• 3
  • 4
2013-01-04, 08:16
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostGeneral
"Rekordmånga människor sökte sig i fjol till Sverige. I år väntas tillströmningen fortsätta öka. Stelbenta regler gör att många hamnar på enkla förläggningar, som campingplatser."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/for...ler-flyktingar

Det är alltså "stelbenta regler" som är orsaken till att vi har flyktingar på campingplatser, och inte att invandringen är för stor. Vad är det vi håller på med i Sverige?

Jag misstänker att det handlar om att det inte är tillåtet att placera flyktingar i exempelvis ett vanligt hyreshus. Boendet måste alltså ha hotell- och pensionattillstånd vilket inte random hyreshus har. Om det kravet slopas skulle antagligen mängder med hyreshus omvandlas till flyktingboenden vilket skulle slå mot studenter och invandrare som redan har PUT. Detta skulle skapa en enorm folkstorm mot flyktingmottagandet helt enkelt.
Citera
2013-01-04, 08:19
Medlem
ganglere2s avatar
Jo jag anser också att det är dags att även andra länder tar ansvar. De länder som de s.k. "flyktingarna" kommer ifrån.
Citera
2013-01-04, 09:04
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Jag misstänker att det handlar om att det inte är tillåtet att placera flyktingar i exempelvis ett vanligt hyreshus. Boendet måste alltså ha hotell- och pensionattillstånd vilket inte random hyreshus har. Om det kravet slopas skulle antagligen mängder med hyreshus omvandlas till flyktingboenden vilket skulle slå mot studenter och invandrare som redan har PUT. Detta skulle skapa en enorm folkstorm mot flyktingmottagandet helt enkelt.

Är det verkligen så, att de måste ha hotelltillstånd?

Jag vet vanliga hyreshus som blivit flyktingförläggning, men det är ju ganska få hyreshus som står helt tomma så att det bara är att flytta in asylsökande där. Annars finns ju enstaka lägenheter lediga men jag gissar att Migrationsverket hellre vill ha alla på ett ställe så att det blir mer lättjobbat för dem.
Citera
2013-01-04, 09:12
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack

Jag vet vanliga hyreshus som blivit flyktingförläggning, men det är ju ganska få hyreshus som står helt tomma så att det bara är att flytta in asylsökande där. Annars finns ju enstaka lägenheter lediga men jag gissar att Migrationsverket hellre vill ha alla på ett ställe så att det blir mer lättjobbat för dem.

Du måste ju ordna med mat, möbler och så vidare. När vanliga hus blir flyktingförläggningar så tar det nog sin tid.
Citera
2013-01-04, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack

Citat:
I december godkände Migrationsverket 25 anbud om tillfälliga boenden för asylsökande. Gemensamt för de flesta är att de erbjuder enklast möjliga boende, ofta i stugor på campingplatser. Långt fler anbudsgivare med bättre bostäder sorterades bort för att de saknade polistillstånd för att bedriva hotell- och pensionatrörelse, något som campingplatser inte behöver.
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle16015589.ab
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in