2013-10-05, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Slow-cookat lammlägg (lamb shank), sås, rosmarin-potatis-puré, morotsgel, lite grönt
http://oi42.tinypic.com/52yhr5.jpg

Närbild på det brässerade köttet
http://oi40.tinypic.com/55gl8h.jpg

Är de frambenen eller?

Jag förmodar att du sous vidat? Det ser väldigt bra ut men på sista bilden ser det ut som typ rå kycklingfilé. Är det bilden som spökar eller vad beror det på?
Citera
2013-10-05, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Är de frambenen eller?

Jag förmodar att du sous vidat? Det ser väldigt bra ut men på sista bilden ser det ut som typ rå kycklingfilé. Är det bilden som spökar eller vad beror det på?
Yups framben. Sous Vide i 62 grader i 48h, enligt Modernist Cuisines rekommendationer. Den sista bilden är kanske lite felvisande, det är i princip en hel muskel, med (mjuka) hinnor runt. När man skar in i det såg det ut som vanligt lammkött. Ljuset var dock värdelöst i köket, så fick köra någon automagisk bildförbättring på telefonen för man skulle se vad som fanns på tallriken. Var mest för att visa färgen dock.
Senast redigerad av cookalong2 2013-10-05 kl. 21:06.
Citera
2013-10-06, 10:26
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Slow-cookat lammlägg (lamb shank), sås, rosmarin-potatis-puré, morotsgel, lite grönt
http://oi42.tinypic.com/52yhr5.jpg

Närbild på det brässerade köttet
http://oi40.tinypic.com/55gl8h.jpg
Mumma vad gott det ser ut! Skulle nog ha bytt ut morotsgelén mot mintgelé, men morot funkade säkert grymt det med

Här har det blivit indiskt igen.
Denna gång en vegetarisk curry med röda linser och blomkål.
Ett hembakt naanbröd och litet sallad med raita på sidan.
Till detta så dracks det iskall Kingfishers.
http://i.cubeupload.com/yxOmni.png
Citera
2013-10-06, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Mumma vad gott det ser ut! Skulle nog ha bytt ut morotsgelén mot mintgelé, men morot funkade säkert grymt det med

Här har det blivit indiskt igen.
Denna gång en vegetarisk curry med röda linser och blomkål.
Ett hembakt naanbröd och litet sallad med raita på sidan.
Till detta så dracks det iskall Kingfishers.
http://i.cubeupload.com/yxOmni.png

Recept?
Citera
2013-10-06, 11:15
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donned
Recept?
Först gjorde jag en masala genom att först rosta gröna kardemummakapslar, svartpepparkorn, svarta senapsfrön, spiskumminfrön, kryddpepparkorn och korianderfrön i en torr traktörpanna tills dess att kryddorna börjar att dofta rostat.
Sedan så mortlar jag kryddorna till pulver (Tar ur kardemummafröna ur kapslarna innan mortlingen)

Sedan så gör jag en vitlök-ingefärapasta genom att mixa ihop några vitlöksklyftor, skalad ingefära och litet vatten till en pasta.

Sedan steker jag en halv finstrimlad lök i litet ghee (Indisk smörfett typ) sakta tills dess att den är gyllene, tar ur löken och lägger på ett fat.

Sedan smälter jag mer ghee i pannan och steker resten av den strimlade löken några minuter tills dess att den är mjuk utan att ta färg.
Sedan åker vitlök-ingefärapastan i tillsammans med masalan, garam masala, starkt chilipulver, gurkmeja, strimlade curryblad, stötta korianderfrön, litet muskot, litet malen kanel samt finhackad grön chili.

Sedan så åker det i en burk med plommontomater som mosas sönder med sleven. En halv tomatburk vatten åker också i.

När allting kokar så åker blomkålen och linserna i.
När linserna nästan är mjuka (Ca 25 min) så rör jag i den stekta löken,litet matlagningsyoghurt, kokar klart och smakar av med salt.

Naanbröd gör du genom att lösa upp ett halvt paket färsk jäst i en dl fingervarmt vatten ihop med en halv matsked socker och låt stå till vätskan börjar att skumma litet. Sedan så blandar man i en matsked smält ghee, en matsked mjölk och litet salt.

Sedan så arbetar man in ca 2.5 dl mjöl genom att använda en elvisp försedd med degkrokar och kör degen tills dess att den är smidig.
Sedan så pudrar man över litet mjöl och täcker bunken med en fuktig handduk.
Jäs degen till dubbel storlek (Ca 40 min.) och dela upp den i två delar och rulla till bollar.
Kavla ut bollarna till runda, ca 5mm tjocka kakor, pensla med ghee och grädda på plåt ca. 5 min i ugn satt på maxvärme med grillelementet på.
Vänd bröden efter halva tiden och pensla med ghee.

När bröden är gyllene och fina tar du ut dem och penslar med ghee en sista gång.

Raitan gör du enkelt genom att blanda yoghurt med hackad mynta, pressad vitlök, litet vatten, salt och malen svartpeppar.

Vill du ha mer exakta mått på kryddmängder osv så får du säga till. Det är dock svårt att ange exakta mått då kryddornas kvalitet avgör mängderna
Citera
2013-10-06, 11:30
Medlem
Citat:
Mint hade varit fint. Gelen (inte gelén) var rester från ett tidigare recept på morots-klubbor. Nu blir jag sugen på att göra en mint-gel, vet dock inte riktigt på vad jag skulle basera den.
Citera
2013-10-06, 11:38
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Mint hade varit fint. Gelen (inte gelén) var rester från ett tidigare recept på morots-klubbor. Nu blir jag sugen på att göra en mint-gel, vet dock inte riktigt på vad jag skulle basera den.
Såhär i äppeltider så brukar göra en äppelgelé som jag smaksätter med mynta, annars så brukar jag fuska och köpa färdig.
Citera
2013-10-06, 11:47
Medlem
Citat:
Såhär i äppeltider så brukar göra en äppelgelé som jag smaksätter med mynta, annars så brukar jag fuska och köpa färdig.
Ah, fast då menar du en sån där socker-historia med massa socker och pektin? Är inget stort fan av sådana geléer (morotsgelen ovan innehåller endast ren morotsjuice). Har iofs gjort äpple-gels av endast juice från äpplen, kanske hade passat bra med lite mint i också.
Citera
2013-10-06, 12:13
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ah, fast då menar du en sån där socker-historia med massa socker och pektin? Är inget stort fan av sådana geléer (morotsgelen ovan innehåller endast ren morotsjuice). Har iofs gjort äpple-gels av endast juice från äpplen, kanske hade passat bra med lite mint i också.
Äppelmust med gelatin och mynta funkar fint också
Citera
2013-10-06, 12:17
Medlem
Spackelackans avatar
Lunch på ärt-broccolisoppa med prinskorv, creme fraiche och hembakad baguette.
http://i.cubeupload.com/BMXOvR.jpg
Citera
2013-10-06, 12:57
Medlem
Citat:
Äppelmust med gelatin och mynta funkar fint också

Låter bättre Får se om jag hinner göra det imorgon, har två extra lammlägg som ligger färdiga och väntar. Tack för tipset.
Citera
2013-10-06, 13:06
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Låter bättre Får se om jag hinner göra det imorgon, har två extra lammlägg som ligger färdiga och väntar. Tack för tipset.
De nada. Ser fram emot bild
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in