2013-01-08, 17:16
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTitor
Det har bedrivits väldigt lite forskning på hur light-produkter påverkar människokroppen, vilket kan tyckas märkligt. All forskning som har gjorts pekar dock på samma sak oberoende av varandra, man går upp mer i vikt om man äter/dricker light-produkter än om man väljer det vanliga alternativet. Produkter med mindre socker har antingen tillsatt konstgjorda sötningsmedel, eller extra fett för att få en god smak. Konstgjorda sötningsmedel gör att kroppen blir sugen på kaloririk mat, och fett innehåller fler kalorier per gram än socker. I just Cola light/zero är det sötningsmedlet aspartam som är boven.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnTitor
Så är det säkert i det vardagliga livet. Men i de tester som har gjorts ser man såklart till att ta bort sådana differenser. Jag känner t.ex. till tester som gjorts på råttor där man har gett en grupp vatten med socker, och en annan grupp vatten med sötningsmedel. Råttorna kan under tiden äta hur mycket mat som helst. I sådana undersökningar går alltid råttorna med sötningsmedlet upp mer i vikt.

Jo, fast allt handlar ju om huruvida du har disciplin nog att låta bli att äta annan kaloririk mat trots att lightläsken framkallar ett sug (hos vissa). Klarar du det så går du helt enkelt inte upp i vikt av lightläsk.

Exemplet med råttorna är inte relevant för människor då råttor helt enkelt inte förstår att de inte ska pula i sig en massa mat utan de går på ren instinkt medan en människa som dricker lightläsk förstår att det positiva med den går förlorad om den följs av en pizza bara för att ett sug kickar in. Att det sedan finns folk med för dålig självdisciplin som ger efter för suget är en annan sak men att bara dricka lightläsk i sig går ingen upp i vikt av.
Citera
2013-01-08, 17:32
Medlem
Lugnofins avatar
Är det någon som känner någon riktig smakskillnad mellan Zero och Light? Jag trodde att jag gjorde det men efter ett blindtest med några kompisar (vi testade en massa gånger mellan de båda) så visade det sig att jag lika gärna kunde chansat. Mina val var inte bättre än slumpen.
Citera
2013-01-08, 17:48
Medlem
Drozds avatar
Bägge sorter sötas med natriumcyclamat, acesulfam-k och aspartam, men proportionerna skiljer sig. Light innehåller 390 mg/L aspartam medan Zero innehåller 240 mg/L. Gällande acesulfam-k innehåller både Light och Zero 100 mg/L.

Sen innehåller Light citronsyra medan Zero innehåller natriumcitrat. Bägge innehåller fosforsyra.

Drick inte skiten! Den messar upp metabolismen, pajar magsäcken och tänderna.
Citera
2022-02-12, 23:59
Medlem
Frickys avatar
Är det någon skillnad mellan Coca Cola Zero och Light?

Vad är egentligen skillnaden?

Är det ens någon skillnad mot smaken eller är det bara att Zero ska vara riktat mot män och Light mot kvinnor?

Köpte tidigare idag två 1.5L flaskor, en Zero och en Light. Jag och sambon körde ett blindtest och vi vill tro att det var någon minimal skillnad men det kan lika gärna vara placebo.

Vill gärna höra er uppfattning!

Har inte Konsumentverket någon åsikt kring att sälja två produkter som är likadana med två olika namn? Någon skillnad måste det väl vara isåfall?
Citera
2022-02-13, 00:05
Medlem
neuron-drones avatar
Tycker nog det är skillnad. Nu har de ju ändrat Zero men tidigare tror jag det var så här. Light var att de med andra medel försökte få en lightprodukt att smaka som originalet. Zero hade originalreceptet men fick en annan smak pga sötningsmedlet. Något åt det hållet.

Det är lättare att känna skillnad på burkdrickan. Det kan absolut inte vara samma i de stora flaskorna. Det är åtminstone mer kolsyra i dem.

Har aldrig sett någon könsfördelning faktiskt. Fler och fler väljer Zero.
Citera
2022-02-13, 00:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Har inte Konsumentverket någon åsikt kring att sälja två produkter som är likadana med två olika namn? Någon skillnad måste det väl vara isåfall?
Nej, de har ingen åsikt om det. Varför skulle de?
Citera
2022-02-13, 00:13
Medlem
Dimaks avatar
Just cola är knepigt, Men i Pepsi känner man annorlunda, men zero och light? Nja light känns väl mer kemiskt på något sätt kanske, ganska länge sedan jag drack detta.
Citera
2022-02-13, 00:17
Medlem
Båda innehåller nervgiftet aspartam.
kanske nån extremt liten smakskillnad på båda skräpdryckerna.
Citera
2022-02-13, 00:18
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Tycker nog det är skillnad. Nu har de ju ändrat Zero men tidigare tror jag det var så här. Light var att de med andra medel försökte få en lightprodukt att smaka som originalet. Zero hade originalreceptet men fick en annan smak pga sötningsmedlet. Något åt det hållet.

Det är lättare att känna skillnad på burkdrickan. Det kan absolut inte vara samma i de stora flaskorna. Det är åtminstone mer kolsyra i dem.

Minns en tidigare reklam ifrån Coca-Cola Sverige med denna beskrivning: Coca-Cola Light för kvinnor, Coca-Cola Zero för män och Coca-Cola Life för vuxna.
Citera
2022-02-13, 00:20
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone

Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Minns en tidigare reklam ifrån Coca-Cola Sverige med denna beskrivning: Coca-Cola Light för kvinnor, Coca-Cola Zero för män och Coca-Cola Life för vuxna.
Ja, jag vill också minnas det. Tror vi pratar 2013-2014.
Citera
2022-02-13, 00:23
Medlem
Cinns avatar
Vill minnas att jag läst att enda skillnaden är vilken citronsyra-molekyl som används i dem. Det för att ge en minimal smakskillnad.
Citera
2022-02-13, 00:24
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl

Då blir det aldrig Cola life för mig.

I och för sig att min kompis är en supertaster, men hon känner definitivt skillnad. Jag tror jag gör det. Men måste testa. Ska köpa två olika och göra blindtest.

Fattar dock inte varför de tog bort den snygga svarta burken. Röd med svart text är snudd på migräntrigger för mig. Känns inte ett dugg manligt med migrän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in