2013-01-04, 16:49
Medlem
Jag undrar om en sådan här tråd: http://dx.com/p/diy-copper-core-jumper-wire-coil-red-250m-0-1cm-171106 är bra nog för att leda ström från 2 st 9v batterier ca 50m.

Jag har tänkt klippa två stycken 50-meterslängder, fästa en av ändarna vid pluspolen och en vid minuspolen av batterit, leda den 50m bort för att antända trollull. Om inte, hur långt räcker den?

Jag har testat med kortare kablar, skulle tråden jag länkar fungera? Är den allt för smal?

Nästa steg blir annars en sådan här: http://www.electrokit.com/hogtalarkabel-2x0-5-transparent.45761
Citera
2013-01-04, 16:53
Medlem
Den leder ström hur långt som helst, men resistansen ökar linjärt med längden. Så länge du har korta kablar är resistansen försumbar, men är kablarna långa får du räkna ut eller mäta resistansen och betrakta kabeln som en resistor.
Citera
2013-01-04, 17:07
Medlem
svennebullens avatar
jag gissar att antändingen går snabbt annars känner du om kablarna blir varma blir dom för varma får du helt enkelt ha lite bredare
Citera
2013-01-04, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Den leder ström hur långt som helst, men resistansen ökar linjärt med längden. Så länge du har korta kablar är resistansen försumbar, men är kablarna långa får du räkna ut eller mäta resistansen och betrakta kabeln som en resistor.

Tack för svaret
Jag vet att det är resistansen som ökar, har sökt och kommit fram till att 1mm = ~18 gauge och därmed ska motståndet vara 1,047 ohm enl. http://www.cirris.com/testing/resistance/wire.html

Vad menas nu med detta, kommer det vara tillräckligt för att antända trollullen? Det går väldigt lätt med endast ett 9v batteri och korta kablar. Har glömt bort hur det fungerar med ohm.

Lägger till en fråga: borde jag ha dioder fastlödda innan slutet på varje tråd när jag ska kortsluta den gång på gång? Skadar det batteriet mindre? går dioden sönder när man kortsluter? Vilken typ skulle vara bäst?

Citat:
Ursprungligen postat av svennebullen
jag gissar att antändingen går snabbt annars känner du om kablarna blir varma blir dom för varma får du helt enkelt ha lite bredare

Ja, jag kortsluter dem endast i ca 0,5 s. Skulle dioder hjälpa?
Senast redigerad av Kulkvarn 2013-01-04 kl. 17:31.
Citera
2013-01-04, 17:23
Medlem
svennebullens avatar
är de bara 0,5 sek behöver du inte oroa dig
Citera
2013-01-04, 17:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulkvarn
Tack för svaret
Jag vet att det är resistansen som ökar, har sökt och kommit fram till att 1mm = ~18 gauge och därmed ska motståndet vara 1.047 ohm enl. http://www.cirris.com/testing/resistance/wire.html

Vad menas nu med detta, kommer det vara tillräckligt för att antända trollullen? Det går väldigt lätt med endast ett 9v batteri och korta kablar. Har glömt bort hur det fungerar med ohm.

Lägger till en fråga: borde jag ha dioder fastlödda innan slutet på varje tråd när jag ska kortsluta den gång på gång? Skadar det batteriet mindre? går dioden sönder när man kortsluter? Vilken typ skulle vara bäst?

Ja, jag kortsluter dem endast i ca 0,5 s. Skulle dioder hjälpa?
Vilken bra kalkylator! Då är frågan om det gäller per ledare eller per par. Jag gissar att det är för en tråd och eftersom du ska fram och tillbaka så får du det dubbla, c:a 2 ohm.

Ohms lag säger ju U=I*R. För att veta vilket spänningsfall du får i ledaren måste du veta vilken ström det går genom den och den uppgiften saknar vi. Om det skulle räcka med 1 A så har du ett spänningsfall på Uförlust=1*2=2 V. Har du 9 volt vid batteriet så finns 9-2=7 V kvar för att driva ström genom trollullen (det är väl typ svinto antar jag). Borde väl räcka det med.

Skippa dioderna.
Citera
2013-01-04, 17:35
Medlem
Citat:
Tack för svaret
Jag vet att det är resistansen som ökar, har sökt och kommit fram till att 1mm = ~18 gauge och därmed ska motståndet vara 1.047 ohm enl. http://www.cirris.com/testing/resistance/wire.html

Citat:
Ett alkaliskt batteri på 9V har normalt en intre resistans på ca ett till två ohm, och ohm ( ) det är ett litiumbatteri ligger det på ca 16 ohm. Om det fungerar med ett litiumbatteri med korta kablar ser jag inte varför det hela inte skulle fungera med långa. Om ett alkaliskt krävs är det mer osäkert eftersom du då i värsta fall dubblar resistansen. Jag tror dock att det fungerar ändå.
Jag är tyvärr lite för ringrostig för att svara på denna fråga.
Citera
2013-01-04, 17:47
Medlem
Kirchhoffs avatar
Vänta nu här. Den första kabeln du länkar till är virtråd, och enligt bilden är det snarare runt AWG28, alltså ca 0.08mm².
Måttet de anger (1mm) är kanske diametern inklusive isolering.

