Flashback bygger pepparkakshus!
2013-01-08, 17:53
Medlem
trattfans avatar
Tjenare!
Vann en liten skön summa tidigare idag på en tian lott..
Nu vill jag investera detta på något lämpligt sätt men har noll koll på sådant här!

Är 19 år och bor hemma fortfarande och jobbar så planen är ju att omvandla detta till en fin kontantinsats till en lägenhet.

Så vad ska jag göra nu
Citera
2013-01-08, 17:59
Medlem
Thains avatar
aktier
Citera
2013-01-08, 17:59
Medlem
Aimberts avatar
Köp stabila aktier och kanske någon indexfond. T.ex. något investmentbolag (investor, ratos, industrivärden osv), någon bank eller liknande och avanza zero.
Citera
2013-01-08, 18:24
Medlem
Trustbuddy.com
Låna ut dina pengar få 12- 30% ränta, finns tråd under företagsskvaller om du vill veta lite mer.
Citera
2013-01-08, 18:32
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Köp stabila aktier och kanske någon indexfond. T.ex. något investmentbolag (investor, ratos, industrivärden osv), någon bank eller liknande och avanza zero.
Hur får man reda på vad som är stabila aktier och så?
Citera
2013-01-08, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Hur får man reda på vad som är stabila aktier och så?

Läs i aktieforum, lär dig om aktier, fråga en rådgivare på bank eller någonting.

Edit: läs på om företag, kolla årsredovisningar osv.
Citera
2013-01-08, 23:53
Medlem
Husings avatar
Är det ett belopp som du kan avvara i flera år och är du beredd på att aktier kan gå upp och ned skulle jag definitivt säga: öppna ett investeringssparkonto (ISK) på Avanza och köp deras gratisfond Avanza zero. Du behöver inte nödvändigtvis lägga in allt i fonden med en gång, utan kan portionera ut det över lite tid (många månader). Svårare än så behöver det inte vara.

Planerar du däremot att inom kanske fem år använda pengarna till en insatslägenhet, bör du däremot sätta in pengarna på ett sparkonto med insättningsgaranti. På en såpass kort tid kan börsutvecklingen vara negativ om man har otur.
Citera
2013-01-09, 00:18
Medlem
trattfans avatar
Grejen är den att jag inte riktigt vet när jag vill flytta hemifrån.. egentligen skulle jag vilja flytta imorgon men har inte fast jobb än
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in