2013-01-10, 13:34
Bannlyst
Ja jag skulle hållit mig undan och låtit insatsstyrkan tagit dem vid ett senare tillfälle.
Som vissa av er säger att det är en bragd att han träffade huvudet från 30 meters håll

Kalashnikov
http://www.youtube.com/watch?v=g3aFiLH6KPU
http://www.youtube.com/watch?v=aSuAPjw2Jgw

Sig-Sauer jag vet inte vilken modell dem använder.
http://www.youtube.com/watch?v=lOQZbGHPnIk

http://www.youtube.com/watch?v=VTfkfrutHNw
Men vad hade du gjort?
Citera
2013-01-10, 13:34
Medlem
KingVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Enda misstaget vid polisens agerande vid detta rån är ju att de andra rånarna fortfarande lever.

Håller med!!!

Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Såvitt alla kan se finns INGEN bild på att någon rånare riktar något vapen mot Polisen. Visa upp den bilden i så fall. Eller Kanske någon kan fixa det i Photoshop.
Och snattarna sköt inte alls enl nya uppgifter. De hade helt enkelt inga vapen att skjuta med
Inom lagens ramar och inom polisens riktlinjer
VAR FINNS DÅ HOTET? Och möjligheten för polisen att påsta att de är "hotade".
Detta är nog de klumpigaste polisinsatsen som polisen ha gjort i mannaminne. Trots att snattarna hade en träpistol får 3 poliser som skjöt 16 skott inte ens stopp på bilen.
Dax att gå tillbaka till skjutbanan och öva kanske.

Det luktar Vilda västern och USA lång väg om detta.

Det luktar nog snarare ekonomi. Brottslingar kan kosta samhället uppemot flera miljoner kronor och nu har vi det svenska folket en idiot mindre att försörja tack vare polisens strålande insats! Kostnaden för en patron är minimal jämfört med kostnaden för en kriminell medborgare som lever på soc eller sitter av flera år i ett svenskt fängelse med trerätters varje dag.

Riktar man ett vapen oavsett fejk eller inte emot polisen då får man fan i mig stå sitt kast. Det är ett dödligt hot och skall polisen bara stå och glo och hoppas på att inte bli skjutna? Klart som fan dom måste dra sitt tjänstevapen då och beskjuta asen, polisen slogs för att skydda samhället och rädda sitt eget skin. Kan du ens tänka dig in i den situationen?

SVT hade en vapenexpert i rutan igår och han sade klart och tydligt att han som expert inte skulle kunna se skillnad på en attrapp och ett vanligt vapen på 4 meters avstånd.

Jag fattar inte, varför gnäller du på polisen? Polismyndigheten i Sverige är till för att skydda samhället och folket, dom sköt av misstag ihjäl en av rånarna men grep resten redan innan dagens slut. Det kallar jag UTMÄRKT polisarbete och att rånaren dog är bara en bonus. Det är inget fel på polisen, skyll på politikerna, journalisterna, advokaterna och andra myndigheter, det är dessa som ansvarar för den höga kriminaliteten eftersom dom gång på gång sätter käppar i hjulen för polisen.

Vad hade du sagt om polisen blivit skjuten då?

Om folk tycker detta nu är fel, då undrar jag vad dom tycker om eskalerande Islam och religionens sharialagar där dödsstraff skall gälla de flesta "kriminella" handlingarna.
Senast redigerad av KingVision 2013-01-10 kl. 13:36.
Citera
2013-01-10, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqualani
Jag tror ni har fått fel uppfattning, jag stödjer verkligen inte rånarna. Enligt mig borde polisen avrättat alla rånare offentligt.

