2013-01-07, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocsif
Knappast. Polis har skjutit mot rånare förr. Framtida rånare kommer högst sannolikt ta erfarenhet av detta klantiga rån och göra saker annorlunda.

Det beror på, utrustar man polisen med mera tyngre vapen, så tror jag inte att rånare vill beväpna sig med raketer för att råna en guld butik. Bra jobbat av polisen.
Citera
2013-01-07, 01:50
Medlem
Frihet2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrLuva
Ägaren till Audi har då verkligen haft otur... bilen eftersökt 2 ggr på 4 månader...

utdrag ur bl/ilregistret...
Efterlysningsdetaljer

Efterlysningsanledning EFTERSÖKT
Efterlysningens gällande J
Efterlysningsdatum 20130104
Ny färg enligt EF
Efterlysande pmynd namn
Efterlysande pmynd kod 020107
Avlysningsdatum
Avlysande pmynd kod

Besiktningsuppgifter

Besiktningsperiod 2012-09-01 - 2013-01-31
Senast godk besiktning 2012-01-13
EEG-godkännande e1*98/14*0051*12
Föreläggande
Körförbud Nej
EEG godkännandedatum

WLG809

Ser att du skrivit fel regnr ovan...
rätt är nog WLF809
Citera
2013-01-07, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Du tyckte säkert också att han gav ett väldigt sympatiskt intryck på sin Facebook-sida? Den killen har alldeles tydligt visat vad han gick för och han fick vad han förtjänade. Case closed!

Så att klicka på en "Like" knapp på Facebook rättfärdigar rätten att ta någons liv? Det är många som gillar Scarface och gängsidor etc, jag håller med om att det var hans eget fel genom att råna stället men tyckte han förtjänade ett bättre öde
Citera
2013-01-07, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Citerar från artikeln...

Polisen har ju helikopter och allting. De kunde ha väntat tills de var ute på E4:an och sprängt dem där, säger Metin, en av de personer Aftonbladet träffar på Ungdomens hus i Fittja.

Ja fast han har rätt....snuten borde ha missiler på sina helikoptrar..då hade man kunnat skjuta hela klantskalleligan åt helvete!
Citera
2013-01-07, 01:54
Medlem
Messials avatar
Och besparat skattebetalarna på dess skattepengar. Snabbt och effektivt.

Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Ja fast han har rätt....snuten borde ha missiler på sina helikoptrar..då hade man kunnat skjuta hela klantskalleligan åt helvete!
Citera
Medlem
Darkshadowrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Rånarna trodde att spelreglerna innebar att polisen skulle låta det bero bara de viftade med vapen och hålla sej på avstånd och låta dem komma undan.

Bra att nu polisen markerar vad som gäller så att vi stävjar detta otyg och helt reglementsenligt brukar de möjligheter nödvärnsrätten ger polisen till att ta ut dem genom dödliga"headshot".
Konfrontation och sen ett reglementsenligt skott i pannan.

Notera hur polisens andreskytt täcker poliskyttens reträtt när magasinet är slut och sen själv tar till reträtt. Ingen som överger sin kamrat där inte.

Vill rånarna inte ha ett kulhål i pannan kan de välja yxa eller kniv.

Säg det nu, dessa rånare var tattiga. Vad händer den dagen polisen möter rånare som som nu verkligen hatar polisen och vet vad polisen gör på öppen gata? Jo de kommer skapa mer aggressiva rånare.

Det kommer komma en dag då polisen kommer möta några rånare som verkligen kommer markera, rånare som kommer besvara elden besinningslöst och har bestämt sig för att att antingen skjuta sig ur knipan eller dö på kuppen.

Jag lovar dig att det kommer ske ett blodbad i en av våra större städer inom inte en allt för lång framtid. Hoppas polisen är beredda och vi i allmänheten.
Citera
Medlem
Europes avatar
Jag postar mina frågeställningar en gång till i förhoppningen att någon nappar.

1. Är det inte väldigt märkligt att under dagtid råna ett ställe bredvid en öppen polisstation?
2. Har det hänt tidigare att några har utfört ett större rån mitt i Södertälje centrum under dagtid?
3. Finns det några kända fall där mindre kriminella har blivit tvingade av mer etablerade kriminella att utföra ett rån, eller någonting annat som kan förklara att man väljer en så olämplig plats att råna (förutom förklaringen att samtliga rånare skulle vara extremt retarded eller psykotiska)?

