2013-01-05, 14:17
Medlem
02-02-2012s avatar
Har avslutat tv portioner av en soppa jag gjorde som var s god att jag knde mig tvingad att ta upp allt p en gng och dessutom dela med mig av receptet!

Ingredienser:
  • Lk
  • Selleri
  • Blomkl (fryst)
  • + snt ni borde ha i kket!

Recept:
  1. Frs lken ngra minuter i olja, socker och salt. Tillstt selleri och lt frsa ett tag och hll i lite vatten.
  2. Peppra med vitpeppar och ha i timjan och rr runt, sl sedan p lite vatten och grnsaksfond. Lt allt puttra ngra minuter.
  3. Ha i blomklen och sl p lite mer vatten. Lt det koka upp och dra ner vrmen och lt det puttra ett tag (runt 10 minuter).
  4. Nr allt ligger trngt hller ni ver allt i en matberedare eller kr ner en mixer i kastrullen och mixar till ni fr en chunkig* konsistens.
  5. Lt allt svalna ngra minuter och t.

Hur mycket ni tar av allt beror p hur mycket ni vill ha och vad ni tycker r gott. Blev frvnad ver hur bra det hr fungerade och man kan utan problem lmna kastrullen ngra minuter. Det viktiga r (som med all matlagning) att man inte stormkokar sin soppa! En stor lk till en tv stjlkar selleri och tv nvar blomkl r en bra brjan. Kr ni frsk blomkl gr koktiden ner en del.

*Jag gillar inte krmiga soppor!
Citera
2013-01-05, 22:02
Medlem
christerys avatar
Lter som en variant p broccolisoppa, spenatsoppa eller varfr inte (men den liknelsen r lite brutal) nsselsoppa. Serveras med en hrdkokt gghalva.

Kanske lite knaperstekt bacon eller trnat skekflsk, lite grslk p toppen om jag r i stugan.

Sltan r nog tricket i att f den perfekt fr mig. Drav tillbehren.

Varfr la du den inte i dom befintliga trdarna? fr ivrig, haha. Sn blir jag ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in