2013-01-08, 12:57
Medlem
plixors avatar
Hej!
Jag och min sambo hade haft sexuellt umgänge under en natt,
efteråt låg vi o pratade o efter någon timme så började vi att tjafsa.

Hon ville ha ut mig och ringde polisen för att få dom o be mig lämna lägenheten ett par timmar så hon o jag kunde lugna ner mig.

Dom ställde frågor o dylikt till henne o hon berättade att vi haft sex o dom sa "det är våldtäkt" vad hon påpekade att ALLT var frivilligt från hennes sida.
dom fortsatte detta o tog in mig till arresten för förhör.

jag fick sedan veta att jag blev kvarhållen.

Dagen efter tar dom in min sambo på förhör och hon säger då till polisen (med sin advokat hon fått)
att ALLT sexuellt var frivilligt.
Polisen säger till henne att dom inte har någon anledning till att hålla mig,
hennes advokat säger likadant till henne.

Men ändå tar åklagaren o håller kvar mig för "våldtäkt"
3:e dagen är jag fortfarande i arresten och får höra att jag 4:e dagen ska upp i häktesförhandling.

Jag begärs häktad för att inte "försvåra utredningen" (fast ALLT VAR FRIVILLIGT vilket står i hennes förhör men detta läser inte åklagaren upp, jag o min advokat får heller inte papper från vad min sambo sa i förhör (antagligen då det står FRIVILLIGT i det)

jag får sitta i häktet i 6 dagar då min advokat ringer o säger att han pratat med en polis o jag kommer släppas vilket tyder på att detta kommer läggas ner.

Mina frågor är följande.
1: vad kan jag få för ersättning för att varit frihetsberövad i ca 9 dagar?
2: kan jag stämma åklagaren för att inte tagit upp ALLT (t.ex förhör där hon säger att allt är frivilligt)
3: måste jag själv betala advokaten ifall jag stämmer åklagaren?
Citera
2013-01-08, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av plixor
Mina frågor är följande.
2: kan jag stämma åklagaren för att inte tagit upp ALLT (t.ex förhör där hon säger att allt är frivilligt)
Om man frihetsberövats och sedan inte döms så kan man ansöka om ersättning från JK.

Du kan inte stämma någon åklagare, däremot kan du anmäla henne/honom för vad du vill. Om det sedan leder någonvart är en annan fråga. Det är väldigt vanligt att man inte tar med förhör med t.ex. målsägare vid en häktningsförhandling eftersom utredningen inte är klar och man inte vill röja uppgifter i utredningen för den misstänkte. Det försämrar många gånger kommande förhörssituationer med den misstänkte och därför står det åklagaren fritt att välja vad som skall finnas med i häktningspromemorian.

I brottmål behöver du inte betala statens kostnader.
Citera
2013-01-08, 15:48
Medlem
plixors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Om man frihetsberövats och sedan inte döms så kan man ansöka om ersättning från JK.

Du kan inte stämma någon åklagare, däremot kan du anmäla henne/honom för vad du vill. Om det sedan leder någonvart är en annan fråga. Det är väldigt vanligt att man inte tar med förhör med t.ex. målsägare vid en häktningsförhandling eftersom utredningen inte är klar och man inte vill röja uppgifter i utredningen för den misstänkte. Det försämrar många gånger kommande förhörssituationer med den misstänkte och därför står det åklagaren fritt att välja vad som skall finnas med i häktningspromemorian.

I brottmål behöver du inte betala statens kostnader.

Jo men dom läste upp allt min sambo sagt, FÖRUTOM JUST att all sexuell handling var 100% frivillig, vilket jag ser som en STOR miss då det var våldtäkt jag satt för.

o om det i förhör klart framkommer att all sexuell handling var frivillig borde detta även framkommit under häktesförhandlingen eller har jag fel?
(som sagt dom läste upp allt, våra historier angående sex + tjafset sa åklagaren stämmer överens)
Citera
2013-01-08, 15:55
Avslutad
Citat:
Jo men dom läste upp allt min sambo sagt, FÖRUTOM JUST att all sexuell handling var 100% frivillig, vilket jag ser som en STOR miss då det var våldtäkt jag satt för.

o om det i förhör klart framkommer att all sexuell handling var frivillig borde detta även framkommit under häktesförhandlingen eller har jag fel?
(som sagt dom läste upp allt, våra historier angående sex + tjafset sa åklagaren stämmer överens)
Vad åklagaren vill berätta under häktningsförhandlingen är fortfarande upp till åklagaren att bedöma. Just nu har vi en våldtäktshäktad haschtomtes berättelse av vad som hänt som grund, jag tvivlar på att den är särskilt objektiv.
Citera
2013-01-08, 16:06
Medlem
plixors avatar
Citat:
Vad åklagaren vill berätta under häktningsförhandlingen är fortfarande upp till åklagaren att bedöma. Just nu har vi en våldtäktshäktad haschtomtes berättelse av vad som hänt som grund, jag tvivlar på att den är särskilt objektiv.

att jag brukat droger är inget dom vet om.
Citera
2013-01-08, 16:30
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:

Nu vet dom

Hmm...din story låter väldigt märkligt måste jag säga.

Låter helt otroligt att du skulle bli häktad för våldtäkt om sambon hela tiden poängterat att allt sex var frivilligt.

Men givetvis har du rätt till skadestånd.

