Första gången jag fick veta att detta fenomen existerar var under en diskussion med en äldre man. Han förklarade kortfattat för mig hur maken i äktenskapet förr brukade ge sin hustru smisk på rumpan när hon var olydig, ungefär vilka situationer då hustrun skulle få smisk, hur smisket utfördes (med en paddel) osv.
Anledningen till att de gamla tidernas män gjorde detta var enligt honom att kvinnor ansågs vara känslodjur och därför behövde bli tillrättalagda fysisk snarare än verbalt för att må bra och förstå att de hade gjort någonting fel. Han förklarade dock för mig att även kvinnor tog det som en självklarhet att få smisk om de var olydiga. Och att de flesta faktiskt blev snällare och mer kärleksfulla mot sin man efter att ha fått smisk.
Däremot var han helt emot att slå kvinnor på något annat område än på rumpan. Detta då det kunde skada kvinnan och ingen man som älskade sin hustru skulle ju vilja skada henne. Vilket jag tyckte lät logiskt.
Jag säger inte att detta är rätt eller fel. Det är en intressant tanke i alla fall. Lite smisk på rumpan skadar ju ingen och kvinnor kan ibland vara svåra att övertyga verbalt känner jag. Vad tycker ni, kan det vara så att kvinnor behöver smisk på rumpan för att s.a.s. "skärpa till sig"?