2013-01-09, 01:12
Medlem
hasonitos avatar
Hej, körde igår en sträcka på 600 km, efter 170 km märkte jag att rök kommer ut från bilen (där motorn sitter) stannade direkt och kollade då såg jag att motorn var nästan blöt, det var kylarvätska överallt. sen sa jag till min bror att han ska titta på motorn medan jag gasade upp till 4000 rpm då sa han att en av de svarta grejerna på motorn(kolla bilden) "pumpade luft", sen märkte jag att kylarvätskan var mer än max, då sög jag ut det extra till maxgränsen, sen kollade jag inte på det tills jag var hemma, 430 km senare alltså, då var kylarvätskan på minigärnsen och motorn hade fått ett bra bad. vet ni vad problemet är och vad kan jag göra åt det?

http://i48.tinypic.com/bgqtew.jpg
Citera
2013-01-09, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasonito
Hej, körde igår en sträcka på 600 km, efter 170 km märkte jag att rök kommer ut från bilen (där motorn sitter) stannade direkt och kollade då såg jag att motorn var nästan blöt, det var kylarvätska överallt. sen sa jag till min bror att han ska titta på motorn medan jag gasade upp till 4000 rpm då sa han att en av de svarta grejerna på motorn(kolla bilden) "pumpade luft", sen märkte jag att kylarvätskan var mer än max, då sög jag ut det extra till maxgränsen, sen kollade jag inte på det tills jag var hemma, 430 km senare alltså, då var kylarvätskan på minigärnsen och motorn hade fått ett bra bad. vet ni vad problemet är och vad kan jag göra åt det?

http://i48.tinypic.com/bgqtew.jpg

Låter som en trasig packning?
Citera
2013-01-09, 01:41
Medlem
baverbajss avatar
Din bil kokade. Ryker det vitt från avgasröret, eller har kylvattnet blivit mörkt, i så fall kan du nog vara rätt säker på att det är topplockspackningen som gått sönder.
Det du peka på är en tändspole, har inget med kylvattnet att göra..

Edit, åk annars till en verkstad, de löser det nog åt dig!
Citera
2013-01-09, 02:08
Medlem
Ett tips:

undersök om det finns vatten på oljestickan.

finns det vatten där så äre ytterliggare ett tecken på att topplockspackningen har brakat (tror jag)
Citera
2013-01-09, 02:13
Medlem
hasonitos avatar
tack alla för svaren men blir det dyrt om jag åker till verkstan eller ska jag försöka själv?
Citera
2013-01-09, 02:33
Medlem
Maowdigs avatar
Lyd råden i tråden först. Felsök och återkom med resultat
Citera
2013-01-09, 02:43
Medlem
hasonitos avatar
okej det kan jag göra, tack igen
Citera
2013-01-09, 07:55
Moderator
Först och främst, om en tändspole pumpar luft beror det på att kompression läcker ut där. Dra åt tändstiftet, är det illa så är det nån klåpare som haft sönder gängorna och du måste sätta dit insatsgänga. Kör inte med det utan att åtgärda det hursomhelst.
Ta reda på var vattnet kom från, kan ju vara så enkelt som ett microhål i nån kylarslang eller hål i kylet, troligtvis det sistnämnda då det brukar sprida kylvätskan ordentligt över hela motorrummet.
Citera
2013-01-09, 11:19
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasonito
tack alla för svaren men blir det dyrt om jag åker till verkstan eller ska jag försöka själv?
OM topplockspackningen gått,så behöver troligtvis toppen planas efter att man tagit bort den,en planslipmaskin behövs till det,eller så får man be någon som har en sådan göra det,pris typ 2-3kkr.

Lägg till packningar,ev.ventiler,ventilstyrningar,ev. vattenpump osv,osv som man kanske ändå vill/bör byta när man ändå redan "gjort det jobbet"..

Kanske en "haynes-bok" går åt till att riva motorn också?
Citera
2013-01-09, 14:19
Medlem
hasonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Först och främst, om en tändspole pumpar luft beror det på att kompression läcker ut där. Dra åt tändstiftet, är det illa så är det nån klåpare som haft sönder gängorna och du måste sätta dit insatsgänga. Kör inte med det utan att åtgärda det hursomhelst.
Ta reda på var vattnet kom från, kan ju vara så enkelt som ett microhål i nån kylarslang eller hål i kylet, troligtvis det sistnämnda då det brukar sprida kylvätskan ordentligt över hela motorrummet.

nu när jag tänker efter så har jag haft problemet sen innan sommaren, mer än sex månader sen alltså, kan det verkligen bli farligt om jag kör bilen korta sträckor utan att fixa problemet? för då sprutar det inte kylarvätska bara när jag kör långt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in