Jag och några polare körde ett (otroligt icke-vetenskapligt) blindtest där vi provsmakade Cola Zero, Cola Light och vanlig Cola. Kort sammanfattat kan vi säga att så länge du inte är en grottmänniska så kommer du känna skillnad på dryckerna. Rätt stor skillnad faktiskt.
Sammanfattningen av testet jag skrev ner:
Citat:
Vanlig cola smakar småskummigt med en lagom nyanserad söt eftersmak. Diet Coke smakar lite mer syrligt när man dricker det samtidigt som eftersmaken smakar som diskmedel uppskummat i vatten. Cola Zero smakar neutralare hela vägen igenom, skummar inte så mycket i munnen och har ingen syrlig/söt eftersmak. Där blir eftersmaken lite som vatten - det blir inte så mycket mer än att man dricker den.
Överlag kan jag säga att Cola, när man faktiskt smakar hur det smakar, är sjukt jävla äckligt. Och då gillar jag ändå Cola... Oftast dricker man det dock till mat, godis eller nåt och då tänker man inte lika mycket på smaken. Prova själva med att ta en burk av varje sort, be en kompis hälla upp dom i tre olika glas samtidigt som du tittar bort så ska ni få se.
Testet om nån vill läsa:
http://kausti.com/blogg/?id=1273