Har avslutat tv portioner av en soppa jag gjorde som var s god att jag knde mig tvingad att ta upp allt p en gng och dessutom dela med mig av receptet!
Ingredienser:
- Lk
- Selleri
- Blomkl (fryst)
- + snt ni borde ha i kket!
Recept:
- Frs lken ngra minuter i olja, socker och salt. Tillstt selleri och lt frsa ett tag och hll i lite vatten.
- Peppra med vitpeppar och ha i timjan och rr runt, sl sedan p lite vatten och grnsaksfond. Lt allt puttra ngra minuter.
- Ha i blomklen och sl p lite mer vatten. Lt det koka upp och dra ner vrmen och lt det puttra ett tag (runt 10 minuter).
- Nr allt ligger trngt hller ni ver allt i en matberedare eller kr ner en mixer i kastrullen och mixar till ni fr en chunkig* konsistens.
- Lt allt svalna ngra minuter och t.
Hur mycket ni tar av allt beror p hur mycket ni vill ha och vad ni tycker r gott. Blev frvnad ver hur bra det hr fungerade och man kan utan problem lmna kastrullen ngra minuter. Det viktiga r
(som med all matlagning) att man inte stormkokar sin soppa! En stor lk till en tv stjlkar selleri och tv nvar blomkl r en bra brjan. Kr ni frsk blomkl gr koktiden ner en del.
*Jag gillar inte krmiga soppor!