2013-01-08, 15:33
Medlem
Det sägs att om man dricker light så riskerar det att man plötsligt kan gå upp i vikt då man tillför kroppen massor av mättade fetter.

Men är det nån som vet egentligen?

det var en vän som sa att det var säkert att dricka Zero men inte light. en vad jag kan se så innehåller dom inprensip samma saker.
En annan kost rådgivare tyckte inte man skulle vänja kroppen vid att dricka söta saker.

Vatten är ju alltid bäst, så klart.

Men är det nån som kan detta? Jag undrar sönder mig.

Ursäkta stavningen
Citera
2013-01-08, 15:35
Medlem
ZombieIncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildcat1984
Det sägs att om man dricker light så riskerar det att man plötsligt kan gå upp i vikt då man tillför kroppen massor av mättade fetter.
Haha. Light/zero ökar bara ditt sötsug, vilket kan leda till viktökning om du inte har självbehärskning och börjar proppa i dig sötsaker!!!
Citera
2013-01-08, 15:38
Medlem
Moffins avatar
Eftersom varken Cola light eller zero innehåller kalorier kan du omöjligt gå upp i vikt hur mycket du än dricker.

Angående skillnaden mellan de båda så är jag rätt säker på att det redan finns åtminstone en tråd i ämnet.
Citera
2013-01-08, 15:41
Medlem
Det var en tränare som sa att dricker du light så kommer fetman slå till när du minst anar det

Det är ju inte bra att dricka med tanken på att det är kemikalier o äkta socker är ju alltid bättre. Men med tanken på allt att skit vi stoppar i oss så ...hmmm
Citera
2013-01-08, 15:43
Medlem
Ragwings avatar
Skillnaden är att light är för tjejer, zero är för killar. Det är alltså i princip samma dryck (antar att smaken kanske är annorlunda) men de marknadsförs till olika målgrupper. Från Coca-Colas egna hemsida:
Citat:
I april 2007 kom Coca-Cola® zero - läskedrycken för killar - till Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Wildcat1984
Det finns inget fett i Coca-Cola Light.

Coca-Cola Light innehåller 0,4 kcal medans Coca Cola Zero innehåller 0,3 kcal, att du skulle gå upp i vikt av att dricka Light eller Zero är därför uteslutet.
Citera
2013-01-08, 15:44
Medlem
BernardLoutres avatar
Jag brukar dricka vatten. Inga kalorier och (nästan) inga kemikalier, klart prisvärt.
Citera
2013-01-08, 15:51
Medlem
steveharrisffss avatar
Zero riktas till killar/män.
Zeros reklamer är alltid någon cool muskulös snubbe som räddar en snygg brud från en exploderande byggnad. Medan Light är riktad till tjejer/kvinnor. Reklamerna för Light är ofta stilrena, kanske lite rosa här och där och liknande.

Har även för mig att det är sukralos i light och aspartam i zero. Eller vice versa.
Citera
2013-01-08, 15:52
Medlem
Men varför säger dom det då.
Man kan nog bli fet av mer än bara kcal.
Det var nått organ som drabbades av syrebrist pga av nått ämne i lighten som gjorde att den helt plötsligt började samla fett. Inte av lighten utan allt annat men lighten var orsaken till att detta organet började göra så. När den började med det o man råkade ut för vikt uppgång så var det mycket svårt att bli av med.

Ska se om jag kan få tag i den infon. Låter väldigt luddigt det jag beskriver.
Men det var nått sånt. Det var en forskning som hade gjorts.
Citera
2013-01-08, 16:18
Medlem
Kaustis avatar
Jag och några polare körde ett (otroligt icke-vetenskapligt) blindtest där vi provsmakade Cola Zero, Cola Light och vanlig Cola. Kort sammanfattat kan vi säga att så länge du inte är en grottmänniska så kommer du känna skillnad på dryckerna. Rätt stor skillnad faktiskt.

