Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-01-07, 14:19
Moderator
Allaballawallas avatar
För några dagar sedan startades det en tråd på ett annat forum som handlar om en person som påstår sig må dåligt av sitt kändisskap. Det är en tråd som tydligen har fått en hel del uppmärksamhet även utanför det forumet och ganska snabbt började spekulationerna kring vem TS för tråden var (Jag har ingen aning om hur det forumets regelverk ser ut så jag kan inte svara på om det är okej att spekulera kring medlemmarnas identitet där eller inte.).

Här på Flashback startades det en tråd där huvudtemat var att försöka lista ut vem som är TS i den uppmärksammade tråden. Så långt är allt i sin ordning, det finns ju inget i Flashbacks regelverk som förbjuder det. Personen har inte blivit avslöjad ännu och är därför fortfarande anonym (Det är i varje fall inte officiellt vem det handlar om.) men många förslag har framförts och avfärdats eller diskuterats vidare.

Idag (Detta dygn.) registrerade sig en ny medlem här på Flashback som klockan 00:20 postade ett inlägg där denne påstår sig vara TS i tråden som diskuteras; om det är sant eller inte att h*n är det eller inte är för mig okänt.

Hur som helst nu hamnar det hela på en helt annan nivå eftersom det i tråden nu diskuteras och spekuleras kring vem den nyregistrerade medlemmen är och så vitt jag vet så är det ett direkt regelbrott här på Flashback.

Är det enligt Flashbacks regelverk tillåtet att diskutera och spekulera kring medlemmars identitet om de utger sig för att vara någon som är anonym (Personen som diskuteras är ju fortfarande anonym/okänd/oidentifierad.)?

Skyddas samtliga medlemmar av 1.06. även om de utger sig för att vara personer som är anonyma/okända/oidentifierade?

Tråden på det andra forumet som diskuteras.
Tråden på Flashback där den andra tråden diskuteras.

Edit:
Omformulering.
Senast redigerad av Allaballawalla 2013-01-07 kl. 14:23.
Citera
2013-01-07, 14:42
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
(...)

Hur som helst nu hamnar det hela på en helt annan nivå eftersom det i tråden nu diskuteras och spekuleras kring vem den nyregistrerade medlemmen är och så vitt jag vet så är det ett direkt regelbrott här på Flashback.

Är det enligt Flashbacks regelverk tillåtet att diskutera och spekulera kring medlemmars identitet om de utger sig för att vara någon som är anonym (Personen som diskuteras är ju fortfarande anonym/okänd/oidentifierad.)?

Skyddas samtliga medlemmar av 1.06. även om de utger sig för att vara personer som är anonyma/okända/oidentifierade?

(...)
Det ska vara tillåtet att spekulera i kontots identitet här. FB-trådens spekulationer är äldre än kontots påstående (dvs debuten). Om det inte vore tillåtet så vore det möjligt att lägga sordin på en FB-diskussion med ett sådant påstående.

Men resonemanget går inte att generalisera hur långt som helst. Om ett konto i nåt sammanhang påstår att denne är t ex en anonym Malmöbo är det inte okay att spekulera i kontots identitet.
Citera
2013-01-07, 14:55
Medlem
X skriver något på internet (ej Flashback).
Y på Flashback påstår sig vara densamma som X.

Jag anser inte att det är ett regelbrott att avslöja den sanna identiteten på X och indirekt outa Y på Flashback.

Det skulle leda till att vi aldrig kan avslöja t.ex. brottslingars identitet eller författare som skriver under pseudonym - allt de då behöver göra för att skydda sig är att skaffa ett Flashbackkonto.

(EDIT: Hann inte skriva färdigt innan en moderator redan svarat, men det var ju hur som helst ungefär samma som jag skrev.)
Senast redigerad av 101001001 2013-01-07 kl. 14:59.
Citera
2013-01-07, 15:17
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Personen är med största sannolikhet självoutad då denne själv kopplat samman sitt Flashback-konto med ett konto på en extern sida. Det är fullt tillåtet att diskutera vidare gällande vem som ligger bakom konto på Familjeliv, och då blir all information som förknippas med Familjelivskontot automatiskt knutet till Flashbackkontot.

