2013-01-05, 21:29
Medlem
Tänker ta ett litet lån till en grej jag vill ha NU . Tänkte låna 100k och betala tillbaka på ett år eller nåt.
Men när man söker runt skriver de flesta att räntan sätts EFTER kreditkoll. Vad är det för jävla sätt ?
Man vill ju jämföra mellan olika kreditgivare utan att få 20 Uc:n ā 100k.

Dessa Lendo och liknande antar jag är köpta av den bank som det dom mest,och skiter i mig som kund i slutändan.

Nån som sitter på nån bra info ? Kan man få bolagen att ge en ränta direkt ? Tips på bank annars ?
Citera
2013-01-05, 21:57
Medlem
stillsams avatar
Precis som du vill veta din ränta i förväg, vill banken veta vilken (statistisk) risk dom tar och därför sätter de priset på utlåning först efter kreditprövningen.

Om du är fackligt ansluten kan du istället titta på medlemslån som erbjuds av några olika banker. Räntan är då samma för samtliga medlemmar i de fackförbund som har avtal med banken. Alternativet är ICA-banken som har samma ränta för samtliga kunder.
Citera
2013-01-06, 13:17
Medlem
Ja, räntan sätts efter återbetalningsförmåga, risk och kvalitet på eventuell säkerhet. Jag betalar en viss ränta på mitt boendelån medan andra kan ha både högre och lägre. Jag skulle börja med att boka ett möte med din huvudbank där du diskuterar lite kring möjligheterna till att få ett lån beviljat och vilken ränta de skulle kunna erbjuda. Är du inte nöjd med det erbjudandet så kan du ju alltid höra dig för hos någon mer. Vet för lite om vilka lån lendo erbjuder för att bedöma hur pass bra de arbetar. All tevereklam måste ju kosta en hel del och någon ska ju betala den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in