Sammanfattningen av testet jag skrev ner:
Citat:
Vanlig cola smakar småskummigt med en lagom nyanserad söt eftersmak. Diet Coke smakar lite mer syrligt när man dricker det samtidigt som eftersmaken smakar som diskmedel uppskummat i vatten. Cola Zero smakar neutralare hela vägen igenom, skummar inte så mycket i munnen och har ingen syrlig/söt eftersmak. Där blir eftersmaken lite som vatten - det blir inte så mycket mer än att man dricker den.

Överlag kan jag säga att Cola, när man faktiskt smakar hur det smakar, är sjukt jävla äckligt. Och då gillar jag ändå Cola... Oftast dricker man det dock till mat, godis eller nåt och då tänker man inte lika mycket på smaken. Prova själva med att ta en burk av varje sort, be en kompis hälla upp dom i tre olika glas samtidigt som du tittar bort så ska ni få se.
Testet om nån vill läsa: http://kausti.com/blogg/?id=1273
Citera
2013-01-08, 16:45
Medlem
Det har bedrivits väldigt lite forskning på hur light-produkter påverkar människokroppen, vilket kan tyckas märkligt. All forskning som har gjorts pekar dock på samma sak oberoende av varandra, man går upp mer i vikt om man äter/dricker light-produkter än om man väljer det vanliga alternativet. Produkter med mindre socker har antingen tillsatt konstgjorda sötningsmedel, eller extra fett för att få en god smak. Konstgjorda sötningsmedel gör att kroppen blir sugen på kaloririk mat, och fett innehåller fler kalorier per gram än socker. I just Cola light/zero är det sötningsmedlet aspartam som är boven.
Citera
2013-01-08, 16:51
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTitor
Det har bedrivits väldigt lite forskning på hur light-produkter påverkar människokroppen, vilket kan tyckas märkligt. All forskning som har gjorts pekar dock på samma sak oberoende av varandra, man går upp mer i vikt om man äter/dricker light-produkter än om man väljer det vanliga alternativet. Produkter med mindre socker har antingen tillsatt konstgjorda sötningsmedel, eller extra fett för att få en god smak. Konstgjorda sötningsmedel gör att kroppen blir sugen på kaloririk mat, och fett innehåller fler kalorier per gram än socker. I just Cola light/zero är det sötningsmedlet aspartam som är boven.

Frågan är om det där är sant, eller om det är så enkelt att folk med för stor aptit dricker Light-produkter oftare än folk med vanlig aptit? Känns som att folk med konstant sötsug (som tjocka ofta brukar ha) borde ha en tendens att dricka mer Light-läsk än "normala" människor.
Alltså har det inget med Light-läsken i sig att göra i så fall, utan med att en majoritet av dom som dricker Light-läsk har "tjockisgener" i större omfång än "normala" människor. Om du förstår vad jag menar.

Nu är det mest "snillen" spekulerar från min sida, men det känns rätt logiskt... Eller?
Citera
2013-01-08, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Frågan är om det där är sant, eller om det är så enkelt att folk med för stor aptit dricker Light-produkter oftare än folk med vanlig aptit? Känns som att folk med konstant sötsug (som tjocka ofta brukar ha) borde ha en tendens att dricka mer Light-läsk än "normala" människor.
Alltså har det inget med Light-läsken i sig att göra i så fall, utan med att en majoritet av dom som dricker Light-läsk har "tjockisgener" i större omfång än "normala" människor. Om du förstår vad jag menar.

Nu är det mest "snillen" spekulerar från min sida, men det känns rätt logiskt... Eller?

Så är det säkert i det vardagliga livet. Men i de tester som har gjorts ser man såklart till att ta bort sådana differenser. Jag känner t.ex. till tester som gjorts på råttor där man har gett en grupp vatten med socker, och en annan grupp vatten med sötningsmedel. Råttorna kan under tiden äta hur mycket mat som helst. I sådana undersökningar går alltid råttorna med sötningsmedlet upp mer i vikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in