2005-05-01, 16:38
Medlem
Svitjods avatar
ja då var jag här igen med en kanske dum fråga!
Men hur kommer det sig att vi inte fryser när det är tex 25 grader varmt?det är ju kallare än kroppstemperaturen så enligt svitjods logik borde vi frysa!men det gör vi ju inte så vad är förklaringen till det här då?
Citera
2005-05-01, 16:41
Medlem
Damericuss avatar
Svaret är att kroppen producerar ett överskott av värme och måste avge den till omgivningen för annars skulle vi bli överhettade. 25 grader mår man väl ganska bra i utan kläder. om det är 15 grader ute och vi har kläder på oss så skulle jag helt utan belägg och bevis anta att temperaturen i kläderna ligger på mellan 20-25.
Citera
2005-05-01, 16:42
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svitjod
Men hur kommer det sig att vi inte fryser när det är tex 25 grader varmt?det är ju kallare än kroppstemperaturen så enligt svitjods logik borde vi frysa!men det gör vi ju inte så vad är förklaringen till det här då?

ptja, kroppen genererar ju värme, samtidigt som vi har ett isolerande lager fett och hud. huden är i regel svalare än 37grader, varför skillnaden mellan luft och hud inte är så stor, dessutom har de flesta hår på kroppen (må vara små och tunna) som hjälper till att hålla kvar uppvärmd luft.

summa summarum: vi fryser inte eftersom 25gradig luft inte transporterar bort så pass mycket värme att kroppen inte hinner kompensera.
Om du lägger dig i 25gradigt vatten kommer du att börja frysa efter ett tag, sålänge du inte rör på dig.

Att 25gradig luft inte känns kall är för att tempskillnaden mot huden är för liten
Citera
2005-05-01, 16:44
Medlem
Gwyllyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svitjod
Ungefär 28 grader om man är näck lär vara lagom temperatur om debit o kredit ska gå ihop. Kroppen alstrar värme genom div förbränning, vilket ger värme som håller kroppstemp uppe och överskottet dunstar, gnm ffa huden, blirdet varmare slår kylaren på - vi svettas för att öka värmeavgivningen.
Citera
2005-05-01, 16:46
Medlem
Gwyllyras avatar
Många som var sugna på att briljera med sina kunskaper
Citera
2005-05-01, 19:28
Medlem
Svitjods avatar
aha!ja tack då för svaren.då går jag till sängs ikväll som en lite mer bildad man då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in