2013-01-06, 10:29
Medlem
Tänkte slå till på ett nybygge innan jag kom på att det kan bli svårt... Försäljningen av lägenheterna påbörjas i mars men jag får flytta in hösten 2014. Alltså innebär det för mig som ska ta bolån att jag kommer betala för en lägenhet som jag inte bor i över ett och ett halvt år..
Eller har jag tolkat det fel? Kan det vara så att allt behöver inte betalas i mars? Vad tror ni smarta flashbackare?
Citera
2013-01-06, 11:38
Medlem
stillsams avatar
Nu kanske jag missförstår dig, du betalar inte när du bestämmer dig för att köpa. Egentligen skiljer inte så mycket mot att köpa en "begagnad" bostadsrätt om man tittar översiktligt på affären.

När du bestämmer dig för att köpa en nyproducerad bostadsrätt upprättas ett teckningsavtal/förhandsavtal. I samband med detta "bokas" just din lägenhet och du betalar en bokningsavgift. Eftersom du lägger en bokningsavgift redan nu bör du ha ett lånelöfte klart från banken.

Nästa steg är att skriva ett upplåtelseavtal. Vid det senare prövas om du kan bli medlem i den nybildade föreningen och det kontrolleras att du har finansieringen klar. Dessutom betalas vanligen handpenningen vid detta tillfälle. Vid tillträdet några månader senare läggs lånen upp, resterande betalnings görs och du flyttar in. Om du valt några tilläggstjänster kan dessa betalas under byggets gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in