2013-01-08, 16:36
Medlem
Yes, jag har googlat!
Blir iaf inte riktigt klok på det. Ska iväg och delta på en mässa utomlands och behöver ange mitt bolagsnamn. Vad kallar man sitt bolag på engelska när man är utomlands?
Säger man fortfarande xxx AB eller xxx LTD?

Please enlighten me!
Citera
2013-01-08, 16:40
Medlem
Slupens avatar
Det räcker med att säga Limited, alternativt LLC (limited liability company) men det är mer amerikanskt.

Håll dig till limited.
Citera
2013-01-08, 17:20
Medlem
Sapphiruss avatar
Bolagsverket använder översättningen Limited company.

http://www.bolagsverket.se/polopoly_fs/1.224!/Menu/general/column-content/file/choose_the_form_of_business_enterprise.pdf
Citera
2013-01-08, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cookie88
Yes, jag har googlat!
Blir iaf inte riktigt klok på det. Ska iväg och delta på en mässa utomlands och behöver ange mitt bolagsnamn. Vad kallar man sitt bolag på engelska när man är utomlands?

Please enlighten me!
Du ska naturligtvis kalla ditt bolag som det heter. Alltså med AB. Engelsmän som kommer hit till Sverige kallar inte sina bolag AB.
Citera
2013-01-08, 19:14
Medlem
Okej precis som på nätet finns det många åsikter men vi provar igen.
Vad skulle ni skriva på er "namnbricka"

NAMN
"Bolagsnamn"

Hur skulle ni skriva det? xx AB, xx LC, eller nåt annat?
Citera
2013-01-08, 19:45
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Okej precis som på nätet finns det många åsikter men vi provar igen.
Vad skulle ni skriva på er "namnbricka"

NAMN
"Bolagsnamn"

Hur skulle ni skriva det? xx AB, xx LC, eller nåt annat?

AB, om det är det företaget är. Reglerna är inte samma för ett AB som för ett AS, AG, GmbH, LTD o.s.v
Citera
2013-01-08, 20:32
Medlem
På en namnbricka finns det väl inte några direkta rätt eller fel. Ska man på event börjar man väl försöka se till att vara hyfsat konsekvent vad man väljer. Enligt min egen erfarenhet brukar man inte skriva ut AB om det inte är en del av själva namnet som t.ex. SBAB på företagsevent.
AB behöver absolut inte vara med på en namnbricka, men om man föredrar att presentera företaget så är det ju inget fel med att ha det med.
Detta gäller dock Sverige, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara speciellt annorlunda utomlands.
Senast redigerad av pekz0r 2013-01-08 kl. 20:34.
Citera
2013-01-09, 09:03
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Yes, jag har googlat!

Please enlighten me!
Precis som CarlitoBrigante är inne på, säger du "xxx AB". Man översätter inte den juridiska formen.

Om någon frågar vad AB är kan du säga att det ungefär motsvarar limited company.

Citat:
Ursprungligen postat av Slupen
Det räcker med att säga Limited, alternativt LLC (limited liability company) men det är mer amerikanskt.
LLC är inte aktiebolag.
Citera
2013-01-11, 00:48
Medlem
AB får det bli!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in