• 1
  • 2
2013-01-09, 13:53
Medlem
att vara kräsen är att ha en förfinad smak och vägra äta sånt som är sämre, man nöjer sig endast med det bästa

att vara vuxen och fortfarande sitta och peta i maten har inget med kräsenhet att göra
Citera
2013-01-09, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
att vara kräsen är att ha en förfinad smak och vägra äta sånt som är sämre, man nöjer sig endast med det bästa

att vara vuxen och fortfarande sitta och peta i maten har inget med kräsenhet att göra

Nu var det ju inte så att TS äter de finaste tomaterna.. Han äter de inte överhuvudtaget..

Han är kräsen.
Citera
2013-01-09, 18:14
Medlem
InteTacoBaras avatar
Börja träna så stiger aptiten. Då blir det per automatik enklare att kasta i sig vad som helst.
Citera
2013-01-11, 16:00
Medlem
Det här kanske hjälper dig: jag hade en total fobi för ägg, även långt efter det att mitt intresse för mat och matlagning väcktes. Konsistens, doft, smak - ALLT som hade med ägg att göra gav mig kväljningar.

Jag bestämde mig vid sjutton års ålder för att göra något åt saken, för det håller inte att inte gilla ägg.

Till att börja med såg jag till att vara riktigt, riktigt hungrig. Jag bad därefter en vän till mig steka upp ett ägg och krydda det i överkant med vitlök, samt med en bruschetta-krydda som jag visste var gudomlig. Detta ägg serverades på ett rostat bröd med en vällagrad brännvinsost.

Trots att ägget var helt och hållet överskuggat av de andra ingredienserna så kunde jag efter den dagen äta ägg i alla former. Som andra säkert redan skrivit tror jag den här metoden fungerar på de flesta råvarorna och rätterna. Nyckeln ligger i att vara väldigt hungrig.

Lycka till!
Citera
2013-01-12, 20:50
Medlem
Men VARFÖR ska man lära sig äta allt?
Vad är det för biologiskt värde i det?
Viktigast är väl att man lärt sig så mycket näringslära att man kan se att man inte får några bristsjukdomar eller ens symptom på specifik näringsbrist.

Skulle det ställa till "problem" på restaurang...att man får be dem utesluta det-eller-det, tror jag problemet ligger hos den/de som åser något sånt och som stör sig på det. = deras eget problem.
En bra restaurang håller sig inte för god för att hjälpa en gäst med smärre önskemål.
Likaså bör väl en vän som bjuder på mat i hemmiljö kunna hjälpa till med sånt?
Citera
2013-01-12, 21:21
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowStorm
Men VARFÖR ska man lära sig äta allt?
Vad är det för biologiskt värde i det?
Viktigast är väl att man lärt sig så mycket näringslära att man kan se att man inte får några bristsjukdomar eller ens symptom på specifik näringsbrist.

Vem har sagt att man måste lära sig äta allt, och vad har biologiskt värde (vad det nu betyder) att göra med någonting? TS har svårt att äta sådana basala matvaror som svamp, lök, och tomater (+997 andra saker ) och verkar vilja ändra på det.

Hur många människor äter och dricker enbart för att överleva? Mat är lika mycket, om inte mer, ett socialt och kulturellt fenomen, förutsatt att man inte svälter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in