Citat:
Ursprungligen postat av
Herrpotat
Har du något tips för att få botten på pizzan så stabil? När jag gör pizza blir den aldrig så tjock, stabil och saftig. Förgräddar du den? Hur tunt (eller tjockt) kavlar du ut degen?
Nu har ju jag en egen stenugn så det är ju lättare för mig att få till en perfekt botten än om jag enbart hade haft en vanlig elektrisk ugn, men ett knep som du kan köra med är att baka ut degen på ett bakplåtspapper medan ugnsplåten får bli riktigt het i ugnen (Maxvärme). Sedan så för du kvickt som ögat över pizzan med papper och allt till plåten för vidare gräddning i ugnen.
Här är ett recept på bra pizzadeg:
Ett tredjedels paket färsk jäst.
1 dl ljummet vatten.
1 tsk honung el socker.
1 msk mjölk el grädde.
1 msk olivolja.
2-3 dl vetemjöl.
1/2 tsk salt.
Lös upp jästen i vattnet och blanda i honungen/sockret, saltet, mjölken och oljan.
Arbeta sedan in mjölet litet i taget i degvätskan. Själv så använder jag en elvisp försedd med degkrokar, men det går bra att knåda med fingrarna också. Arbeta degen tills dess att den är smidig och litet glänsande.
Pudra över litet mjöl och täck bunken med en fuktig handduk.
Låt degen jäsa till dubbel storlek ca 40 min, stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och knåda degen ett par minuter.
Baka ut pizzan på ett bakplåtspapper och låt botten jäsa en kvart till. Pensla sedan kanterna med olivolja som du har låtit litet vitlök ligga och dra i, bred på sås, strö över ost och lägg på resten av fyllningen.
Dra upp papperet med pizzan på den rejält heta plåten/bakstenen och grädda till kanterna har fin färg och osten har bubblat ett tag.
Tag ut, pensla kanterna med mer vitlöksolja, strö över oregano, klart