2013-01-07, 05:38
Awaiting Email Confirmation
B0skars avatar
Första gången jag fick veta att detta fenomen existerar var under en diskussion med en äldre man. Han förklarade kortfattat för mig hur maken i äktenskapet förr brukade ge sin hustru smisk på rumpan när hon var olydig, ungefär vilka situationer då hustrun skulle få smisk, hur smisket utfördes (med en paddel) osv.

Anledningen till att de gamla tidernas män gjorde detta var enligt honom att kvinnor ansågs vara känslodjur och därför behövde bli tillrättalagda fysisk snarare än verbalt för att må bra och förstå att de hade gjort någonting fel. Han förklarade dock för mig att även kvinnor tog det som en självklarhet att få smisk om de var olydiga. Och att de flesta faktiskt blev snällare och mer kärleksfulla mot sin man efter att ha fått smisk.

Däremot var han helt emot att slå kvinnor på något annat område än på rumpan. Detta då det kunde skada kvinnan och ingen man som älskade sin hustru skulle ju vilja skada henne. Vilket jag tyckte lät logiskt.

Jag säger inte att detta är rätt eller fel. Det är en intressant tanke i alla fall. Lite smisk på rumpan skadar ju ingen och kvinnor kan ibland vara svåra att övertyga verbalt känner jag. Vad tycker ni, kan det vara så att kvinnor behöver smisk på rumpan för att s.a.s. "skärpa till sig"?
Citera
2013-01-07, 05:47
Medlem
Det är 2013 nu. Jag är övertygad om att motsatsen hade fungerat lika bra i ett matriarkalt samhälle.
Citera
2013-01-07, 05:51
B0skars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det är 2013 nu. Jag är övertygad om att motsatsen hade fungerat lika bra i ett matriarkalt samhälle.
Enligt honom behövde kvinnor få smisk då de kan behöva "ladda om" emotionellt om vi säger så.
Citera
2013-01-07, 05:52
Medlem
Infogas avatar
Det fungerade säkert bra i vissa relationer, men det finns nog en bra anledning till varför detta inte längre är accepterat.

Om man tillåter mannen att ge sin flickvän/fru smisk var går gränsen?
Skulle själv tro att det är något som måste regleras med lagar eftersom kvinnorna lär ju inte vilja få smisk, även om det är för deras eget bästa.

Dessutom finns det ju folk som redan slår sina fruar, dessa kommer nog att bli ännu fler om man gör det lagligt att ge smisk. Eftersom det kan spåra ur om mannen inte behärskar sig.

Så min slutsats är att det är ett för stort ansvar för mannen att ha, men det hade säkert funkat i vissa relationer, men långt ifrån alla.
Citera
2013-01-07, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0skar
Enligt honom behövde kvinnor få smisk då de kan behöva "ladda om" emotionellt om vi säger så.
Förr i tiden fanns alla möjliga fördomar om kvinnor. Jag säger inte att män och kvinnor är exakt likadana, men 99% av det som sades förr i tiden var bara strunt, och de saker som var sanna var bara lyckade gissningar utan vetenskaplig grund.
Citera
2013-01-07, 06:48
Medlem
JohnLocke2s avatar
Det bygger på att man inte ser kvinnan som en fri jämbördig individ.
Var det Hitlers betjänt som kom med detta?
Citera
2013-01-07, 07:55
B0skars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infoga
Det fungerade säkert bra i vissa relationer, men det finns nog en bra anledning till varför detta inte längre är accepterat.

Om man tillåter mannen att ge sin flickvän/fru smisk var går gränsen?
Skulle själv tro att det är något som måste regleras med lagar eftersom kvinnorna lär ju inte vilja få smisk, även om det är för deras eget bästa.

Dessutom finns det ju folk som redan slår sina fruar, dessa kommer nog att bli ännu fler om man gör det lagligt att ge smisk. Eftersom det kan spåra ur om mannen inte behärskar sig.

