2013-01-04, 01:04
Bannlyst
Skulle gärna vilja ha tips på enkla asiatiska maträtter som man inte direkt behöver vara någon kock för att tilllaga. Skulle gärna vilja ha länkar till olika recept, eller bara recept postade om någon orkar. Har varit i Thailand ett antal gånger och tycker det bästa med det är maten. Så länka recept är ni snälla
Citera
2013-01-04, 01:06
Medlem
raajtans avatar
Då kan du ju börja kolla på maangchi på youtube, det är koreansk matlsgning, mycket bra instruktioner och enkelt att förstå
Citera
2013-01-04, 01:07
Bannlyst
Maangchi

Maangchi var riktigt bra, man förstod hur man skulle göra, dom filmade verkligen allt. Till och med hur man skar ner sallad, haha
Senast redigerad av Geddit7 2013-01-04 kl. 01:11.
Citera
2013-01-04, 01:25
Medlem
Chaniwimas avatar
Asiatiskt är alltid gott! Jag är ingen mästerkock direkt men jag brukar laga asiatisk kyckling- och grönsakswok ibland.
Man tar i alla fall en massa asiatiska grönsaker först(paprika,minimajs,gullök,morot mm.) och så steker du detta i hyfsat rikligt med smör(det får inte bli torrt, om det blir det, häll i lite vatten) och på det här saltar, pepprar och kryddar du.(brukar ta paprikakrydda/tacokrydda, lite spiskummin utöver salt o peppar). När det fortfarande inte är färdigstekt lägger du strimlade/bitar av kycklingfilé. Sen så ska man steka med ganska hög värme tills kycklingen är klar och sen kan man sänka o så är det typ klart. Under tiden kycklingen blir klar på så hög värme måste man se till så att det inte blir torrt och som sagt en liten skvett vatten sprider ju också kryddorna så det smakar bra! Hoppas du fattar!
Rekommenderar verkligen det här, man brukar få lite komplimanger efter folk har smakat xD.
Citera
2013-01-04, 01:27
Bannlyst
Låter bra, tack så mycket för tipsen, ska prova på familjen imorgon för att se vad de tycker
Citera
2013-01-04, 01:57
Medlem
Eklund1989s avatar
Stek tärnad kyckling med svamp, minimajs och vad du nu mer vill ha, i grön currypasta och olivolja. Sen häller du i kokosmjölk och kokar klart kycklingen i. Servera med ris.

Jag tycker det är himla gott med grön currypasta för det är en god styrka på det och det är lätt att variera styrka med mängd currypasta. Kokosmjölk är ju himla gott det med.
Citera
2013-01-04, 04:33
Medlem
Zelogaths avatar
Börja med att göra en klassisk stekgrund innan du gör dina rätter först och främst, det tycker iallafall jag främjar smakerna och framförallt doften i köket!

Stekgrunden består utav vårlök (kinesisk vårlök, det är viktigt, finns substitut man kan googla fram, men ta inte vad vi kallar för 'vårlök'- purjolök är väl ett alternativ om man inte är kreativ), ingefära och vitlök.

Häll i jordnötsolja (bästa oljan för asiatisk matlagning), och ha sedan i ovan nämnda ingredienser.

Nu har du en god stekgrund som luktar precis som i ett asiatiskt kök!

Detta använder du med fördel oavsett om du ska steka någonting, eller göra en wok.

Det är svårt att definiera vad som är "lätt" att tillaga, själv har jag inte haft några problem när jag kastade mig in i det asiatiska köket och har gjort vårrullar, kycklingwok, strimlad biff med bambuskott, friterad kyckling, sötsur sås, mm.

Jag kan leta fram recepten om du vill kika på det, men det finns väldigt bra recept på internet också bara man letar lite!
Tydliga instruktioner kan även göra en lite svårare rätt att verka överkomlig
Citera
2013-01-04, 05:12
Medlem
christerys avatar
Enkelt är inte alltid bäst. prova denna http://www.youtube.com/watch?v=ZY30KIleh0w

Språket kan vara en barriär ifall man är falang. (eller ska det vara fahrang)

Men typ nåt sånt:

25 räkor
250g bläckfisk
200g valfri fisk

4-5 koppar vatten
3 gullökar
2 skjälkar citrongräs
2 matskedar fisksås
1 liten bit ingefära
20 små champigoner
1 präsad lime samt gärna några limeblad
1-2 chili (färsk)
Samt färsk Koriander!

galangal root vill jag ha med, och mer limeblad - men det är bara jag. Kanske inte så mycket lök.
Senast redigerad av christery 2013-01-04 kl. 05:18.
Citera
2013-01-04, 05:18
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
En bra sak att kunna, kanske först av allt, är hur du får till ett bra ris.
Ångning av ris för dummies. Ta en liten finmaskig sil (efter sköljning, några minuter i kokande vatten osv), helt i metal är att föredra (vissa plaster kan vika sig).
Ha vatten i botten av kastrullen och koka upp. Ha i riset i den finmaskiga silen, häng den över kastrullen och lägg ett lock på skiten. Ånga klart. Enklare blir det inte och man slipper brända kastruller.
Fungerar dock bara till mindre portioner, annars för man mecka i omgångar och då blir det bara omständigt istället.
Citera
2013-01-04, 05:20
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
En bra sak att kunna, kanske först av allt, är hur du får till ett bra ris.<klipp>

Bra tips, eller riskokare för dom som gör det ofta. Men inte är bra på det (som jag)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in