Det går med andra ord inte att förse en hel tråd med munkavle genom att dyka upp och påstå att man själv är personen som diskuteras och sen hänvisa till 1.06.
Citera
2013-01-07, 15:37
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det ska vara tillåtet att spekulera i kontots identitet här. FB-trådens spekulationer är äldre än kontots påstående (dvs debuten). Om det inte vore tillåtet så vore det möjligt att lägga sordin på en FB-diskussion med ett sådant påstående.

Men resonemanget går inte att generalisera hur långt som helst. Om ett konto i nåt sammanhang påstår att denne är t ex en anonym Malmöbo är det inte okay att spekulera i kontots identitet.

Jag tänkte också på det där med att kontot är "efterregistrerat" och det skulle öppna upp för möjligheten att förhindra diskussioner om någon bara skaffade ett konto på Flashback...

Nu är visserligen den ursprungliga tråden låst, så det blir lite konstigt att den som utger sig för att vara TS i den tråden bara har "flyttat över" och fortsätter sin katt och råtta lek här på Flashback (Om det nu är h*n.). Det blir lite märkligt med en tråd som nu mest liknar just en "försök-att-avslöja-FLTS/mig-om-ni-kan-tråd" på ett forum där just det generellt sett ses som förbjudet.

Citat:
Ursprungligen postat av 101001001
X skriver något på internet (ej Flashback).
Y på Flashback påstår sig vara densamma som X.

Jag anser inte att det är ett regelbrott att avslöja den sanna identiteten på X och indirekt outa Y på Flashback.

Det skulle leda till att vi aldrig kan avslöja t.ex. brottslingars identitet eller författare som skriver under pseudonym - allt de då behöver göra för att skydda sig är att skaffa ett Flashbackkonto.

Jag håller med dig fullständigt.
Det skulle ju vara lite märkligt om det gick att strypa en diskussion så enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Personen är med största sannolikhet självoutad då denne själv kopplat samman sitt Flashback-konto med ett konto på en extern sida. Det är fullt tillåtet att diskutera vidare gällande vem som ligger bakom konto på Familjeliv, och då blir all information som förknippas med Familjelivskontot automatiskt knutet till Flashbackkontot.

Det går med andra ord inte att förse en hel tråd med munkavle genom att dyka upp och påstå att man själv är personen som diskuteras och sen hänvisa till 1.06.

Ja det är klart.
Har man försatt sig i situationen själv så får man också skylla sig själv, vilket framgår tydligt av Flashbacks regelverk.

Tack alla tre för era förtydliganden.
Blev lite osäker där ett tag med tanke på att personen på det andra forumet fortfarande var okänd/anonym och man inte får koppla ihop konton här med konton på andra forum. Nu gjorde ju personen det själv och får då ta konsekvenserna...
Citera
2013-01-07, 17:09
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Så länge man inte diskuterar personen bakom FB användaren, och diskuterar personen bakom användaren på familjeliv så är man ju 100 på att du inte bryter någon regel. Sedan så är det som ÅG säger, att man inte kan komma in och sätta stopp på en diskussion bara för att man har ett konto när vi faktiskt diskuterar ett helt annat konto på ett annat forum.
Citera
2013-01-07, 22:49
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Så länge man inte diskuterar personen bakom FB användaren, och diskuterar personen bakom användaren på familjeliv så är man ju 100 på att du inte bryter någon regel. Sedan så är det som ÅG säger, att man inte kan komma in och sätta stopp på en diskussion bara för att man har ett konto när vi faktiskt diskuterar ett helt annat konto på ett annat forum.

Jag förstår ditt (och ÅGs synsätt). Men är det så regeln är skriven?
Citera
2013-01-08, 00:26
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag förstår ditt (och ÅGs synsätt). Men är det så regeln är skriven?
Ja.

"med undantag för sådana uppgifter som användaren själv publicerat i forumet"

Lämnar man information som direkt och uttryckligen kopplar en till ett konto eller annan identitet så faller man under undantaget. Det finns inget som säger att man på forumet måste berätta vem man är, det går utmärkt att på forumet hänvisa till information på annan plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in