Samt,
4. Har jag förstått det rätt att rånaren som blev skjuten i huvudet hade en vän som blev mördad, samt att det är en av de andra rånarna som många anser låg bakom mordet? För om det skulle stämma (både mord- och vänskapsbiten) skulle det väl vara lite konstigt att just dessa två utför ett rån tillsammans?
Citera
2013-01-07, 01:55
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Vilka häftiga påhopp du för dig med.. det hedrar dig verkligen.

Tänk om du uppå det hade förmåga till läsförståelse? Det hade varit något minsann.

Du har en Polis som med risk för liv och lem använder en sådan tunna för att inte visa sig och ha stöd.

Kanske inte för sin egna överlevnads skull utan måhända för andras.. vem vet? Säkert du...

Det ska väldigt mycket till för att någon ska kunna träffa tunnan med automateld. Det visste han säkert bättre än du.

Kanske därför polisen tog initiativet eller vad tror du putte lilla?

ytterligare en vapenvägrare eller? vem som helst som har gjort gröntjänsten kan sätta ett skott i någons huvud på 20 meter, har du ens avfyrat ett vapen?

inte ens frugan skulle missa ett mål på det avståndet, och nej, en soptunna stoppar inte ens en 39b och än mindre en 7.62 eller 5.56 det är fakta, jag blir så trött på att dessa låtsaexperter på ballistik fabricerar fakta.
Citera
Medlem
ZtarZcreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK

Det som kunde gjorts annorlunda är att låta dem ta audin, köra iväg medan helikoptern är efter och skicka iväg polisbilar i jakt på rånarna som lär åka fast inom kort tid efter jakten med en eller två helikoptrar ovanför sig.

Men svenska polisen är säkert rätt så sega på detta och dem valde den enkla vägen, skapa kaos!
Citera
Medlem
Nu vet jag inte om denna artikel varit uppe tidigare i tråden.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisinsats-i-brakne-hoby-doms-ut
Det finns likheter. Gärningsmännen hade växt upp i Botkyrka och var ganska kända av polisen.
Även i detta fall så blev polisen lite tagna på sängen i form av att rånobjektet var okänt men att de hade span på de misstänkta.
Citera
2013-01-07, 01:57
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Bryr mig inte om stavfel utan gläds över att du förstår tänket.

Krig är en sak och polisarbete i ett samhälle är en annan.

Tanken är inte densamma som i ett krig.. tvärtom. Det är ju den man siktar på som ska ta smällen och inte någon bakom.

Det är inte soldaterna som startar krig men däremot är rånare på plats de som rånar. Med rätt ammunition kan ju därför oskyldiga liv sparas.

Jag förstår fullständigt tanken.
Problemet är att man aldrig kan räkna med att projektilen stannar i ett mjukt mål, därför måste du alltid ha klart bakom målet när du skjuter. Därför blir skillnaden inte så stor på den punkten oavsett vilken ammunition man har.
Ett lysande exempel är (var det våren 2012) när polisen brakade lös på Birger Jarlsgatan. Det var med denna "nya" ammunition och 11st kulor (eller om det var fler) gick in genom ett fönster till ett gym...
Där höll det på att gå alldeles åt helvete, det var rena turen att ingen skadades eller dödades. I det fallet hade dom kunnat ha vilken ammunition som helst, risken för tredje man var i vilket fall uppenbar.

Det som är betydligt säkrare än den enskilda kulan, är sunt förnuft hos den som avlossar skottet.
Citera
2013-01-07, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WayToRichness
Så att klicka på en "Like" knapp på Facebook rättfärdigar rätten att ta någons liv? Det är många som gillar Scarface och gängsidor etc, jag håller med om att det var hans eget fel genom att råna stället men tyckte han förtjänade ett bättre öde

äsch, han var kriminellt avskum. Och med det syftar jag inte på de som röker på lite ibland, utan de som rånar och misshandlar. Är glad att killen "dog" faktiskt. Förresten, vilka sorts människor gillar "gängsidor etc"? Kan inte tänka mig att någon normal, sund, vettig människa gör sådant.

Jag hoppas polisen dödar fler kriminella. Så behöver vi inte oroa oss över att de avskummen ska få komma ut på gatorna och begå fler brott igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in