2013-01-05, 06:52
Medlem
Istashas avatar
Jag har en ganska lång historia att berätta och avslutar med några frågeställningar:

Jag har en hittehuskatt jag ville köpa en kompis till och hittade en annons på oregistrerade Maine Coon-kattungar. Åkte dit för att välja en och märkte att de nog inte hade det så bra hos ägaren, som inte var så förtjust i djur och motvilligt hade fått med dem i någon bodelning. De bodde i någon typ av lagerlokal, fick dåligt foder, var inte mycket hanterade och ägaren sade sig inte städa kattlådan så ofta så de gick ibland utanför. Mamman hade bajstovor i pälsen och luktade mycket.
Jag tänkte mig göra en god gärning för katterna och ägaren, och tog således de två mest svårsålda istället för bara en, nämligen mamman och en unge på fem månader som var blind på ena ögat. Ägaren sa att alla kattungar hade haft ögoninflammation som små, men blivit friska, förutom denna kattunge, som har ett öga som är förstorat och grumligt och hon får ögondroppar varje dag och det har tydligen blivit bättre. Tycker det ser ut som grön starr, vilket visst innebär att ögat måste opereras bort.
Har nu haft dem i en vecka och mamman trivs jättebra, men ungen ligger bara och trycker under badkaret och jag får under vilda fräsningar och klösningar fånga in henne en gång om dagen för att ge henne ögondropparna. Jag märker att hon är livrädd för min treåring, som är snäll mot katterna, men väldigt förtjust i dem och går efter dem och skrattar och tjuter av lycka. De andra två har dock inte ont av det. När sonen inte är hemma eller när han sover går kattungen obehindrat runt i lägenheten, men så fort jag försöker närma mig henne eller locka på henne får hon panik och gömmer sig igen. Hon mår pissdåligt hemma hos mig.
Min särbo har det lugnare hemma och kan tänka sig ta över henne, om det inte vore för att han är rädd att hennes öga blir kostsamt. De var oförsäkrade när jag köpte dem och har själv inte hunnit göra det än.

Nu till mina frågor:

Tror ni att en försäkring täcker det redan skadade ögat?
Om inte, vet någon vad det kostar på ett ungefär att ta bort ett öga?
Hon är inte ID-märkt. Tror ni man skulle våga teckna en försäkring, vänta nån månad och hävda att ögonskadan är nytillkommen?
Eller ska jag skänka bort henne igen istället?

Tack!
Citera
2013-01-05, 07:43
Medlem
Den viktigaste frågan, varför trivs hon inte?
Citera
2013-01-05, 08:30
Medlem
Istashas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikdr
Den viktigaste frågan, varför trivs hon inte?
Tror mest för att hon är rädd för min son! Hon är lite rädd för mig också. Tror det är för ofridfullt hos mig.
Citera
2013-01-05, 09:03
Medlem
1. Anmäl dom

Sen tillåt inte katten gömma sig täpp till alla hål men först se till den har platser HÖGT att vara på sätt upp hyllor, klätterträd sovplatser högt upp , gör iordning nånting se den kommer undan barnet. Katter på höjder bygger självförtroende tillåts dom gömma sig så tar det väldigt lång tid. Det har bara gått en kort tid och ögondroppar är inte kul alls (min syster tog hem en utmärglad unge med ögonproblem den kostade en hel del men är nu en frisk och väldigt framåt katt men fortfarande efter 6 månader där liite lättskrämd så det tar sin tid)

Ögat ja det kommer kanske kosta en hel del har du inte rådså SÄLJ katten till någon som verkligen vill och kan tahand om dens problem, ge inte bort en problemkatt det tjänar inte katten på.
Försäkra i eftehand nej täcker inte ögat vad det kostar är bättre höra med veterinär om.

Tror att det kommer lösa sig när katten förstår ni eg vill den väl kommer ta sin tid.
Lär oxå barnet att vara lugn och inte gå nära katten så länge, katter vill komma självmant och så fort den vant sig så tror jag de ordnar sig.
Citera
2013-01-05, 09:39
Medlem
Spyrrans avatar
Låt det gå lite tid. Hon har blivit lite hanterad och är inte direkt van vid människor. Mamman är det förmodligen eftersom hon har anpassat sig bättre. Hur trygg en katt är och hur den beter sig beror delvis på miljö och tidigare upplevelser. Eftersom katten inte är särskilt van vid människor och inte har växt upp i ett hem redan som nyfödd kattunge och blivit hanterad varje dag, så kommer det att ta tid innan katten vänjer sig vid er.

För övrigt kan katten bli lite räddare av din treåring. Det låter säkert harmlöst att han skrattar och tjuter av lycka. Men en katt kan vara känslig för plötsliga rörelser och/eller höga ljud. Är katten inte van vid det, så blir den lättare rädd än annars.

Djurförsäkringar brukar inte gälla sådant som är medfött eller som inträffade innan man skaffade försäkringen. Sedan kan det finnas en karenstid. Karenstid innebär att försäkringen inte gäller för sjukdomar och skador samt följder av dessa, som påbörjats inom en viss period efter det att försäkringen trätt i kraft.

