2013-01-06, 17:28
Medlem
AkademiskOchSDares avatar
Eftersom gammelmedia ligger lågt med den här potentiellt känsliga nyheten väljer jag att använda en någorlunda pro-BOkälla.

http://avpixlat.info/2013/01/06/misshandlad-pa-bio-efter-tillsagelse/

Citat:
När det återstod fem minuter av filmen bryter sig en av invandrarkillarna ur grupperingen och misshandlar Filips kompis med ett öppet handslag i ansiktet. Filip rusar ut efter gärningsmannen i gången och konfronterar honom med orden “så kan man inte bete sig” varvid han blev grovt misshandlad av alla sex i gänget.

Resultatet blir en knäckt näsa, blåmärken och kraftigt ömmande huvud, polisen lyckades gripa alla efter ett snabbt ingripande och alerta ögonvittnen.

I länken nedanför bevittnas resultatet av misshandeln:
Citat:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151218877679562&set=pb.749729561. -2207520000.1357473814&type=3&theater

Vad jag skulle vilja veta era erfarenheter. Hur ofta uttalas hot och kränkningar på biografer? Är invandrare klart överrepresenterade här?

Biografer verkar vara en plats där folk ter sig särdeles våldsamma:

http://www.sydsvenskan.se/malmo/anstallda-hotas-pa-bio/

Citat:
Mordhot, hot, kränkningar, kaos och misshandel. Det är några av de allvarliga arbetsmiljöproblem för personalen på SF-biograferna i Malmö och som upptäcktes när Arbetsmiljöverket gjorde en spontan inspektion.
Citera
2013-01-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkademiskOchSDare
Vad jag skulle vilja veta era erfarenheter. Hur ofta uttalas hot och kränkningar på biografer? Är invandrare klart överrepresenterade här?

Biografer verkar vara en plats där folk ter sig särdeles våldsamma
Själv har jag ingen erfarenhet! Har gratisbiljetter från SF liggande som ständigt blir för gamla för att jag aldrig orkar utnyttja dem. Har inte varit på bio på många år. MEN: När jag gick på bio förr var det aldrig något strul, funka hur bra som helst och alla besökare uppförde sig mycket väl. Men nu för tiden hör jag ständigt från bekanta om att det är rena kaoset på biograferna. Och det är alltid personer "med en bakgrund i en annan del av världen" som står för det. Ett nytt fenomen som verkar startat i mitten av 90-talet och sedan dess bara tilltagit. Ungefär samma tendens kan ses på simhallar. Till och med vissa bibliotek förefaller vara på väg åt det här hållet.
Citera
2013-01-06, 17:48
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkademiskOchSDare
Det kan bero på att jag inte seglade in på I&I eller heta ämnen. Ber om ursäkt om jag har förnärmat Flashbacks läsare. Likväl är det ett aktuellt brott och eftersom min fråga/mitt diskussionsämne rör våld på biografer (och andra offentliga platser för den delen) så låter jag moderator bestämma huruvida den har något existensberättigande.

Det är inte första gången Malmös biografer berikats. Vi är många som slutat gå på bio. Vet inte hur många gånger det tjafsas med berikarna. Att de sen slåss ovanpå allt äär bara ännu värre.
Citera
2013-01-06, 22:08
Medlem
KiaWs avatar
Vill man diskutera själva händelsen finns tråd redan: https://www.flashback.org/t2050202
TS frågeställning rör dock en mer allmän diskussion och flyttas därför till mer passande forumsdel.

Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2013-02-19, 02:29
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Det är inte första gången Malmös biografer berikats. Vi är många som slutat gå på bio. Vet inte hur många gånger det tjafsas med berikarna. Att de sen slåss ovanpå allt äär bara ännu värre.

Är tydligen ett vanligt fenomen i Malmö när man går på bio.

Citat:
Ett ungdomsgäng kastade saker och ofredade biobesökare på biografen Royal Södertull i Malmö vid 22.30-tiden. Biopersonalen larmade polisen då de inte fick ordning på situationen. Enligt uppgift från de drabbade biobesökarna var det mellan 10 och 15 stökiga ungdomar som kallade andra biobesökare för otidigheter och könsord. När de blev tillsagda av biobesökarna började ungdomsgänget kasta läskflaskor och andra saker i biosalongen.

http://www.pppress.se/bilder/main.php?g2_itemId=376785
Citera
2013-02-19, 11:14
Medlem
Tro mig, det er HELT normalt i Malmø.

Men det er selvfølgelig mere normalt ved visninger af action-film end ved visninger end små franske film. "Die Hard" er helt oplagt som bråkmagnet; den slags film tiltrækker bare den slags klientel.

Så better safe than sorry: Gå ALDRIG i biografen i Malmø - vent hellere indtil filmen kommer på DVD.
Citera
2013-02-19, 14:13
Medlem
i en artikel i Sydsvenskan på nätet går att läsa följande:
Citat:
När han i stället smet ut genom bions huvudingång fick han klart för sig varför ordningsvakten inte kunnat ingripa. Ett överfallslarm hade kallat honom till Filmstaden, en bio några hundra meter bort.
Av vakten fick mannen uppfattningen att det händer någonting nästan varje dag. Det stämmer också med hans egen uppfattning. Som rutinerad biobesökare i Malmö och Lund kan han ge exempel på våldsintermezzon lite varstans, även på bion i Entréhuset.

/m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in