2005-04-30, 17:11
Medlem
Fox 2s avatar
Har köpt 10 L 96% svavelsyra till ett eloxerings projekt. Allt kommer inte gå åt till projeket så jag undrar om svavelsyran bryts ner när man förvarar det? Det ligger i orginal förpackning som är en plastflaska typ samma sort som aceton, T-röd mm.

Och sedan undrar jag vad ni betalar för den syra ni köper?

Vilka lagar skulle jag bryta mot om jag sålde vidare syran till kompisar och över internät?
Jag köper den i en vanligt färgaffär för 50kr/L men eftersom det råder brist på sådana affären så undrar jag om ni tror det finns en marknad att sälja vidare den på internät?

Mvh Fox
Citera
2005-04-30, 17:22
Medlem
Escanios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2
Har köpt 10 L 96% svavelsyra till ett eloxerings projekt. Allt kommer inte gå åt till projeket så jag undrar om svavelsyran bryts ner när man förvarar det? Det ligger i orginal förpackning som är en plastflaska typ samma sort som aceton, T-röd mm.

Och sedan undrar jag vad ni betalar för den syra ni köper?

Vilka lagar skulle jag bryta mot om jag sålde vidare syran till kompisar och över internät?
Jag köper den i en vanligt färgaffär för 50kr/L men eftersom det råder brist på sådana affären så undrar jag om ni tror det finns en marknad att sälja vidare den på internät?

Mvh Fox

förvara du det mörk och svalt så ska det hålla i rätt många år... vet inte exakt men det håller länge i alla fall!

sen låter det konstigt att du har kunnat köpa det från färgaffär eftersom man måste ha licens! har du det? jo det finns nog en hel del som vill köpa...
men lagligt är det ju inte

du bör vara försiktig med vem du säljer det till! kanske inte är så trevligt att läsa i tidningen om en spränggalen unge som dött och du är en del av orsaken

skål!
Citera
2005-04-30, 17:52
Medlem
Jomazis avatar
Ren koncentrerad svavelsyra skulle ex. jag själv kunna ge en hel del för. I originalflaska kan det förmodligen förvaras i decennier, inga bakterier och inget i luften kan ge sig på ett ämne som H2SO4. Men se till att det förvaras luftätt då det annars suger till sig vatten och blir mindre koncentrerat.

Bor du i NV-skåne och skickar mig ett PM så är du en gud.
Citera
2005-04-30, 20:26
Medlem
LASSE RASMEDVETENs avatar
Jag tror du lyckades formulera dig på ett oantastligt sätt med tanke på köp/sälj där. Men tänk på att det är lätt att halka dit. Du gör mycket nytta på forumet.
Citera
2005-04-30, 20:36
Medlem
LASSE RASMEDVETENs avatar
Svavelsyra katalyseras ju fram och ligger således lägre i energi än reaktanterna var för sig. Stabiliteten är därmed inte en kinetisk fråga, utan rör den fria energin. Om inte ytterligare reaktanter tillförs bör inget sönderfall ske.
Citera
2005-05-01, 01:46
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Escanio
du bör vara försiktig med vem du säljer det till! kanske inte är så trevligt att läsa i tidningen om en spränggalen unge som dött och du är en del av orsaken

skål!

Det är en av orsakerna varför jag är lite fundersam på att sälja, skulle vara jävligt jobbigt att leva med att någon/några 14 åringar har dött för det har försökt tillverka nitroglyserin av det, eller om någon gjort en smutsig bomb och 100 personer har förlorat synen pga mig + någon idiot. Eller om någon hällt det över sin tjej/kompis pga otrohet som i vissa andra länder, listan kan göras lång.

Sen vill jag inte heller upptäcka att det är några poliser jag kränger till, skulle inte vara så bra för min framtid.

Mvh Fox
Det gäller att tänka först och handla sen
Citera
2005-05-01, 02:39
Medlem
psilos avatar
Polisen får inte köpa, då skulle det räknas som brottsprovokation..
Citera
2005-05-01, 11:44
Bannlyst
Värst vad alla var nojiga här!

Bloodhound vågar inte gå på kemiträffen pga av att han röker/ har rökt på.

Kära nån!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in