2013-01-04, 19:54
Medlem
storytellers avatar
Mannen levde runt 19-tiden enligt någon av kvällstidningarna. Alla publikationer som säger att han är död som är mer än en timme gamla skall alltså förkastas helt.

Ett inlägg i tråden som inte fick så mycket uppmärksamhet var killen som var helt säker på att de som pratar arabiska i klippet är från Irak. Förmodligen har de irakisk dialekt på arabiskan.
Citera
Medlem
Celles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Vad var poängen med civilklädda poliser? Vid potentiell skottlossning borde det vara mer rimligt med uniform så att civila ska förstå vad som pågår och att det inte rör sig om en gänguppgörelse eller liknande.
Menar du att han skulle springa hem och byta om? Tror du rånarna hade stått kvar och väntat?
Citera
Bannlyst
Razzia i jakten på rånarna

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/razzia-i-norsborg-i-jakten-pa-ranarna_7797162.svd
Citera
2013-01-04, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Det är bekräftat att den avlidne dött.
Det finns alltså ingen möjlighet att den avlidne överlevt.
Citera
Medlem
ErrorFlynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
1) Finns ingenting som tyder på att rånarna avlossat ett enda skott. De filmer som finns tyder enbart på polissmällar. Polisen skjuter på de flyende rånarna.

2) AK47an tror jag är en softairgun eller liknande. Den ser väldigt plastig ut. Har dock full förståelse för att polisen inte kan se skillnad på 40-50 meters avstånd.

3) På en bild ser man något som jag tycker ser ut som ett utgångshål i bakhuvudet. Enligt vittnen blev han skjuten i pannan. När rånarna flydde ser det ut som att rånaren kan ha blivit klämd under bilen, men det hade sannolikt ingen betydelse för utgången. Jag tror han var tvärdöd redan då, vilket säkerligen var en av anledningarna till rånarna lämnade honom.

Oavsett vad man tycker om dessa rånare tycker i alla fall jag att man kan ifrågasätta det vettiga i att söka öppen konfrontation med fyra synbart tungt beväpnade rånare på öppen gågata med massor av civila i närheten. Enda anledningen till att vi inte fick se en massiv shootout på öppen gata tror jag beror på att rånarna inte hade några riktiga vapen. Men då kan man också på goda grunder ifrågasätta polisens motiv till att skjuta.

Hade varit betydligt bättre att snabbt upprätta vägspärrar och plocka dem den vägen istället.
I förorter som Södertälje borde det finnas minst en polishelikopter som står standby dygnet runt.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Rent taktiskt tycker jag polisens agerande i detta fall är anmärkningsvärt, närapå tjänstefel.

Trodde man hade lärt sig något sen Malexander. Varför söker man konfrontation med tungt beväpande rånare på en gågata med massor av folk? Hade rånarna varit professionellt stridsutbildade och haft tillgång till RIKTIGA automatvapen hade de tagit ut polismannen med lätthet.

Jag har kommit fram till samma analys efter att ha läst hela tråden. Polisens agerande verkar avvika mot vad vi är vana vid. Poliserna är väldigt aggressiva och söker konfrontation direkt, de verkar dessutom taktiskt mer orädda än vad man skulle kunna förvänta sig.

Min hypotes är att:
a) polisen hade förhandsinformation
b) polisen visste/misstänkte innan att rånarna inte hade äkta vapen (därav oräddheten, ingen jäkel som har en aning om automatvapen tar skydd bakom en papperskorg av tunn plåt)
c) rånarna var inte där för att skjuta ihjäl folk, de var där för att råna. De var inte pressande och behövde inte skjuta först för att få fri väg ut.
d) polisen börjar skjuta först som fan utan egentlig anledning om man ser till normala protokoll.
e) den kan ha funnits fler poliser som sköt än de som redovisas på gatan, att skjuta så exakt (inte bara head-shottet) att man i princip träffar med varje skott som avlossas är inte speciellt troligt.

Hypotesen skulle då innebära att polisen i princip avrättar en rånare. Inte mig emot. Jag ville inte ha in skiten i landet från början.