2x50m sådan tråd har en resistans på drygt 20Ω. Inte försumbart.

Med ett 9V-batteri blir kortslutningsströmmen med 20ohms last ca 450mA om man inte tar hänsyn till batteriets ESR. Lägre i praktiken.

Jag har ingen aning om vilken resistans trollull har, eller hur mycket effekt som krävs för att den ska glöda. Med den tilltänkta ledningen så kommer du tappa ganska mycket effekt på vägen. Det kanske fungerar ändå, men vore kanske vettigt att gå upp lite i ledararea.

Den höga resistansen i kabeln är dock snäll mot batteriet eftersom kortslutningsströmmen blir relativt låg.
Jag förstår inte vad dioderna skulle ha för positiv effekt i detta fall? Det viktigaste borde vara att begränsa kortslutningsströmmen, vilket dioderna inte är lämpliga för.
Citera
2013-01-04, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirchhoff
Vänta nu här. Den första kabeln du länkar till är virtråd, och enligt bilden är det snarare runt AWG28, alltså ca 0.08mm².
Måttet de anger (1mm) är kanske diametern inklusive isolering.

2x50m sådan tråd har en resistans på drygt 20Ω. Inte försumbart.

Med ett 9V-batteri blir kortslutningsströmmen med 20ohms last ca 450mA om man inte tar hänsyn till batteriets ESR. Lägre i praktiken.

Jag har ingen aning om vilken resistans trollull har, eller hur mycket effekt som krävs för att den ska glöda. Med den tilltänkta ledningen så kommer du tappa ganska mycket effekt på vägen. Det kanske fungerar ändå, men vore kanske vettigt att gå upp lite i ledararea.

Den höga resistansen i kabeln är dock snäll mot batteriet eftersom kortslutningsströmmen blir relativt låg.
Jag förstår inte vad dioderna skulle ha för positiv effekt i detta fall? Det viktigaste borde vara att begränsa kortslutningsströmmen, vilket dioderna inte är lämpliga för.

Tack för svar, mitt fel om att den är 0,1 mm då. Får göra lite mer test om hur mycket som krävs för att tända stålull. Skulle det hjälpa att seriekoppla fler batterier?
Citera
2013-01-04, 18:50
Medlem
Kirchhoffs avatar
Om du höjer spänningen (seriekopplar batterier), så kommer du kunna "kompensera" för effektförlusten i den tunna kabeln men i slutändan kanske inte kabeln klarar av det (brinner av).
Citera
2013-01-04, 18:56
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Tack för svar, mitt fel om att den är 0,1 mm då. Får göra lite mer test om hur mycket som krävs för att tända stålull. Skulle det hjälpa att seriekoppla fler batterier?

Lägg till ett relä och byt till en klenare och billigare kabel.
Kabeln används då bara till att styra reläet.
Reläet skall ligga i samma ände som stålullen och batterierna.
Citera
2013-01-04, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirchhoff
Om du höjer spänningen (seriekopplar batterier), så kommer du kunna "kompensera" för effektförlusten i den tunna kabeln men i slutändan kanske inte kabeln klarar av det (brinner av).

Har tänkt använda den till att antända stubin (rulla stålullen runt stubinen), alltså kommer det enbart krävas en kortvarig kortslutning per omgång, alltså borde värmen i tråden inte bli något större problem?

Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Lägg till ett relä och byt till en klenare och billigare kabel.
Kabeln används då bara till att styra reläet.
Reläet skall ligga i samma ände som stålullen och batterierna.

Låter helt klart som en lysande lösning, tänkte på något liknande själv men är ganska grön inom elektronik, borde ha låtit er lösa min uppgift på bästa sätt från första början

Går det med vilka reläer som helst? Finns det något vettigt för min uppgift här?: http://dx.com/s/relay.html?category=410

Vet inte riktigt vad jag ska leta efter, ser att det står 12v på vissa, men jag behöver väl känsligare än så? typ 2 volt? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

2x 9v batterier + länkade koppartråden (2x50m) och två sådana?: http://dx.com/p/1-channel-5v-relay-module-for-arduino-green-154909
Senast redigerad av Kulkvarn 2013-01-04 kl. 19:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in