Om du inte tror att ni kan vara lugna och tålmodiga ett tag och ta hand om en problemkatt så hoppas jag att ni hittar en bra person som kan ge katten vad den behöver. Om ni inte har råd med veterinärsvård så hoppas jag att någon annan har det. Annars tror jag inte att katten behöver hålla på att flytta runt (om ingen vill/kan betala veterinärsvård och göra katten lugn och tam). Det är därför värt lite tid att satsa på rätt hem redan från början. För om katten ska flytta runt senare så riskerar det hela bli värre.
Citera
2013-01-05, 09:59
Medlem
Fogmassas avatar
Du kommer inte att kunna sälja en oregistrerad, blind katt. Jag är ledsen, men det finns inte någon som vill köpa en sådan. Du kommer inte ens att kunna skänka bort den. Jag förstår att du ville göra en god gärning, men det finns tillfällen då det är bäst att låta djuret somna in. En försäkring i efterhand kommer inte att täcka skadan och det är redan nu djurplågeri enligt lag att inte ta katten till veterinären för omedelbar vård.

Jag vet att det låter hårt, men du är skyldig att ge katten vård omedelbart eller låta avliva den.
Citera
2013-01-05, 10:14
Medlem
Spyrrans avatar
Jag glömde skriva vissa saker som fogmassa tog med. Om du misstänker grön starr så måste du ta katten till veterinär. Det hjälper inte att vänta. Jag sökte för övrigt på grön starr hos katt, och det är inte alltid som ögat opereras bort. Man kan behandla med medicin i många fall.

Vet dock inte om ögondropparna kommer från tidigare ägare eller veterinär. Misstänker dock att det är ögondroppar som den tidigare ägaren använde till ögonhinneinflammation, men rätta mig om jag har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Fogmassa
Du kommer inte att kunna sälja en oregistrerad, blind katt. Jag är ledsen, men det finns inte någon som vill köpa en sådan. Du kommer inte ens att kunna skänka bort den.

Helt omöjligt är det inte. Min syster valde att ta emot en katt som var döv och oregistrerad. Katten har det bra hos henne. Så att katten är blind på ena ögat och är oregistrerad är inte det stora problemet. Däremot är det inte många som vill ha en sjuk och problematisk katt som inte är tam.
Senast redigerad av Spyrran 2013-01-05 kl. 10:17.
Citera
2013-01-05, 10:39
Medlem
Fogmassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Helt omöjligt är det inte. Min syster valde att ta emot en katt som var döv och oregistrerad. Katten har det bra hos henne. Så att katten är blind på ena ögat och är oregistrerad är inte det stora problemet. Däremot är det inte många som vill ha en sjuk och problematisk katt som inte är tam.

Mja, kanske inte, det verkar ju finnas en möjlighet att TS särbo kan ta den. Men överlag så svämmar katthemmen och Blocket redan över av friska katter som inte kan få hem. Det ska vara nån närstående då, som förbarmar sig.

TS: Katten behöver mycket mer än bara ögondroppar om det är glaukom vi talar om. Det behövs antiinflammatoriskt i första hand och möjligen antibiotika. Glaukom är mycket smärtsamt, eftersom ögat spränger. Du vet ju själv hur ont det gör bara att få ett litet skräp i ögat, och det är inget mot en tryckhöjning.
Citera
2013-01-05, 11:22
Medlem
TigerKids avatar
Kanske beror beteendeproblemen på smärta i ögat? Eller blir värre av det... Har inte katterfarenhet men hund. Att gömma sig, aggressivitet mm beteendeproblem kan bero på fysiska sjukdomar/smärta. givetvis kan det bero på dess tidigare liv men det är nog det första man brukar kolla upp. Antar att katter inte är så annorlunda på den punkten....

Ofta kan det nog vara samverkande faktorer. 1) smärta ger lägre tröskel för skrämsel/aggressivitet. 2) kattungen har (ännu) inte byggt upp så mycket tillit till människor, 3) barn är som nämnts läskigare = högljudd, plötsliga och snabba rörelser, följer efter och stirrar på djuret.

Du är en snäll människa som tog hand om katterna för deras skull.

Jag är inte kattexpert men har lite erfarenhet av hund med beteendeproblem. De är förstås olika på många sätt, men även vi människor kan bli griniga och vilja dra oss undan om vi har ont...
Citera
2013-01-05, 11:30
Medlem
nynaeves avatar
Kattungen behöver komma till veterinär. Tänk dig själv att ha ont och se dåligt samtidigt som man flyttar till ett nytt hem med nya ljud och lukter (särskilt som han varken är van vid folk eller barn) - klart att han lägger sig under badkaret och fräser! Han har inte alls samma förutsättningar som en frisk katt att kunna känna sig trygg i en ny situation.

Teckna försäkring direkt. Det kommer tyvärr inte täcka ögat, det brukar vara några veckor i början av försäkringsperioden då den bara täcker skador och inte sjukdom, och jag tycker inte att det låter som att kattungen kan vänta så lång tid. Hos veterinären kan ni få en prisuppskattning, så får ni då bestämma huruvida kattungen är värd det eller inte. Om prognosen är god kanske man känner att man kan lägga ned mer pengar än om chansen att lyckas är liten. Och kanske hjälper det med medicinering, då behöver det inte bli dyrt alls.
Citera
2013-01-05, 13:32
Medlem
Demigods avatar
Anmäl fittan som hade kattungarna. Sådana borde skjutas. Och ta till vet och kolla upp ögat. Det löser sig nog. Den anpassar sig.
Citera
2013-01-05, 13:34
Medlem
Manboiiis avatar
Gör en tjänst för er alla och plocka bort kattungen, uppenbarligen verkar den lida och har lidit mycket genom sin uppväxt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in