Citat:
Allt smakade bra. Spätzle är kanon till grillat kött men då brukar jag steka på dem i ister eller äkta smör så de blir gyllenbruna runt om. Därpå brukar jag strö på mängder med färsk persilja och några droppar citronsaft.
Ursprungligen postat av Byline
Har aldrig i hela mitt liv ätit Spätzle, så det är en sak jag har kvar att test. Brödet ditt så alldeles perfekt ut, och jag hoppas att allting smakade bra?
Surkål är någonting som jag verkligen skulle vilja lära mig att använda i mat. Jag köper och äter som det är, för min mage mår så bra av det och jag har en problematisk mage efter infarkten. Har letat recept, men det finns väldigt dåligt med recept som inte känns som bakfyllekäk, utan har lite mer appeal.
Surkål är någonting som jag verkligen skulle vilja lära mig att använda i mat. Jag köper och äter som det är, för min mage mår så bra av det och jag har en problematisk mage efter infarkten. Har letat recept, men det finns väldigt dåligt med recept som inte känns som bakfyllekäk, utan har lite mer appeal.
Det handlar ju om små knyten som lagas på smet innehållande (i mitt fall) vetemjöl, lättvispad äggvita, äggula, salt, peppar, riven muskotnöt, färsk persilja, en nypa socker och smält smör.
Degen/smeten bör ha exakt rätt konsistens eftersom två saker kan hända om man missar på den punkten, antingen upplöses de i kokvattnet eller så blir de omöjliga att få ut ur Spätzeljärnet.
Tråkigt att höra om dina hälsoproblem. Du har mina sympatier! Surkål anses bidra till bättre hälsa. Det innehåller ju en del kemikalier som är bra för både magen och övriga kroppen. Det är dessutom mycket gott. Just surkålssoppa är en av mina favoriter. Härligt syrlig smak, bruten av söta rotsaker och eventuellt grädde. Spätzle är det optimala tillbehöret.
~Paul~