2013-01-02, 23:38
Medlem
CheddarOsts avatar
Jag går sista året på gymnasiet och ska ta studenten i sommar. Jag har börjat fundera över vad jag vill göra efter studenten, utan att komma fram till något. Det finns så många alternativ att jag inte vet vad jag vill göra... Ska jag plugga? Ska jag jobba? Resa utomlands? etc.
Jag har bra betyg och läser för tillfället ekonomi på gymnasiet. Dock är jag ganska skoltrött och skulle gärna vilja åka utomlands (antingen jobba eller plugga). Därför undrar jag vad Ni som tagit studenten gjorde året efter. Ge mig tips på vad man kan göra. Dela gärna med er av vad ni gjorde och varför.
Citera
2013-01-02, 23:43
Medlem
Jag hoppade på plugget direkt efter gymnasiet men valde dock inte att hoppa på förrän på sommaren innan man måste tacka ja. Var dock ute sommaren innan studenten och tågluffade så har redan gjort något sånt iofs. Gör som du känner för. Sen är det ju inte en omöjlighet att ta sabbatsår under studierna.
Citera
2013-01-02, 23:47
Medlem
Paatiences avatar
Många som snackar om att dra utomlands men händer inget, istället är de hemma arbetslösa och går på spännande möten hos arbetsförmedlingen. Om du ska ut och resa, se till att verkliga bestämma dig och ha pengar för det, och ha någon kompis som är på. Det är svårt att få jobb nu så att plugga efter gymnasiet är bättre än att vara arbetslös. Jag valde att fortsätta studera efter gymnasiet och var ändå rätt skoltrött under våren innan studenten. Att plugga vidare på en gång är nog en av de bästa valen jag har gjort i mitt liv.
Citera
2013-01-02, 23:47
Medlem
arbetslös i 2 månader sen började man jobba och sen plugga
Citera
2013-01-02, 23:51
Medlem
Arbetslös i snart två år, tro mig det är ett riktigt helvete! Gör allt för att få ett jobb, själv så är jag jävligt orolig för att hamna i fas 3, har hört att det ska vara förjävligt!
Citera
2013-01-02, 23:59
Medlem
Miphes avatar
Satt arbetslös i ett och ett halvt år, gick på soc och spelade WoW. Time of my life.
Citera
2013-01-03, 00:05
Medlem
CheddarOsts avatar
Det känns som det är antingen nu eller aldrig jag ska åka utomlands. Det kommer inte finnas tid för att åka utomlands efter att jag studerat. Dels för att man går i skolan väldigt länge och dels för att när man börjar närma sig 25 är det dags att börja jobba. Har dock hört att man kan studera någon termin utomlands när man går på högskola/universitet och få skolterminerna betalda? Hur funkar det?
Citera
2013-01-03, 00:24
Medlem
sporvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CheddarOst
Det känns som det är antingen nu eller aldrig jag ska åka utomlands. Det kommer inte finnas tid för att åka utomlands efter att jag studerat. Dels för att man går i skolan väldigt länge och dels för att när man börjar närma sig 25 är det dags att börja jobba. Har dock hört att man kan studera någon termin utomlands när man går på högskola/universitet och få skolterminerna betalda? Hur funkar det?

Jag drog utomlands 3 månader efter Studenten och kan inte ha gjort ett bättre val, åkte dock och säsongade så jag kom tillbaka efter 5 månader men nog det bästa jag har gjort i mitt liv
Citera
2013-01-03, 00:30
Medlem
Började plugga direkt. Var dock inställd på att ta minst ett år "ledigt från plugg", men så blev det inte. Sökte lite olika grejer som jag kunde tänka mig. Sen när jag kom in på mitt förstahandsval tackade jag ja till platsen och flyttade till en ny stad Så ett tips är att söka allt du kan tänka dig, även om du inte vill plugga direkt
Citera
2013-01-03, 00:32
Medlem
Universitet direkt, bästa valet jag gjort i mitt liv.
Citera
2013-01-03, 00:38
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Studenten på fredagen, lumpen på måndagen 10 månader. Muck på en tisdag -97 om jag minns rätt. Jobbat sen dess.
Citera
2013-01-03, 00:39
Medlem
Började plugga direkt, insåg sedan att Juridik inte alls var min grej och hoppade av. Tre dagar senare började jag på mitt nya jobb, som jag skaffade mig dagen efter att jag hoppade av universitet.

I höst ska jag börja plugga igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in