2013-01-09, 16:49
Medlem
Hallonjudens avatar
USA gick det bra att dricka kranvattnet när jag bodde där. Dock är det sjukt klorerat om jag inte minns helt fel och det smakar verkligen inte gott jämfört med vattnet hemma och då bor jag ändå i en svensk storstad.
Citera
2013-01-09, 16:54
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonjuden
USA gick det bra att dricka kranvattnet när jag bodde där. Dock är det sjukt klorerat om jag inte minns helt fel och det smakar verkligen inte gott jämfört med vattnet hemma och då bor jag ändå i en svensk storstad.
Svensk storstad? Vattnet i Sverige är bättre ju större stad det är. Stockholm har lysande kranvatten.
Citera
2013-01-09, 17:04
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Behövs inga länkar om kassa undersökningar gjorda av betalde lobbybolag. Nej, sverige har kanonvatten, runnit genom urberg o sand, annat än stillastående grundvattenkällor med gammalt skit.

Du kan länka 1000 undersökningar, ger inte ett skit. Irl har jag rest en hel del o kan med säkerhet säga att allt vatten söder om ystad o norr om trestegsröset är icke lika bra o ibland otjänligt.

Så urberg och sand finns bara i Sverige?

Jag tror du behöver åka lite utrikes och inte enbart till Mallis.
Citera
2013-01-09, 17:16
Medlem
SilentVictorys avatar
Irland har inte särskilt gott vatten.
Smakar bara en massa klor, till och med matlagningen med kranvatten kan få sig en stänk av klor.
Så där är det flaskvatten alt. Guinness som gäller.

Annars tycker jag vattnet runt om i Europa håller relativt bra kvalité överlag.
Citera
2013-01-09, 17:20
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Det tror jag knappast.

Alla civiliserade länder har lismedelsverk eller motsvarande myndighet som ställer krav på dricksvattnet och testar dess kvalitet i respektive land, inte enbart i Sverige. Har själv blivit sjuk av dricksvattnet i Sverige och man läser faktiskt ganska ofta om problem här och där hos kommunala vattenverk i Sverige. Missförstå mig inte: vattnet är inte dåligt över lag, men knappast världsbäst.

Här rankas Sverige på 8:e plats efter länder som exempelvis Ryssland och Korea.
http://www.trinkwasser-report.de/downloads/unescotrinkwasservergleichspiegel.pdf

Där ser man. Det skulle vara intressant att veta vilka kvalitetskriterier de ställt upp. Lite kymigt för Tyskland att hamna efter Bangladesh, Botswana och El Salvador!

Jag har några polare som drack kranvattnet i Egypten. De var magsjuka i minst tre dar efter det, men det var väl rätt välförtjänt...
Senast redigerad av Drozd 2013-01-09 kl. 17:23.
Citera
2013-01-09, 17:22
Medlem
Libberos avatar
Många som nämnt USA men ska man tro Alex Jones så är vattnet borta i Amerika ingenting att ha.

Minus 20 IQ-poäng.

www.youtube.com/watch?v=aHoYVrSBRZI

www.youtube.com/watch?v=ccx2nsNU3oI

www.youtube.com/watch?v=A3nWmvZBjOA
Citera
2013-01-09, 17:23
Medlem
Drozds avatar
felpost
Citera
2013-01-09, 17:23
Bannlyst
Sverige
Citera
2013-01-09, 17:42
Medlem
Hallonjudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Svensk storstad? Vattnet i Sverige är bättre ju större stad det är. Stockholm har lysande kranvatten.
Jadå, du har helt rätt om man ser det till kvalitén. Tänkte mer på smaken, då den är helt okej i Göteborg tex, samtidigt som inget vatten i världen kan toppa källvatten i Värmland. Är du med på vad jag menar?
Citera
2013-01-09, 17:42
Medlem
LNCJ-exLRs avatar
Jag bor i Italien och dricker kranvatten
Citera
2013-01-09, 17:46
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Där ser man. Det skulle vara intressant att veta vilka kvalitetskriterier de ställt upp. Lite kymigt för Tyskland att hamna efter Bangladesh, Botswana och El Salvador!

Jag har några polare som drack kranvattnet i Egypten. De var magsjuka i minst tre dar efter det, men det var väl rätt välförtjänt...

Eftersom det finns hundratals vattenverk i varje land är kvaliteten mycket ojämn, framförallt om landskapet är olika. Ta exempelvis Schweiz: där har du mycket god kvalitet på de flesta orter, men vid några enstaka orter samt de som tar sitt vatten ur genevesjön så är kvaliteten något sämre.

Du kan dricka kranvattnet i städer som Bratislava, Belgrad, Prag, Berlin eller Hamburg utan att märka någon större skillnad gentemot kranvattnet i Stockholm. åker du däremot till arabiska ökenländer kan det knappast vara möjligt för dem att åstakomma en vattenförsörjning till alla hushåll.

Vad du eller dina polare har upplevt när ni varit på Mallis eller Egypten vid ett enstsaka tillfälle är ganska ovidkommande i det här sammanhanget. Hur vet du över huvud taget att han blev sjuk av kranvattnet? Kan lika gärna ha varit ett virus eller någonting annat!
Citera
2013-01-09, 17:47
Medlem
Svizzeras avatar
Det är sjukt vad folk har för förutfattade meningar om hur det ser ut med vattenförsörjningen utanför Sveriges gränser!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in