2013-01-06, 03:29
Medlem
"Förklaringen är att säga att vi finns och att vi vill få till en förändring. Det vi gör är att visa förändring i samhället samtidigt som vi skapar egna regler för hur vi vill leva våra liv."

= OK!!!???

Jag ser inte det andra ser och därför förstår jag inte ett piss. Kan vi i den här tråden reda ut varför det finns olika subkulturer och vad de vill berätta med sin livsstil?

Listan nedan är ett antal olika subkulturer. tillhör du någon och kan förklara vad du håller på med hjälp gärna till och förklara hur det fungerar?

Citat:

Exempel på subkulturer

naturism
mods
furry
Kicker
Alternativrörelsen

Musikorienterade subkulturer

Swingpjatt
Världsmusik
Folkmusik
Country
Goth
Grunge
Hiphopare
Syntare
Blipblopare
Skinnskallar
Punk
Rocker
Rockabilly
Psychobilly
Ravare
Hårdrockare
J-rockare
Emo
Black Metal

Aktivitetsorienterade subkulturer

Hacker
Leet
Studentikos subkultur
Raggare
Knutte
Skejtare
Brats
Ultras
Graffiti
Cosplay
Lajvare
Animékonvent

Kriminella subkulturer

maffian
drogkultur
huliganfirmor
kriminella motorcykelklubbar - De s.k. "1%-klubbarna", ej att förväxla med legala motorcykelklubbar.

Sexuellt orienterade subkulturer

Gayrörelse
Swingersklubbar
BDSM

Politiska subkulturer

Nykterism
Straight edge
Hippies

Klädes- och modeorienterade subkulturer

Lolita (subkultur)
Fairy Kei
Decora
Gyaru
Visual Kei
Citera
2013-01-06, 03:56
Medlem
Zelogaths avatar
Subkulturer fungerar på samma sätt som kulturer rent generellt.
Vad är det som är oklart?

Flashback är dett forum, med olika subforum.
Hur man än vrider och vänder på dessa så är allt del av Flashback.

På samma sätt är kultur och subkultur integrerade i vår vardag.

Det är ytterst vanligt att man vill finna något man kan identifiera sig med, så att man känner tillhörighet och gemenskap.
Vissa subkulturer är mer extrema än andra, och anser sig ha ett "högre syfte", eller ett vinstsyfte.

Djurrättsaktivister, gäng, etc.

Jag anser mig inte tillhöra någon speciell typ, ingenting som jag har känt behov utav att ta reda på iallafall.
Citera
2013-01-06, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Subkulturer fungerar på samma sätt som kulturer rent generellt.
Vad är det som är oklart?

Flashback är dett forum, med olika subforum.
Hur man än vrider och vänder på dessa så är allt del av Flashback.

På samma sätt är kultur och subkultur integrerade i vår vardag.

Det är ytterst vanligt att man vill finna något man kan identifiera sig med, så att man känner tillhörighet och gemenskap.
Vissa subkulturer är mer extrema än andra, och anser sig ha ett "högre syfte", eller ett vinstsyfte.

Djurrättsaktivister, gäng, etc.

Jag anser mig inte tillhöra någon speciell typ, ingenting som jag har känt behov utav att ta reda på iallafall.

Vilket "regelverk" gäller då får varje specifik subkultur?

Så du menar att flashback är subkulturernas fader?

Ok, så om du inte är intresserad av detta, varför postar du då ditt inlägg?
Citera
2013-01-06, 05:43
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsarkivet
Vilket "regelverk" gäller då får varje specifik subkultur?

Så du menar att flashback är subkulturernas fader?

Ok, så om du inte är intresserad av detta, varför postar du då ditt inlägg?
Du förstod uppenbarligen inte vad det var för något, och jag försökte förklara för dig vad kultur och subkultur är.
Tror dock att du får bättra på din läsförståelse en aning, för ingenstans har jag skrivit att flashback är subkulturens fader.

Ingenstans skrev du heller att man var tvungen att varken vara intresserad av eller identifiera sig med en subkultur.
Bara för att jag inte anser mig tillhöra en subkultur innebär inte att jag inte tycker att det är intressant, så sluta lägga ord i munnen på mig är du snäll.
Det är ganska lätt att förklara vad en subkultur är utan att tillhöra någon av ovanstående på din lista.

Wikipedia om kultur-
Begreppet har fått en väldigt vid betydelse och avser i vid bemärkelse all mänsklig aktivitet.
Kultur har dock främst två betydelser; andlig (konstnärlig) odling eller socialt överförda levnadsmönster.

Den sistnämnda går här.

Vi har alla ett levnadsmönster, och hur vi lever/agerar beror på vår sociala miljö och uppfostran.

Subkulturer är som det låter- underkulturer.

Underkulturerna är till för att fackplacera människor ytterligare, för att smala ned t.ex en umgängeskrets.

Emo är ett classic text book scenario- killar och tjejer som klär sig i androgyna kläder som ändå ska "sticka ut", för att de ska känna sig speciella, och på så vis hittar liktänkande som också identifierar sig med samma sk "subkultur".

Subkulturernas olika "regler" varierar beroende på subkulturens syfte.
Skinnskallar varken klär sig eller beter sig på samma sätt som ett gäng emos, av uppenbara skäl.

Men själva anledningen till att subkulturen finns är detsamma.

Så, ska du komma med ännu en nu?

Jag anser det heller inte vara min livsuppgift att ge en förklaring till samtliga subkulturers "regler".
Jag har presenterat dig svaret på VAD och VARFÖR det finns subkulturer, både på ett kort och koncist sätt (genom att jämföra flashback och dess subforum, vilket du inte förstod) och en längre överläggning i detta inlägg.

Gör vad du vill med det!
Senast redigerad av Zelogath 2013-01-06 kl. 05:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in