Hej!
Jag och min sambo hade haft sexuellt umgänge under en natt,
efteråt låg vi o pratade o efter någon timme så började vi att tjafsa.
Hon ville ha ut mig och ringde polisen för att få dom o be mig lämna lägenheten ett par timmar så hon o jag kunde lugna ner mig.
Dom ställde frågor o dylikt till henne o hon berättade att vi haft sex o dom sa "det är våldtäkt" vad hon påpekade att ALLT var frivilligt från hennes sida.
dom fortsatte detta o tog in mig till arresten för förhör.
jag fick sedan veta att jag blev kvarhållen.
Dagen efter tar dom in min sambo på förhör och hon säger då till polisen (med sin advokat hon fått)
att ALLT sexuellt var frivilligt.
Polisen säger till henne att dom inte har någon anledning till att hålla mig,
hennes advokat säger likadant till henne.
Men ändå tar åklagaren o håller kvar mig för "våldtäkt"
3:e dagen är jag fortfarande i arresten och får höra att jag 4:e dagen ska upp i häktesförhandling.
Jag begärs häktad för att inte "försvåra utredningen" (fast ALLT VAR FRIVILLIGT vilket står i hennes förhör men detta läser inte åklagaren upp, jag o min advokat får heller inte papper från vad min sambo sa i förhör (antagligen då det står FRIVILLIGT i det)
jag får sitta i häktet i 6 dagar då min advokat ringer o säger att han pratat med en polis o jag kommer släppas vilket tyder på att detta kommer läggas ner.
Mina frågor är följande.
1: vad kan jag få för ersättning för att varit frihetsberövad i ca 9 dagar?
2: kan jag stämma åklagaren för att inte tagit upp ALLT (t.ex förhör där hon säger att allt är frivilligt)
3: måste jag själv betala advokaten ifall jag stämmer åklagaren?
Jag och min sambo hade haft sexuellt umgänge under en natt,
efteråt låg vi o pratade o efter någon timme så började vi att tjafsa.
Hon ville ha ut mig och ringde polisen för att få dom o be mig lämna lägenheten ett par timmar så hon o jag kunde lugna ner mig.
Dom ställde frågor o dylikt till henne o hon berättade att vi haft sex o dom sa "det är våldtäkt" vad hon påpekade att ALLT var frivilligt från hennes sida.
dom fortsatte detta o tog in mig till arresten för förhör.
jag fick sedan veta att jag blev kvarhållen.
Dagen efter tar dom in min sambo på förhör och hon säger då till polisen (med sin advokat hon fått)
att ALLT sexuellt var frivilligt.
Polisen säger till henne att dom inte har någon anledning till att hålla mig,
hennes advokat säger likadant till henne.
Men ändå tar åklagaren o håller kvar mig för "våldtäkt"
3:e dagen är jag fortfarande i arresten och får höra att jag 4:e dagen ska upp i häktesförhandling.
Jag begärs häktad för att inte "försvåra utredningen" (fast ALLT VAR FRIVILLIGT vilket står i hennes förhör men detta läser inte åklagaren upp, jag o min advokat får heller inte papper från vad min sambo sa i förhör (antagligen då det står FRIVILLIGT i det)
jag får sitta i häktet i 6 dagar då min advokat ringer o säger att han pratat med en polis o jag kommer släppas vilket tyder på att detta kommer läggas ner.
Mina frågor är följande.
1: vad kan jag få för ersättning för att varit frihetsberövad i ca 9 dagar?
2: kan jag stämma åklagaren för att inte tagit upp ALLT (t.ex förhör där hon säger att allt är frivilligt)
3: måste jag själv betala advokaten ifall jag stämmer åklagaren?