Citat:
Ursprungligen postat av
donned
Recept?
Först gjorde jag en masala genom att först rosta gröna kardemummakapslar, svartpepparkorn, svarta senapsfrön, spiskumminfrön, kryddpepparkorn och korianderfrön i en torr traktörpanna tills dess att kryddorna börjar att dofta rostat.
Sedan så mortlar jag kryddorna till pulver (Tar ur kardemummafröna ur kapslarna innan mortlingen)
Sedan så gör jag en vitlök-ingefärapasta genom att mixa ihop några vitlöksklyftor, skalad ingefära och litet vatten till en pasta.
Sedan steker jag en halv finstrimlad lök i litet ghee (Indisk smörfett typ) sakta tills dess att den är gyllene, tar ur löken och lägger på ett fat.
Sedan smälter jag mer ghee i pannan och steker resten av den strimlade löken några minuter tills dess att den är mjuk utan att ta färg.
Sedan åker vitlök-ingefärapastan i tillsammans med masalan, garam masala, starkt chilipulver, gurkmeja, strimlade curryblad, stötta korianderfrön, litet muskot, litet malen kanel samt finhackad grön chili.
Sedan så åker det i en burk med plommontomater som mosas sönder med sleven. En halv tomatburk vatten åker också i.
När allting kokar så åker blomkålen och linserna i.
När linserna nästan är mjuka (Ca 25 min) så rör jag i den stekta löken,litet matlagningsyoghurt, kokar klart och smakar av med salt.
Naanbröd gör du genom att lösa upp ett halvt paket färsk jäst i en dl fingervarmt vatten ihop med en halv matsked socker och låt stå till vätskan börjar att skumma litet. Sedan så blandar man i en matsked smält ghee, en matsked mjölk och litet salt.
Sedan så arbetar man in ca 2.5 dl mjöl genom att använda en elvisp försedd med degkrokar och kör degen tills dess att den är smidig.
Sedan så pudrar man över litet mjöl och täcker bunken med en fuktig handduk.
Jäs degen till dubbel storlek (Ca 40 min.) och dela upp den i två delar och rulla till bollar.
Kavla ut bollarna till runda, ca 5mm tjocka kakor, pensla med ghee och grädda på plåt ca. 5 min i ugn satt på maxvärme med grillelementet på.
Vänd bröden efter halva tiden och pensla med ghee.
När bröden är gyllene och fina tar du ut dem och penslar med ghee en sista gång.
Raitan gör du enkelt genom att blanda yoghurt med hackad mynta, pressad vitlök, litet vatten, salt och malen svartpeppar.
Vill du ha mer exakta mått på kryddmängder osv så får du säga till. Det är dock svårt att ange exakta mått då kryddornas kvalitet avgör mängderna