Är din story korrekt så skulle jag rekommendera en anmälan för tjänstefel gentemot åklagaren.
Citera
2013-01-08, 19:04
Avslutad
Citat:
Men vi på FB vet, och det var det jag pratade om. Så det vi vet om dig är att du är en haschtomte som häktats för våldtäkt, och med allmänna kunskaper i haschtomtars och våldtäktshäktades natur så litar jag inte på att vi får veta riktigt hela historien av dig.
Citera
2013-01-09, 13:27
Medlem
plixors avatar
Citat:
Men vi på FB vet, och det var det jag pratade om. Så det vi vet om dig är att du är en haschtomte som häktats för våldtäkt, och med allmänna kunskaper i haschtomtars och våldtäktshäktades natur så litar jag inte på att vi får veta riktigt hela historien av dig.

Du kanske kan hålla dig till ämnet?

Har idag fått papper från åklagarmyndigheten att allt är nedlagt (kanske kan påpeka att jag faktiskt talat sanning då det inte blivit avskrivet om inte hon hade sagt att all sexuell handling var frivillig)

Så, svara gärna på frågorna jag har istället.
(OBS fråga nr 3 gäller inte för tiden jag satt häktad utan ifall jag skulle vilja lämna en stämningsansökan mot åklagarmyndigheten pga felaktig bedömning)
Citera
2013-01-09, 18:40
Medlem
terms avatar
Citat:
1: det kan röra sig om ett par tusenlappar. läs här: http://www.jk.se/Arbetsuppgifter/Frihetsberovande.aspx
2: det vore allvarligt om en åklagare vid häktningsförhandling förtigit omständigheter som sänker graden av misstanke. förslagsvis anmäler du det hela till JO (http://www.jo.se) som i sådant fall granskar det hela. om JO finner att ett tjänstefel kan ha begåtts så kan förundersökning inledas.
3: jag rekommenderar att du väntar med att "stämma" åklagaren till dess JO granskat det hela.
Citera
2013-01-09, 19:06
Medlem
Ostronsoppas avatar
Det är klart att du är berättigad skadestånd om du har blivit häktat i hela nio dagar utan att ens vara rimligen misstänkt för något brott. Åklagaren borde även undersökas om det är så som du säger.

Men på nåt sätt känns det ändå inte som vi får hela historien. Ni har sex, sen börjar ni gräla, sen känner hon att hon behöver ringa polisen? Polisen ställer då frågar och på nåt sätt kommer sexet upp. Vad får polisen att misstänka våldtäkt? Det kan ju vara viktigt att veta om det fanns rimliga skäl att misstänka våldtäkt eller om det är som du säger, att polisen bara antog det på grund av sexet före grälet eller vad?

Jag kan tänka mig att polisen inte alltid litar på en sambo/fru som hävdat att sex varit villkorligt om vissa varningssignaler är närvarande.
Citera
2013-01-09, 21:54
Medlem
plixors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av term
1: det kan röra sig om ett par tusenlappar. läs här: http://www.jk.se/Arbetsuppgifter/Frihetsberovande.aspx
2: det vore allvarligt om en åklagare vid häktningsförhandling förtigit omständigheter som sänker graden av misstanke. förslagsvis anmäler du det hela till JO (http://www.jo.se) som i sådant fall granskar det hela. om JO finner att ett tjänstefel kan ha begåtts så kan förundersökning inledas.
3: jag rekommenderar att du väntar med att "stämma" åklagaren till dess JO granskat det hela.

Okej tackar, ska ta kontakt med JO o be min advokat skriva ut papper från förhör av min sambo.
skicka in dessa till JO, om JO alltså håller med om att åklagare gjort fel så ska jag då skicka in stämningsansökan?

Citat:
Ursprungligen postat av Ostronsoppa
Det är klart att du är berättigad skadestånd om du har blivit häktat i hela nio dagar utan att ens vara rimligen misstänkt för något brott. Åklagaren borde även undersökas om det är så som du säger.

Men på nåt sätt känns det ändå inte som vi får hela historien. Ni har sex, sen börjar ni gräla, sen känner hon att hon behöver ringa polisen? Polisen ställer då frågar och på nåt sätt kommer sexet upp. Vad får polisen att misstänka våldtäkt? Det kan ju vara viktigt att veta om det fanns rimliga skäl att misstänka våldtäkt eller om det är som du säger, att polisen bara antog det på grund av sexet före grälet eller vad?

Jag kan tänka mig att polisen inte alltid litar på en sambo/fru som hävdat att sex varit villkorligt om vissa varningssignaler är närvarande.

förhöret med henne (i hemmet) går ut på att dom frågar vad som hänt, hon berättar att vi haft sex o att vi sedan efteråt hade börjat tjafsa.
dom sa
okej så ni börja tjafsa för att han tvinga dig till sex?
hon: nej det var före vi tjafsa
dom: nej det är våldtäkt gör inte detta till en bagatell
hon: men det var ju inte våldtäkt.
dom tar in mig, förhör mig jag ger samma historia o åklagaren begär mig häktad.

Dagen efter tar dom in min sambo för mer grundligt förhör o hon berättar då samma historia för polis.

polisen säger att det isf inte är våldtäkt o jag borde släppas senare under dagen, min sambo blir glad över att jag ska få komma ut igen och åker hem o bakar, kl går men hon hör inget.

sedan efter ett par dagar ringer dom o säger att dom vill att hon kommer in på förhör kl 10 på måndagen.
hon åker in, säger samma historia, hennes advokat som hon har med sig säger också "detta är inte våldtäkt" vilket även den nya polisen som förhör henne säger.

4 timmar senare ringer min advokat mig i häktet o säger att jag ska släppas inom en halvtimme (vilket egentligen var 2 minuter då dom kom in medans jag prata i telefon med honom)
Citera
2013-01-09, 22:17
Medlem
Allting är en våldtäkt nuförtiden tyvär även frivilliga samlag vårat kära avlånga land har ju mest våldtäkter i hela europa. Hoppas du får din ersättning för våra inkompetenta och kraftigt efterblivna poliser och rättssystem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in