2015-04-07, 21:27
Medlem
Bbobis avatar
Efter joggingrundan blir det ett par tonfiskmackor med grillkrydda, spenat och rhode island-sås.

Tips: lägg ost både under och över tonfisken. Då får man krämig smält ost samtidigt som man har en god knaprig yta.

http://i.imgur.com/h5LGJgN.jpg
Citera
2015-04-07, 21:33
Medlem
klybans avatar
Först ut på vår burgervecka, är en laxburgare.
http://i61.tinypic.com/4scr5z.jpg
Det var mumma tyckte vi alla.
Citera
2015-04-07, 23:18
Medlem
VVCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Först ut på vår burgervecka, är en laxburgare.
http://i61.tinypic.com/4scr5z.jpg
Det var mumma tyckte vi alla.
Ser riktigt gott ut, hade kunnat betala 100kr för det där!

Är det färdiga puckar eller har du gjort dom själv? Dom färdiga brukar vara rätt bra, i alla fall här i Norge. God lax smak med härlig textur.

Funderar på att testa göra hemgjorda men vet det låter lite svårt. Kan tänka mig en knaprig yta med mör och fin lax evt öring kan vara skitgott om man gett utsidan på pucken en omgång med svartpeppar.
Citera
2015-04-07, 23:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
Ser riktigt gott ut, hade kunnat betala 100kr för det där!

Är det färdiga puckar eller har du gjort dom själv? Dom färdiga brukar vara rätt bra, i alla fall här i Norge. God lax smak med härlig textur.

Funderar på att testa göra hemgjorda men vet det låter lite svårt. Kan tänka mig en knaprig yta med mör och fin lax evt öring kan vara skitgott om man gett utsidan på pucken en omgång med svartpeppar.
Gjorde själv, av laxfilé som jag hackade upp fint.
Sen ägg, lök, dill, salt och rejält med peppar.
Tog även lite potatismjöl, då jag upptäckte att det blev lite väl blött efter det stått en stund.
Gick inte forma burgaren, utan jag tog bara en rejäl sked och klicka i stekpannan och forma till dom där.
Stekte hyfsad temp, så det blev en god yta.
Imon eller torsdag blir det kycklingburgare.
Citera
2015-04-08, 00:23
Medlem
VVCs avatar
Citat:
Gjorde själv, av laxfilé som jag hackade upp fint.
Sen ägg, lök, dill, salt och rejält med peppar.
Tog även lite potatismjöl, då jag upptäckte att det blev lite väl blött efter det stått en stund.
Gick inte forma burgaren, utan jag tog bara en rejäl sked och klicka i stekpannan och forma till dom där.
Stekte hyfsad temp, så det blev en god yta.
Imon eller torsdag blir det kycklingburgare.
Se där ja, fick även receptet!

Gjorde du den väl mald, mellan eller grov? Kan tänka mig den är jätte god med grova bitar som faller isär i munnen. Du skall vara sjukt nöjd över den burgaren, såg riktigt god ut och receptet lät lovande! Skall testat så fort jag har tillgång till eget kök.
Citera
2015-04-08, 01:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
Se där ja, fick även receptet!

Gjorde du den väl mald, mellan eller grov? Kan tänka mig den är jätte god med grova bitar som faller isär i munnen. Du skall vara sjukt nöjd över den burgaren, såg riktigt god ut och receptet lät lovande! Skall testat så fort jag har tillgång till eget kök.
Skulle klassa det som på gränsen till grov, använde ju som sagt vad kniven att få till det.
Men tänkte det är inte speciellt noga när det är fisk, då den är mer förlåtande.

Och nöjd är jag, för det var min första laxburgare i livet jag gjorde där.
Enda som jag skulle vilja förbättra till nästa gång, är än mer peppar(tyckte jag tog en massa).
Och lite mer potatismjöl(tog ca5ml, så upp mot 15ml(500g lax) skulle jag testa testa gång om lika blött), eller alternativt salta laxen först och låta rinna av lite innan man blandar resten.
Även annat brödval kan man fundera på.
Citera
2015-04-08, 07:38
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Efter joggingrundan blir det ett par tonfiskmackor med grillkrydda, spenat och rhode island-sås.

Tips: lägg ost både under och över tonfisken. Då får man krämig smält ost samtidigt som man har en god knaprig yta.

http://i.imgur.com/h5LGJgN.jpg

Tack för tipset. Enkelt att göra och snabbt. Såg såklart väldigt gott ut.
Citera
2015-04-08, 22:58
Medlem
klybans avatar
Nummer två på burgerveckan, blev en kycklingburgare med en mangodressing.
http://i57.tinypic.com/2gwfebr.jpg
Blev än godare än gårdagens.
Citera
2015-04-08, 23:16
Medlem
Pattsons avatar
Vad är denna burgarvecka ni pratar om? Älskar burgare. Ska nog fasen göra det i helgen.
Citera
2015-04-09, 00:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattson
Vad är denna burgarvecka ni pratar om? Älskar burgare. Ska nog fasen göra det i helgen.
Det vara bara jag som hade en burgarvecka
Citera
2015-04-09, 01:30
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Nummer två på burgerveckan, blev en kycklingburgare med en mangodressing.
http://i57.tinypic.com/2gwfebr.jpg
Blev än godare än gårdagens.

Kan du förklara varför du kör på färdigköpta klyftpotatisar. Det är ju extremt smidigt att göra egna klyftpotatisar, det blir 100x godare och är säkert bättre för kroppen med. Sedan lär du väl barnen (för visst var det för barnen du håller på med olika tema-veckor) att göra riktig mat.

Om det var hemmagjorda klyftpotatisar så skall du ha cred för att ha gjort de värsta klyftpotatisarna jag sett.
Citera
2015-04-09, 01:58
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Kan du förklara varför du kör på färdigköpta klyftpotatisar. Det är ju extremt smidigt att göra egna klyftpotatisar, det blir 100x godare och är säkert bättre för kroppen med. Sedan lär du väl barnen (för visst var det för barnen du håller på med olika tema-veckor) att göra riktig mat.

Om det var hemmagjorda klyftpotatisar så skall du ha cred för att ha gjort de värsta klyftpotatisarna jag sett.

Hahaha

Jag tycker faktiskt att köpta klyftpotatis är lika bra förutom för syns skull. Av någon anledning brukar jag tröttna fortare på hemmagjorda än köpta. Efter bara några stycken börjar det nästan ta emot. Då klyftar jag bara och slänger in på plåt med lite olja.

Som sen 80-talist så har kanske skräpmat och färdig pommes satt sina spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in