2013-01-03, 22:31
Medlem
Mr.Conservatives avatar
Läget är som följer: Har tre cigarrer liggande framför mig på skrivbordet, och noll humidorer. Inte så kul med andra ord. Känner inte för att röka dem just nu, eller den kommande veckan heller för den delen.

Men nöden är ju uppfinningens moder. Skratta inte ut mig nu, men skulle det gå att tillverka en provisorisk humidor bara med en låda och lite vatten? Har en tvåliters tom glasslåda av plast. Vad tror ni? Är det värt mödan att lägga ner cigarrerna tillsammans med en liten skål vatten? Det borde ju rimligtvis skapa en viss luftfuktighet. Kanske ska göra några hål i burkens lock för att få lite luftcirkulation.

Eller är jag helt ute och slirar på isen?
Citera
2013-01-03, 22:54
Medlem
Mitt tips är att röka dom!

Men för att svara på din fråga så ja, du kan använda din glasslåda.
Dock så behöver du destillerat vatten och en fuktmätare annars är risken överhängande stor att du får för hög luftfuktighet inne i lådan och då kommer mögel som ett brev på posten.

Googla så kommer du hitta lite trix och fix lösningar för att bevara cigarrer ett par veckor.

Lycka till
Citera
2013-01-03, 22:55
Medlem
Rent vatten ger alldeles för hög relativ luftfuktighet, nämligen 100%. Cigarrerna kommer snabbt att bli överfuktade och sedan börja mögla.

Lägg dem i en tät plastpåse tills vidare så stoppar du i alla fall vidare uttorkning.
Citera
2013-01-03, 23:06
Medlem
Mr.Conservatives avatar
Citat:
Rent vatten ger alldeles för hög relativ luftfuktighet, nämligen 100%. Cigarrerna kommer snabbt att bli överfuktade och sedan börja mögla.

Fast gör man hål i lådans lock så borde det inte bli för mycket fukt? Jag trodde det största problemet skulle bli att det var för lite fukt.
Citera
2013-01-04, 00:43
Medlem
HugSeals avatar
Fuktigheten är det som är svårast att få bra utan hygrometer.

Det du behöver är:
-En tät låda, en glasslåda kan kanske funka.
-Destillerat vatten, köp på valfri bensinmack eller mataffär
-Kiselkattsand, köp i mataffär eller djurbutik.
-Liten skål för sanden.

Det du gör är att du fyller en liten skål med kiselkattsand(undvik parfymerade varianter) och sprayar den lätt(lätt!) med destvatten. ställ ner denna och lägg ner cigarrerna i burken och lägg på locket. Kiselkattsand gör att luften håller runt 65% RH vilket är ganska precis vad man vill ha för cigarrer(kan variera lite mellan olika cigarrer men no biggie)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in