Däremot är detta en tydlig eskalation att rånarna idag valde att körde med riktiga vapen istället för replikor tror jag kan ha o göra med att polisen skjöt killen i södertälje, extra säkerhet helt enkelt. Polisen har tidigare skjutit mot folk som bärt replikor, men inte så allvarligt att de dött

Jag kan berätta att det har skett ett otal många rån med betydligt grövre vapen och betydligt mer skott avlossade från rånarna. Rånet i dag är på intet unikt eller banbrytare, rånare har haft skarpa vapen och skjutit mot polisen i alla tider..
Citera
2013-01-10, 13:38
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LafayettePool
Sen är det poliserna som trappar upp situationen.
Det hade inte funnit något att trappa upp om inte rånarna bestämt sig för att göra ett rån. Sedan var det rånarna själva som "trappade upp" genom att vifta med ett automatvapen, kopia eller ej.

Polisen gjorde helt rätt som stoppade rånaren. Om de hade underlåtit att skjuta och rånaren fått skjuta på dem och de civila som befann sig i närheten skulle antalet dödsoffer kunnat bli mycket högre.
Citera
2013-01-10, 13:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Korrekt, vad har det med mitt inlägg att göra?

Att ditt "Det kan mycket väl berättigas att öppna eld om beväpningen och rånarnas agerande bedöms som en direkt fara för allmänheten." inte i sig är nog motivering för att öppna eld.
Citera
2013-01-10, 13:44
Medlem
pinkiiis avatar
Citat:
Vad fan vad det jag sa?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16046774.ab

Men vakna, kom i luckan, tänk om, tänk rätt om du kan!
Du fattar väl att det är vanligare med riktiga vapen vid ett rån i Sverige kontra rån med vapenrepliker?

Visst händer det i vissa fall som just detta rånet att det förekommer vapen som är fake men det är ju mer ett undantag än regel.

Edit: stavfel
Senast redigerad av pinkiii 2013-01-10 kl. 13:48.
Citera
2013-01-10, 13:45
Medlem
LeffeOes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petthepoon
Polisen kunde skadat civila, det kunde inte rånaren som blev skjuten göra då det var en replika..

Polisen utgör i detta fallet en fara för samtliga personer i omgivningen.
Om du tittar på filmen så ser du att det inte fanns några civila i polisens skjutriktning!
Ja turken hade ju bara ett leksakgevär Så han var ju med facit i hand inte farlig för någon utom sig själv
Men han hotade med ett mycket naturtroget leksaksgevär Beväpnade poliser, som beordrar honom att ge upp! Och han SKITER i detta Då är han rökt på riktigt
Citera
2013-01-10, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeOe
Om du tittar på filmen så ser du att det inte fanns några civila i polisens skjutriktning!
Ja turken hade ju bara ett leksakgevär Så han var ju med facit i hand inte farlig för någon utom sig själv
Men han hotade med ett mycket naturtroget leksaksgevär Beväpnade poliser, som beordrar honom att ge upp! Och han SKITER i detta Då är han rökt på riktigt

Ja, om något i detta är banbrytande eller "aldrig hänt förut" så är det att en rånaren delvis omringad av 6-7 poliser med dragna vapen väljer att lägga an en AK-47 replica för att skrämma polisen istället för att inse att loppet är kört och ge upp.
Citera
2013-01-10, 13:56
Medlem
RockyTs avatar
Citat:
Jag tror ni har fått fel uppfattning, jag stödjer verkligen inte rånarna. Enligt mig borde polisen avrättat alla rånare offentligt.

Däremot är detta en tydlig eskalering att rånarna idag valde att köra med riktiga vapen istället för replikor tror jag kan ha o göra med att polisen sköt killen i södertälje, extra säkerhet helt enkelt. Polisen har tidigare skjutit mot folk som burit replikor, men inte så allvarligt att de dött

