2005-04-30, 11:46
Medlem
Chefen är en riktig mardröm... kränkande uttalanden, ger mej dom värsta arbetsuppgifterna mm. Det värsta är att jag är mer kompetent än honom och jag tror han känner sej hotat... Kan någon tippsa mej om hur jag ger igen eller får bort honom. Jobbar på ett mellanstort företag. Min chef är mellanchef och jag har alltid haft "ryggen fri" och inga lik i garderoben (ringt lite privat på mobilen skulle väl kunna användas mot mej...)
Snälla hjälp...oerhört tacksam för svar!
Citera
2005-04-30, 12:12
Medlem
Gwyllyras avatar
Tyvärr inte stort hopp, om du inte tänker ta honom av daga. Egen erfarenhet säger att chefernas chefer brukar hålla tyrannerna bakom ryggen.
Men du kan ju alltid föra dagbok, samla ihop alla oförätter, har du dessutom vittnen är det ett stort plus. Därefter kan du gå högre upp för en dialog-om det är möjligt i ditt fall? Har du ngt fackförbund kanske det är användbart. Men facket brukar vara ganska vekt.
Om nu din chef är pratbar, och inte psykopat el dyl, så kanske du kan konfrontera honom med det han säger, tala om din reaktion, och be honom förklara/motivera sitt beteende/uttalande.
Citera
2005-04-30, 13:10
Medlem
Tack för svaret! För dagbok ska jag nog prova. Precis som du säger, chefens chef håller honom under sina vingar... Har faktiskt funderat på att gå med i facket just på grund av detta. Har konfronterat honom och fått svar "jag är din chef du ska göra som jag säger"... eller så säger han att jag gör mej omöjlig.
I bland växer hornen ut och jag tänker att jag ska knäcka den jvln... men han är ju trots allt människa han med.
Om man vänder på det, vad är det jobbigaste en chef uppleva av en underställd? Skulle gärna ge tillbaka med samma medicin...
Citera
2005-04-30, 13:39
Medlem
Gwyllyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clegg
Tack för svaret! För dagbok ska jag nog prova. Precis som du säger, chefens chef håller honom under sina vingar... Har faktiskt funderat på att gå med i facket just på grund av detta. Har konfronterat honom och fått svar "jag är din chef du ska göra som jag säger"... eller så säger han att jag gör mej omöjlig.
I bland växer hornen ut och jag tänker att jag ska knäcka den jvln... men han är ju trots allt människa han med.
Om man vänder på det, vad är det jobbigaste en chef uppleva av en underställd? Skulle gärna ge tillbaka med samma medicin...
Förstår att du gärna vill dra brallorna av honom, vilket givetvis ska ske inför så många andra som möjligt. Att beslå någon med okunskap är mkt effektivt. För att klara det måste du vara ganska driven, annars kan det sluta med ett antal stora minuspoäng för din del. Så var försiktig, och se var hans akilleshäl sitter, innan du skrider till verket.
Citera
2005-04-30, 13:54
Medlem
Är han ny chef? Kanske osäkerhet i ledarrollen gör att han tror han måste vara "bossig".

Kommer att tänka på Jan Carlzons(SAS) gamla memoarer("Vänd på pyramiderna" tror jag den heter), när han var nyutnämnd småchef så var han bossig och odräglig pga han visste inte riktigt hur han skulle bete sig, en underställd till honom pratade honom tillrätta o sade att han blivit chef pga hur han uppträtt innan och han fick lov att ändra stil nu innan han fick hela personalstyrkan mot sig.

Denna medarbetare fick allt bättre arbete(av Jan). inom SAS sedan efterhand som Jan Carlzon åkte uppåt i organisationen. (allt enligt boken)

Så, snacka med honom i enrum, osvenskt och bra. Kan bara gynna dig om inte chefen är ett riktigt pucko.

Bara dumt att "ge igen" på nått sätt. Gynnar ingen.
Citera
2005-04-30, 13:55
Medlem
akilleshäl... ja det tål att funderas på, tack... jag det är klart är försiktig. jag har faktiskt redan varit lite elak redan och gett ut hans mobilnummer till "jobbiga" kunder och hänvisar direkt till honom så fort det bara går...
men som sagt jag tar gladeligen emot tips på motangrepp...vill att det ska svida (lite grann i alla fall )
Citera
2005-04-30, 14:05
Medlem
Ja han är ny chef! Och han håller på att få hela personalstyrkan emot sej! Och han är osäker i sin roll.
Jo visst du har rätt, bara ge igen är barnsligt och bara dumt. Han har inte själv valt att bli chef, bara så att hans befattning plötsligt innebar personalansvar iom omorganisation.
Men han har inte rätt att göra kränkande uttalanden och vara jävlig bara för att. Det ligger något i exemplet du gav i Jan Carlzon-fallet du tog upp, ska nog ta ett snack med honom i enrum. Men han är iof farligt nära gränsen till ett "riktigt puck"
Citera
2005-04-30, 15:38
Medlem
äppelkakas avatar
Puckade chefer är mitt favoritämne.
Kan du inte berätta lite vad han gör?
Citera
2005-04-30, 15:55
Medlem
Sinnes avatar
Uppriktigt sagt, hör du hur du låter? Du har en chef som tydligen inte gör ett bra jobb och då hämnas du med att inte heller göra ett bra jobb. Om du medvetet motarbetar din chef för att hämnas så beter du dig varken seriöst eller professionellt. Då kanske du borde fundera på din egen roll innan du klagar på chefen.

Om du verkligen vill komma åt chefen så har du ett svårt jobb framför dig. Du själv kommer säkert må bättre av att försöka hitta ett annat arbete istället. Just nu verkar ni vara i en konflikt som knappast kommer bli bättre och den kommer tära på dig också, även om du vinner den.
Citera
2005-04-30, 16:17
Moderator
Evil Eds avatar
Jag håller på din chef, du verkar vara en konstig person, hoppas du får sparken.
Citera
2005-04-30, 22:27
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ja han är ny chef! Och han håller på att få hela personalstyrkan emot sej! Och han är osäker i sin roll.
Ligg lågt. Tiden jobbar för dig. Dra inte uppmärksamheten till dig. Personalhälsan kan vara ett viktigt verktyg. Blir det känt att det råder en dålig psykosocial arbetsmiljö, med sjunkande produktivitet som följd så blir det snart ett byte.
Citera
2005-04-30, 22:50
Medlem
Gwyllyras avatar
Citat:
Jo visst du har rätt, bara ge igen är barnsligt och bara dumt. Han har inte själv valt att bli chef, bara så att hans befattning plötsligt innebar personalansvar iom omorganisation.
Men han har inte rätt att göra kränkande uttalanden och vara jävlig
Ja, är det allmänt o personalgruppen kan du tills vidare ligga lågt.
Jag befinner mig också mitt i en riktig chefskris. Har en chef som jag vågar kalla psykopat, kvinna för en gång skull, vars signum är konflikter. Hon har fått stora grupper av anställda att aktivt kräva hennes avgång hos VD´n. Men just när vi trodde att vi rott iland, anlitade VD´n konsulter! Nu har hon ett ultimatum att fixa situationen inom ett par månader. Gissa om vi höll på att explodera. Det är en arbetsplats med ömsom öppet krig och ömsöm sporadiskt skyttegravsskjutande. Sjukt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in