2013-01-07, 16:51
Medlem
tradolanarens avatar
Hej nu är det så att jag ska byta stereo i min Saab 95 de är en 1998 2.0T
de är högtalare under framrutan ocj i alla dörrar pch även i hatthyllan nu till min fråga va är det för stereo system är det A1 A2A3 ??? kan även tillägga att jag bara kan spela skivor i den
Citera
2013-01-07, 17:15
Medlem
Tintinikongos avatar
Sök på detta forum. Massor av duktigt folk. Flera Saab-experter där.

http://www.saabforum.nu/index.asp
Citera
2013-01-07, 18:02
Medlem
Har du ingen kassettbands-grej i stereon?

Det är bara AS3 som har högtalare i hatthyllan, men samtidigt är det bara AS1 som enbart har CD. AS2/3 har radio/cd/kassett.

Mer info finns på http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#as_diff
Citera
2013-01-07, 23:57
Medlem
tradolanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
Har du ingen kassettbands-grej i stereon?

Det är bara AS3 som har högtalare i hatthyllan, men samtidigt är det bara AS1 som enbart har CD. AS2/3 har radio/cd/kassett.

Mer info finns på http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#as_diff
Tack prisis va jag behövde tänkte slänga i min mors stereo med banspelare och kasset och radio för den i i min med bara cd börjar balla ur.
men som jag förstått de så går de inte på grund av annan kontakt men jag har sjukt många högtalare så de kanske är nån som bytt tidigare och moddad om den
nån som vet ???
Citera
2013-01-08, 00:08
Medlem
Europapalls avatar
Ska du byta originalenheter mellan bilar måste du gifta ur och gifta in dessa med tech2 för att det ska fungera.
Citera
2013-01-08, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradolanaren
Tack prisis va jag behövde tänkte slänga i min mors stereo med banspelare och kasset och radio för den i i min med bara cd börjar balla ur.
men som jag förstått de så går de inte på grund av annan kontakt men jag har sjukt många högtalare så de kanske är nån som bytt tidigare och moddad om den
nån som vet ???

Kontakten är likadan, skillnaden är att AS2/3 har enbart lågnivåutgångar från stereon och ett slutsteg som förstärker dessa ut till högtalarna. AS1 har inget slutsteg utan driver högtalarna direkt på stereon.

Om du har ett slutsteg ska det sitta vid passagerarens fötter, precis framför dörren. Lyfter du på listen och mattan där bör du hitta en liten låda med en bred kontakt fastsatt i. På den lådan bör det desstuom stå Pioneer(AS2) eller Harman-Kardon(AS3).

Har du ett slutsteg där så är det fritt fram att plocka i din mors stereo. Dock måste man som ovanstående talare säger först gifta ur stereon ur din mors bil, för att sedan gifta in den i din bil. Inget som tar mer än några minuter, men man måste ha ett Tech2 instrument. Saab märkesverkstad tar runt en femhundring för att göra detta, men kan vara billigare om du hittar nån mindre verkstad med Tech2.
Citera
2013-01-08, 15:31
Medlem
tradolanarens avatar
Citat:
Kontakten är likadan, skillnaden är att AS2/3 har enbart lågnivåutgångar från stereon och ett slutsteg som förstärker dessa ut till högtalarna. AS1 har inget slutsteg utan driver högtalarna direkt på stereon.

Om du har ett slutsteg ska det sitta vid passagerarens fötter, precis framför dörren. Lyfter du på listen och mattan där bör du hitta en liten låda med en bred kontakt fastsatt i. På den lådan bör det desstuom stå Pioneer(AS2) eller Harman-Kardon(AS3).

Har du ett slutsteg där så är det fritt fram att plocka i din mors stereo. Dock måste man som ovanstående talare säger först gifta ur stereon ur din mors bil, för att sedan gifta in den i din bil. Inget som tar mer än några minuter, men man måste ha ett Tech2 instrument. Saab märkesverkstad tar runt en femhundring för att göra detta, men kan vara billigare om du hittar nån mindre verkstad med Tech2.
Shit vad drygt jag tog morsans SID 2 de fungerar klockrent :/ fast de kanske är annat med den
Citera
2013-01-08, 20:19
Medlem
Citat:
Shit vad drygt jag tog morsans SID 2 de fungerar klockrent :/ fast de kanske är annat med den

Ja, SID'en går att byta fritt fram sålänge årsmodell och utrustningsnivå är någorlunda samma, men stereon är stöldskyddad genom parningen med bilen.
Det roliga är att begagnatpriset är högre för en SID(som inte är stöldskyddad) i okej skick än en stereo även om den är urgift och klar...

Finns dock lite folk med Tech2'or hemma i garagen runt om i landet, frågar du snällt på http://forum.saabturboclub.com/ så kanske det är nån i din närhet som kan hjälpa dig med giftningen för en påse kanelbullar eller två.

EDIT: Det jag inte förstår är varför nån skulle satt in högtalare till AS3 men ha kvar AS1 huvudenheten? Låter det i alla dörrar + hatthyllan när du spelar musik? Eller sitter det bara högtalare som ej är inkopplade där? Har du möjlighet att komma åt bakom nån högtalare och se vad det är för märke på dem?
Senast redigerad av Fragone 2013-01-08 kl. 20:22.
Citera
2013-01-09, 15:13
Medlem
tradolanarens avatar
Citat:
Ja, SID'en går att byta fritt fram sålänge årsmodell och utrustningsnivå är någorlunda samma, men stereon är stöldskyddad genom parningen med bilen.
Det roliga är att begagnatpriset är högre för en SID(som inte är stöldskyddad) i okej skick än en stereo även om den är urgift och klar...

Finns dock lite folk med Tech2'or hemma i garagen runt om i landet, frågar du snällt på http://forum.saabturboclub.com/ så kanske det är nån i din närhet som kan hjälpa dig med giftningen för en påse kanelbullar eller två.

EDIT: Det jag inte förstår är varför nån skulle satt in högtalare till AS3 men ha kvar AS1 huvudenheten? Låter det i alla dörrar + hatthyllan när du spelar musik? Eller sitter det bara högtalare som ej är inkopplade där? Har du möjlighet att komma åt bakom nån högtalare och se vad det är för märke på dem?
oke de ska jag göra tack för hjälpen
Högtalarna är i kopplade och de va pioner tänkte byta mot andra såg de då stog under dom och de va 4 ohm
Citera
2013-01-09, 18:46
Medlem
Citat:
oke de ska jag göra tack för hjälpen
Högtalarna är i kopplade och de va pioner tänkte byta mot andra såg de då stog under dom och de va 4 ohm

Om det är Pioneer högtalare i är det sista spiken i kistan för AS3 teorin, AS3 har Harman-Kardon högtalare. Så då kan vi fastslå att det är någon som helt enkelt plockat i lite fler högtalare i din bil med AS1

Enklast är nog att köpa en "vanlig" stereo och sätta i, kommer garanterat bli bättre ljud även med de högtalare du har nu, orginal AS1 huvudenhet är nämligen ganska kass ljudmässigt.

Vill du fortfarande flytta över din mors stereo får du flytta med slutsteget som hör till, samt kablarna däremellan. Om du inte av nån konstig anledning redan råkar ha ett slutsteg sittandes där dvs.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in