Det kryllar ju som bekant av trådar om Israel. Men kanske detta är tillräckligt intressant för att mod ska acceptera som ny tråd.
Det är alltså snart val till Knesset. Jag är verkligen ingen expert på israelisk politik men hoppas lära mig mer med denna tråd.
Det verkar komma och gå partier och koalitioner med hög fart i Israel. Netanyahus Likud har regerat med stöd av Kadima och Beitenu. Inför detta val har Likud och Beitenu gått ihop till ett parti. Inför nästa val är Sharons parti Kadima mer eller mindre utraderat. Tzipi Livni, tidigare Kadima, har startat det nya partiet Hatnuah (The Movement). Arbetarpartiet ser ut att göra comeback från förra valet. Och det har bildats en ny koalition av högersionister, Bayit Yehudi (Jewish Home). Min egen favorit bland alla israeliska partier är Hadash som har 4 mandat av knessets 120.
Så, kan Netanyahu sitta kvar? Annars, vilka partier kan bilda regering? Vem blir premiärminister?
Vilka är de viktiga frågorna?
Kommer Israels politik gentemot Palestina och länder i MÖ att förändras efter valet?
Hur påverkas valet av Netanyahus Operation Pillar of Defense?
Hur påverkas valet av den starka relationen mellan USA och Israel?
Här är en mycket bra länk med Israeliska opundersökningar. Sidan uppdateras ofta:
http://knessetjeremy.com/category/knesset/polls/