Så min slutsats är att det är ett för stort ansvar för mannen att ha, men det hade säkert funkat i vissa relationer, men långt ifrån alla.
Mannen jag talade med ansåg inte att smisk är synonymt med stryk. Utan någonting mannen gör av omtanke för sin kvinna, och för att få henne att förstå att hon har fel när ord inte räcker till. Det är ingenting du gör för att skada henne med andra ord. Våld som skadar en kvinna var helt fel enligt honom.
Citera
2013-01-07, 07:57
B0skars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Förr i tiden fanns alla möjliga fördomar om kvinnor. Jag säger inte att män och kvinnor är exakt likadana, men 99% av det som sades förr i tiden var bara strunt, och de saker som var sanna var bara lyckade gissningar utan vetenskaplig grund.
Kan ligga en del i det du säger.
Citera
2013-01-07, 07:59
B0skars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnLocke2
Det bygger på att man inte ser kvinnan som en fri jämbördig individ.
Var det Hitlers betjänt som kom med detta?
Jag tycker inte att ge sin flickvän smisk så att hon ska må bra är samma sak som att beröva henne hennes frihet. Det är klart att det i ett modernt kontext ses som lite ojämställt att smiska sin flickvän. Men den här mannen lovade mig att det var en fungerande metod och att kvinnorna själva faktiskt blev mer lugna och kärleksfulla mot sin make efter att de fått smisk.
Citera
2013-01-07, 09:16
Bannlyst
Har länge trott och kört på smiskterapi. Är hon allt för bongstyrig så får hon smisk så enkelt är det, det är så många kvinnor i det här landet som har kommit undan med så otroligt mycket hela sitt liv så dom tror att det ska fortsätta så i all evighet, tills dom springer på en sån som jag.
I vilka fall är då smisk rimligt? Jo när hon försöker sig på att skälla på mig för något skit hon gjort, detta försöker sig alla kvinnor på förr eller senare och då hamnar hon i mitt knä med byxorna nere.

Ett massivt problem med smiskterapi år 2013 är kvinnors nyfunna härliga slynighet har jag märkt, är att alldeles för många kvinnor som njuter av behandlingen, då blir det väldigt kontraproduktivt med smisk, liksom winwin för henne. Och tyvärr har jag ingen plan b i dessa fall.
Citera
2013-01-07, 10:09
B0skars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Har länge trott och kört på smiskterapi. Är hon allt för bongstyrig så får hon smisk så enkelt är det, det är så många kvinnor i det här landet som har kommit undan med så otroligt mycket hela sitt liv så dom tror att det ska fortsätta så i all evighet, tills dom springer på en sån som jag.
I vilka fall är då smisk rimligt? Jo när hon försöker sig på att skälla på mig för något skit hon gjort, detta försöker sig alla kvinnor på förr eller senare och då hamnar hon i mitt knä med byxorna nere.

Ett massivt problem med smiskterapi år 2013 är kvinnors nyfunna härliga slynighet har jag märkt, är att alldeles för många kvinnor som njuter av behandlingen, då blir det väldigt kontraproduktivt med smisk, liksom winwin för henne. Och tyvärr har jag ingen plan b i dessa fall.
Detta nämnde han också. Kvinnor kan emellanåt söka en verbal konfrontation trots att mannen är oskyldig. Han förklarade det med att kvinnor emellanåt blir hysteriska vilket jag själv måste hålla med om att de emellanåt blir. Vid sådana tillfällen är det omöjligt att förklara för henne verbalt att hon beter sig illa åt och är oresonlig. Det enda sättet att kommunicera med henne då är genom att ge henne smisk på rumpan.
Citera
2013-01-07, 10:16
Medlem
JohnLocke2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0skar
Jag tycker inte att ge sin flickvän smisk så att hon ska må bra är samma sak som att beröva henne hennes frihet. Det är klart att det i ett modernt kontext ses som lite ojämställt att smiska sin flickvän. Men den här mannen lovade mig att det var en fungerande metod och att kvinnorna själva faktiskt blev mer lugna och kärleksfulla mot sin make efter att de fått smisk.

Mannen är en idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in