Vad jag undrar är varför avviker polisen från sitt normala sop?
Citera
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flatfourromance
Är det bara jag som tycker att snuten har börjat bli lite väl skjutglada nu för tiden? Detta tillsammans med High Chapparallsnuten på Birger Jarl?
Om rånarna vet att snuten skjuter för att döda ( du ska ha tur om du bara skadas av den ammunitionen) lär de väl trappa upp både sin beväpning & skyddsutrustning samt skjuta först. Om detta fortsätter i samma stil så har vi en miniversion av North Hollywood Shootout inom tio år.

https://en.wikipedia.org/wiki/North_Hollywood_shootout

Edit: Visst ska det skjutas & buset stoppas men till vilket pris?
Ja, det är bara du.
Citera
Medlem
Jag klandrar inte poliserna för något. Dock kan jag inte förstå varför dem utsätter sig själva för konfrontation med rånarna. Hur vida vapnen är äkta eller ej låter vi vara osagt. Men jag rent personligt tycker alltid polisen skall räkna med att vapnen är äkta. Att då provocera att visa att dem är poliser och på så vis riskera civila människor ifall det blir skottlossning tycker jag är lite dålig stil. Tre stycken automatvapen som sprider salvor över hela torget är nog ingen rolig upplevelse.
Varför inte se till att helikopter lyfter omedelbart och följer rånarna och sedan gripa dem på bättre
lämplig plats där man åtminstone inte riskerar civila?

Någon som kan förklara detta för mig, lätt efterbliven person.
Citera
Medlem
Citat:
Är det bara jag som tycker att snuten har börjat bli lite väl skjutglada nu för tiden? Detta tillsammans med High Chapparallsnuten på Birger Jarl?
Om rånarna vet att snuten skjuter för att döda ( du ska ha tur om du bara skadas av den ammunitionen) lär de väl trappa upp både sin beväpning & skyddsutrustning samt skjuta först. Om detta fortsätter i samma stil så har vi en miniversion av North Hollywood Shootout inom tio år.

Det handlar knappast om att polisen blivit mer skjutglada. Snarare om att buset har en större tillgång till fler och kraftfullare vapen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Vad var poängen med civilklädda poliser? Vid potentiell skottlossning borde det vara mer rimligt med uniform så att civila ska förstå vad som pågår och att det inte rör sig om en gänguppgörelse eller liknande.

Hade det varit så att uniformerad polis fanns i närheten så hade säkert även de hunnit till platsen så snabbt som de civila.

Jag gissar att de civila poliserna helt enkelt var först på plats av denna anledning.
Citera
2013-01-04, 19:56
Medlem
Inte svårt för polisen att veta vilka kumpanerna nu är med tanke på att man har kompanjonens kropp som lämnades kvar
Väldigt mycket off topic förövrigt och jag kommer rapportera allt off topic och trams.
Citera
2013-01-04, 19:56
Medlem
Tjollepelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komplikatör
Vi tar det igen:

Vapnet på bilderna är en troligen en
AK-74

Mindre kaliber. Låter väldigt tamt jämfört med AK-47 som har mycket grövre kaliber.

Efter att ha sett och lyssnat på alla filmer anser jag det sannolikt att den avlossas vid något tillfälle, av ljuden att döma. Hur är detta viktigt? För att detär rimligen riktiga vapen. Inget tyder än så länge på motsatsen. Oberoende av vem som skjöt först finns följande vittnesmål om jag förstått det rätt: Polisen skjuter först mot bilen, men rånarna ger sig inte utan höjer vapnen. Polsien skjuter då verkanseld.

Och den som på allvar tror sig höra Alluh Ackbar bör lyssna igen. För mig låter det som polisrop, av avståndet till filmaren och de övriga polisutropen att döma. Bara för att ni hoppas att det är muslimer som är gärningsmän betyder det inte att så är fallet. Det finns gott om infödda idioter också.

Det finns förvånansvärt lite fakta och på tok för mycket gissningar än så länge. Försök sålla ut de hårda fakta vi har.
Det är ingen AK74, kolla på bilderna.
Citera
2013-01-04, 19:57
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flatfourromance

https://en.wikipedia.org/wiki/North_Hollywood_shootout

Ditt resonemang faller på att rånarna i det hær fallet bevæpnade sig med kalashnikovs. Dvs buset har redan trappat upp æven om inte polisen gjort det. Packet kommer alltid att førsøka få tag på i de mest kraftfulla vapen de kan oavsett polisens beväpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in