Flashback bygger pepparkakshus!
2013-01-03, 19:08
Medlem
Hej
Jag lutar mot att flytta till Norge för att jobba något år men har inte riktigt ekonomin för dom första månaderna. Har bra boende om jag drar dit och nästan säkert ett jobb (om inte så har jag erfarenhet inom krog/restaurang/hotell så skulle inte vara svårt att hitta ett annat isf).
Har dock inga besparingar eller något av värde att sälja och skulle därför vilja ta ett banklån som håller mig flytande några månader medan allt hamnar i ordning.
Det jag skulle vilja låna är, optimalt, mellan 20-30 tusen och då skulle jag känna att jag inte behöver oroa mig innan lönen börjar rulla stadigt och för flyttkostnader/deposition.
Men utan tillgångar och fast jobb, i dagsläget, så lär ju chansen för ett beviljat lån vara obefintligt och jag undrar då över hur det fungerar med "säkerhet" inom lån? Kan en annan person vara min "säkerhet" (exempelvis en förälder eller liknande) och skulle det isf kunna beviljas?
Citera
2013-01-03, 19:49
Medlem
Macallan83s avatar
Blir svårt, du får kolla med Freedomfinance och Lendo, men har du ingen stadvarig inkomst så får man inte ta lån.
Citera
2013-01-03, 20:23
Medlem
Inte med säkerhet heller?
Citera
2013-01-03, 22:33
Medlem
k4d9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiedler
Inte med säkerhet heller?
Jo en förälder borde kunna gå in som borgenär för ditt lån. kolla hos storbankerna. Sök dig inte till lendo och eller nåt sånt.

Kolla med din och din förälders bank om ni nu har samma, de vet ju hur eran ekonomi ser ut och kan nog svara snabbast.
Senast redigerad av k4d9 2013-01-03 kl. 22:35.
Citera
2013-01-03, 23:16
Medlem
Citat:
Men utan tillgångar och fast jobb, i dagsläget, så lär ju chansen för ett beviljat lån vara obefintligt och jag undrar då över hur det fungerar med "säkerhet" inom lån? Kan en annan person vara min "säkerhet" (exempelvis en förälder eller liknande) och skulle det isf kunna beviljas?
Det är *din* återbetalningsförmåga som avgör om du kan få ett lån, och den är för närvarande obefintlig som banken ser det. En borgensman som säkerhet ändrar inte på det.

En lösning är att din tilltänkta borgensman "(exempelvis en förälder eller liknande)" tar lånet och lånar ut pengarna till dig. För vederbörande är det samma risk.
Citera
2013-01-04, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
Det är *din* återbetalningsförmåga som avgör om du kan få ett lån, och den är för närvarande obefintlig som banken ser det. En borgensman som säkerhet ändrar inte på det.

Men är inte poängen med en säkerhet/borgensman att banken kan få tillbaka sina pengar även om min återbetalningsförmåga är/blir obefintlig?

En annan fråga; Om jag även har ett nytt anställningsbevis, hjälper det eller måste jag ha varit anställd en viss period (6 månader eller liknande) innan det kan hjälpa bedömningen för min återbetalningsförmåga?
Citera
2013-01-04, 13:08
Medlem
Citat:
Men är inte poängen med en säkerhet/borgensman att banken kan få tillbaka sina pengar även om min återbetalningsförmåga är/blir obefintlig?
Poängen med en säkerhet är att banken ska få tillbaka sina pengar i ett worst case scenario, t.ex. om låntagarens betalningsförmåga skulle försämras under lånets löptid. Är förutsättningarna dåliga eller obefintliga redan från början blir det inget lån.

Banken vill för allt i världen inte ägna sig åt att realisera säkerheter, vare sig det gäller borgensåtaganden eller pantsättningar.
Citera
2013-01-04, 14:08
Medlem
Okej

Känner mig lite bättre insatt nu och tack för svaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in