Flashback bygger pepparkakshus!
2013-01-02, 15:27
Medlem
Hallå..

Hur ska man gå tillväga för att byta bank från Nordea? Jag har hatat de enda sen början och detta är olika anledningarna:

1) Jag har ett privatkonto hos de, deras avgifter är för höga och sparräntan är nästan obefintlig (nu sparar jag i aktier men fan vad de suger). Jag tvingas spara 300 kronor varje månad i någon skitfond för pensionen, de hjälpte mig tydligen med valet av fonder, inte mycket pengar men minus 20.000 kronor sedan start. Jävla idioti.

2) När jag sa att jag var småföretagare (taxiförare) tvingade de mig att öppna ett plusgirokonto, ännu mer jävla avgifter trots att jag inte använder ett PG-konto. Får ett brev igår att de ska höja avgifterna och byta till något annat kort som ska rättfärdiga prishöjning på typ 300 kronor, ett kort jag inte kommer använda.

3) Min son har ett konto där (med Visa Electron), tog över 5 veckor av strul att fixa allt. Tar flera timmar att gå till deras kontor för att fixa något (och man måste dit). Jävla idioti. Sen många fler problem.

4) Mina barns sparkonton där, räntan är 0.02% trots att det är sparkonton. Jag ska nog lägga de i aktier men vafan, 0.02% sparränta?

Nu undrar jag, hur byter jag samtliga ovanstående tjänster till någon annan bank? (Jag skippar helst PG-kontot, tänk vad jag skulle kunna göra med 1500 kronor extra.. Jag har inget högavlönat jobb så allt hjälper..)

Gärna en bra bank. Handlar ganska mycket över nätet med direktbetalning och de flesta verkar inte ta de små bankerna men jag kanske kan gå över till att betala med kort i framtiden, även om jag inte känner mig så säker med det. Men vafan, om det måste göras.

Har ni tips på bank och hur man byter bank då? ICA Banken verkar vara bra iom att man får återbäring. Alla banker som helt enkelt har bra tekniska lösningar och bra priser (gärna de där man kan tjäna lite också, typ återbäring).

Just ja, som grädden på moset nekade Nordea mig ett bolån för att min inkomst tydligen inte är fast (taxiförare, som sagt) och detta trots att jag under de senaste 15 åren kunnat betala alla mina låns amortering och räntor, aldrig legat bakom med hyra och liknande.. Jag hatar de.
Citera
2013-01-02, 15:30
Medlem
RingInteSnutens avatar
Du gar till en annan bank och oppnar konto.

Nu ar jag inte 100 da jag inte bott i Sverige pa manga ar men sa fungerar det i ovriga Europa. Efter det ger du bara ditt nya kontonummer till arbetsgivaren sa kommer lonen in dit.
Citera
2013-01-02, 15:31
Medlem
Aimberts avatar
Starta konto hos din nya bank. För över alla tillgångar från din gamla bank. Meddela arbetsgivaren ditt nya bankkontonummer som du vill ha löneutbetalningar till.
Citera
2013-01-02, 16:00
Medlem
Dexters avatar
Det hela blir lite mer komplext när man har alla lånen i huset i banken man vill flytta från, åminstone tycker jag det. Har funderat på bankbyte länge, men det verkar för jobbigt.
Citera
2013-01-02, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torskirius
1) Jag har ett privatkonto hos de, deras avgifter är för höga och sparräntan är nästan obefintlig (nu sparar jag i aktier men fan vad de suger). Jag tvingas spara 300 kronor varje månad i någon skitfond för pensionen, de hjälpte mig tydligen med valet av fonder, inte mycket pengar men minus 20.000 kronor sedan start. Jävla idioti.

att du gått gå minus 20.000 är helt i linje med bankens affärside som jag hoppas att alla inser bara går ut gå att ta ditt kapital ifrån dej. du bör omedelbart säga upp detta värdelösa sparande!!

Citat:
2) När jag sa att jag var småföretagare (taxiförare) tvingade de mig att öppna ett plusgirokonto, ännu mer jävla avgifter trots att jag inte använder ett PG-konto. Får ett brev igår att de ska höja avgifterna och byta till något annat kort som ska rättfärdiga prishöjning på typ 300 kronor, ett kort jag inte kommer använda.

ingen borde använda plusgiro eftersom det är knutet till en (1) viss bank nämligen nordea. jag har sedan många år bankgiro och betalar 300 kr/år till min bank ( som är en fristående sparbank ) för detta. om man har bankgiro ( går via bgc ) så behåller man såklart kontonumret vid bankbyte.

Citat:
3) Min son har ett konto där (med Visa Electron), tog över 5 veckor av strul att fixa allt. Tar flera timmar att gå till deras kontor för att fixa något (och man måste dit). Jävla idioti. Sen många fler problem.

det finns flera gratiskort som fungerar utmärkt. jag använder t.ex. Statoils MasterCard och handelsbankens frikort.

Citat:
4) Mina barns sparkonton där, räntan är 0.02% trots att det är sparkonton. Jag ska nog lägga de i aktier men vafan, 0.02% sparränta?

sparkonto ska man såklart ha hos en nischbank t.ex. sbab där räntan f.n. är 2.2%.
Citera
2013-01-02, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Det hela blir lite mer komplext när man har alla lånen i huset i banken man vill flytta från, åminstone tycker jag det. Har funderat på bankbyte länge, men det verkar för jobbigt.

jag brukar tjata om att man inte ska binda sina lån.

vi som har rörliga bolån ( dvs lån med räntejustering var 3:e månad ) kan byta bank och flytta våra lån när som helst.
Citera
2013-01-02, 16:20
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
jag brukar tjata om att man inte ska binda sina lån.

vi som har rörliga bolån ( dvs lån med räntejustering var 3:e månad ) kan byta bank och flytta våra lån när som helst.

Självklart har du rätt i det. Blev dock skrämd av svarta rubriker i någon kvällsblaska.. dumt, jag vet.
Citera
2013-01-02, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Självklart har du rätt i det. Blev dock skrämd av svarta rubriker i någon kvällsblaska.. dumt, jag vet.

som jag redan har skrivit i någon annan tråd så matas media med färdiga artiklar från bankerna med "råd" som de ska publicera. dessa råd handlar ofta om att binda sina bolån eller att passa på att göra extra inbetalningar till pensionssparande innan årsskifte.

jag brukar påpeka att man inte ska göra som bankmannen föreslår.

kanske måste man lägga till rådet att inte heller göra som tidningarna skriver...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in