mer information
Ansökningar om rättelser

E-post
kronofogdemyndigheten@kronofogden.se

länk till kfm http://www.kronofogden.se/download/18.44812de6133c5768d6780005447/911_12_01.pdf

Du har rätt i sak, men TS har alltså tagit ett vivuslån. Har oerhört svårt att tro att hen är tillräckligt intelligent för att lyckas få bort en anmärkning hos KFM
Citera
2013-01-11, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kwss
JA men jag tänker inte betala 600kr för att förlänga horskitet för 30 dagar det är ju mega ränta då + att jag lägga till några hundringar för att lånet ska gå ner
det skulle du tänkt på innan du tog lånet och när du läste villkoren? för det gjorde du väl?
Citera
2013-01-11, 22:27
Medlem
kwsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogennegob
det skulle du tänkt på innan du tog lånet och när du läste villkoren? för det gjorde du väl?

Har redan löst problemet med dem, ska efter 30 dagar ringa och göra en avbetalningsplan eftersom då kan man ej förnya lånet. Behöver bara betala 25% av lånet sen kan jag betala månadsvis utan förlänga
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in