Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-02, 15:56
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Hej,

Något som jag stört mig på länge är Viktiga meddelanden. Måste man utlysa alla nya moderatorer där? Samma då en moderator slutar. Det blir så mycket trögare att finna de faktiskt viktiga meddelandena.

Kunde man inte ha ett separat underforum för dessa?
Citera
2013-01-02, 16:04
Medlem
Jag håller med. Att den för mig helt okände NN ska börja moderera ett delforum jag aldrig varit inne i och inte är intresserad av är inte viktigt för mig. Så ett separat underforum där tillträdande och avgående moderatorer annonseras vore bra.
Citera
2013-01-02, 16:04
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Hej,

Något som jag stört mig på länge är Viktiga meddelanden. Måste man utlysa alla nya moderatorer där? Samma då en moderator slutar. Det blir så mycket trögare att finna de faktiskt viktiga meddelandena.

Kunde man inte ha ett separat underforum för dessa?

Annonserar man verkligen alltid när en moderator slutar? För övrigt tycker jag Viktiga meddelanden fungerar bra.
Citera
2013-01-02, 16:06
Medlem
stilltons avatar
ja, det låter väl ganska vettigt. kunde ju räcka med en klistrad tråd om tillsättning av moderatorer.
Citera
2013-01-02, 16:11
Moderator
skunkensunes avatar
Det skrivs inte ut när en moderator har slutat.
Citera
2013-01-02, 16:15
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Nja, så jättesvårt kan det väl inte vara att föja med och se vad som händer i det forumet. Du har ju hela det sista kvartalet på en sida så tittar du in fyra gånger per år och skummar igenom rubrikerna på förstasidan bör du fått reda på allt du behöver veta.

admin4
Citera
2013-01-02, 17:33
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Nja, så jättesvårt kan det väl inte vara att föja med och se vad som händer i det forumet. Du har ju hela det sista kvartalet på en sida så tittar du in fyra gånger per år och skummar igenom rubrikerna på förstasidan bör du fått reda på allt du behöver veta.

admin4

Och motiveringen till att inte separera dem måste väl vara samma lathet som jag har när det kommer till att se vad som händer i forumet

En annan sak är också det, att Viktiga meddelanden är lite av ett arkiv över händelser, regeländringar etc. som det ibland kan vara intressant att gå tillbaka och se på. Och att då slippa solla bland moderatorsmeddelanden är ju inte lika kul.
Citera
2013-01-02, 19:33
Moderator
^Eazs avatar
Det blir inget meddelande när en moderator slutar.

Däremot så ser jag det som ett viktigt meddelande att en moderator blir tillsatt, trots allt ska den personen "ansvara" för en forumdel, så detta tycker jag är viktigt.
Citera
2013-01-02, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Det blir inget meddelande när en moderator slutar.

Däremot så ser jag det som ett viktigt meddelande att en moderator blir tillsatt, trots allt ska den personen "ansvara" för en forumdel, så detta tycker jag är viktigt.
Är det inte lika viktigt att meddela att den personen inte längre "ansvarar" för delforumet ifråga? Det tycker jag.

Men det är kanske som hos min arbetsgivare? När någon anställs är det fanfarer och publika annonser. När någon slutar (oavsett anledning) så tystas det ner och ett officiellt tillkännagivande av detta sitter väldigt långt inne. Ibland får man inte reda på det innan det liksom är för sent.
Citera
2013-01-02, 19:58
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Är det inte lika viktigt att meddela att den personen inte längre "ansvarar" för delforumet ifråga? Det tycker jag.

Men det är kanske som hos min arbetsgivare? När någon anställs är det fanfarer och publika annonser. När någon slutar (oavsett anledning) så tystas det ner och ett officiellt tillkännagivande av detta sitter väldigt långt inne. Ibland får man inte reda på det innan det liksom är för sent.

Njae ser det inte så.

Med risk för att göra en ganska grov dragning på detta så:

Inom moderatorer och admins, så får de säkert veta om någon ska lämna uppdraget, dvs, inom "arbetsplatsen" så tas detta.

Däremot så utannonseras inte detta till användarna (eller kunderna om man så vill), då detta inte berör kunderna.

Däremot så berör det kunderna att kunna säga att "Hej, nu finns det en ny person ni kan kontakta ang. detta".

Lite hårddragning men ändå vad jag anser.

Det är intressant att veta när det finns en ny person man kan kontakta för att få svar om en tjänst, men är inte lika intressant att får veta när folk försvinner vilket man ändå ser eftersom titeln försvinner (eller i verkliga livet, en Out of office på den personen när man mailar)
Citera
2013-01-02, 20:17
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt

Nej, det tycker inte jag. En tillsättning av en ny moderator är alltid i grund och botten en positiv händelse med lite nya förväntningar. Den bör alltså annonseras.

Att en moderator lämnar modpositionen kan ha lite olika bakgrund och ibland är bakgrunden negativ för både moderatorn och forumet. Den bör alltså inte annonseras.
Citera
2013-01-02, 20:23
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, det tycker inte jag. En tillsättning av en ny moderator är alltid i grund och botten en positiv händelse med lite nya förväntningar. Den bör alltså annonseras.

Att en moderator lämnar modpositionen kan ha lite olika bakgrund och ibland är bakgrunden negativ för både moderatorn och forumet. Den bör alltså inte annonseras.

Men det är ju då ett jävla mygel i så fall. När det gång på gång gjorts klart att varje användare ansvarar för sitt egna konto. Då skall man väl även ta ansvar för sina egna handlingar som moderator precis som vilken användare som helst. Har man misslyckats med sitt modererande ja då får man väll ta den kritiken som kommer med det. Och kritik är inte alltid dåligt, utan kan användas till att bli bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in