Med lite fantasi kan man tänka sig att många nybörjare inte kan få tag i vapen, och inte sätter rånet i verklighet. Och andra helt enkelt blir rädda?
Proffsen har ju alltid haft riktiga vapen, och kommer så att ha i framtiden också.
Detta sammantaget med att polisen verkligen verkar vara på bettet, tror jag inte antalet rån kommer att eskalera, utan snarare minska kraftigt. Det går inte att snickra ihop en vattentät plan på några timmar med leksakspistol längre? Borde inte då nyrekryteringen med hobbyrånare minska. Och därmed nyrekrytering med fortsatt kriminalitet bromsas?
(Nu blev denna frågeställning inte riktad personligen till Aqualani)
Citera
2013-01-10, 13:57
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeOe
Om du tittar på filmen så ser du att det inte fanns några civila i polisens skjutriktning!Ja turken hade ju bara ett leksakgevär Så han var ju med facit i hand inte farlig för någon utom sig själv

När rånarna backar bilen är taxibilen på Gästgivaregatan i skjutriktningen. Han verkade stå där av ren nyfikenhet, vilket kunde ha slutat illa.
Citera
2013-01-10, 14:01
Medlem
egonxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sremla
Herregud den snuten är ju självmordsbenägen. Gömmer sig bakom en soptunna Han är ju helt oskyddad där han står Hade det varit Jackie Arklöw som höll i en riktig puffra hade han varit död nu.
Inget snack om att snuten visste vad det handlade om - amatörer med låtsasvapen.
Det här är skandal!

Håller med om EN sak, hade det varit Jackie Arklöw som varit i Hassans ställe hade utgången för i alla fall någon polis blivit en helt annan. Skillnaden är att han (trots att han är en idiot på ett flertal sätt) har militär träning. Glöm bara inte att polisen också har gedigen träning, de hade Hassan på kornet med ett flertal vapen ur olika vinklar vilket gör att han på sin höjd hade kunna oskadliggöra en polis (om vapnet varit en riktig AK47 och skarpladdat) innan han blev skjuten.

Någon med grundläggande militär träning och vapenvana hade för det första aldrig stått och viftat med en replika, dessutom skulle han intagit en annan position för att säkra området runt flyktbilen (som borde varit parkerad i 45 graders vinkel från utgången med fronten utåt för att både fungera som skydd och möjliggöra en snabb reträtt). Det mest uppenbara är att positionera sig innanför bilen och för att få poliserna att retirera skjuta en salva automateld ovanför dem (om någon trots det vågar sig fram resulterar det i verkanseld med dubbelskott).

Jag tycker dock på det hela taget att polisen gjorde helt rätt, de använde sitt strategiska kunnande för att få ett övertag och utnyttjade de brister i gärningsmannens beteende som de iakttog och gjorde en rimlig bedömning av sina chanser även om jag tror att de utgick från att vapnet var äkta.
Nu kan jag inte polisens rutier för hur eldgivning ska gå till men personligen tycker jag de borde skjutit mer, de lyckades varken oskadliggöra bilen eller någon av de beväpnade personerna i den, dvs målet var inte bekämpat.
Citera
2013-01-10, 14:09
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Däremot är detta en tydlig eskalation att rånarna idag valde att körde med riktiga vapen istället för replikor tror jag kan ha o göra med att polisen skjöt killen i södertälje, extra säkerhet helt enkelt. Polisen har tidigare skjutit mot folk som bärt replikor, men inte så allvarligt att de dött
Det finns flera exempel på rån före den händelse som diskuteras i tråden där rånare använt skarpa vapen. Att vissa använder leksaksvapen beror snarare på tillgänglighet än ett genomtänkt val. Den första gruppen hade inte tillgång till riktiga vapen medan den senare gruppen hade råd att köpa riktiga vapen.

Lars-Inge Svartenbrandt sköt på poliser och civila redan på 1970-talet men använde vid senare rån även leksakspistoler för att efter det gå tillbaka till riktiga vapen och återigen skuta mot polisen. Så att händelsen som diskuteras i denna tråd med automatik skulle leda till en ökad användning av riktiga vapen är osannolikt. Det är snarare en ökad tillgång till fler riktiga vapen som är oroande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in