2013-01-09, 01:53
Medlem
Undrar lite om svensk tv-reklam på engelska. Alltså reklamfilmer i svensk TV, för svensk publik, fast på engelska eller alternativt på engelskbruten svenska. Frank och Tele2 är väl tydligaste exemplet just nu, på det förstnämnda.

Vet ni några andra, både från nutid och några år bakåt? Alltså reklam där det pratas engelska antingen av skådisarna eller berättarröst, alternativt att nån säger saker påw brewten swenskah. Tack!
Citera
2013-01-09, 02:40
Medlem
Inga specifika exempel, men tycker att väldigt mycket av reklamen är som du beskriver nuförtiden. Även fast jag själv aktivt undviker reklam mer än andra människor så ser och hör man ju en del ändå.

Stör mig på detta töntiga fenomen som bottnar i att lilla Sverige vill känna sig som en integrerad del av den stora vida världen, men det är bara pinsamt eftersom alla som ser reklamen kan svenska.

Burger King kör väl med nån berättarröst som bryter "påw swenskah" men det är inte samma sak eftersom de har sin amerikanska bbq-image som det bygger på.

Det jag menar är töntigt är när det inte fyller någon funktion förutom att det är "coolare" än svenska språket så att vi kan få låtsas att vårt land har någon relevans i den engelsktalande världen, Tele2 är ett utmärkt exempel på detta.

Det blir inte bättre av att alla dessa röster uppenbart är gjorda av svenskar i de flesta fallen inklusive det där jävla fåret. Hur svårt kan det vara att anlita en äkta amerikan/britt att göra reklamerna om det ska vara så viktigt att inte tala svenska?
Citera
2013-01-09, 14:13
Medlem
Tack för inputen. "Frank" pratar ju iofs väldigt autentisk engelska - vem är det som gör hans röst?

Kom på en till - Blåkläder hade en film för några år sedan, där nån på slutet sa "Blahklahder!", minns jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in