2013-01-02, 08:54
Medlem
I filmer som handlar om sjukdomar/zombies är alltid elen slut, hur länge klarar sig elen själv? Det är väl inte så att en människa måste vara där dygnet runt för att det ska fungera?
Citera
2013-01-02, 08:57
Medlem
HerrPesss avatar
Det finns nog en hel del reservaggregat. Jag vågar inte gå in på hur de fungerar och vad de drivs av, men jag vet att sjukhusen där jag bor har dieselaggregat ifall det skulle krisa!
Citera
2013-01-02, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrPess
Det finns nog en hel del reservaggregat. Jag vågar inte gå in på hur de fungerar och vad de drivs av, men jag vet att sjukhusen där jag bor har dieselaggregat ifall det skulle krisa!

Men vad gör så elen stängs av från början? I filmer så är alltid elen borta, är det så svagt byggt?
Citera
2013-01-02, 09:06
Medlem
HerrPesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikdr
Men vad gör så elen stängs av från början? I filmer så är alltid elen borta, är det så svagt byggt?
En film är ju en film. Det går inte riktigt att jämföra så, skulle jag tro
Citera
2013-01-02, 12:37
Medlem
BigIvars avatar
Utan personal som ser efter processerna så lär både kraftverken och infrastrukturen upphöra att fungera inom ett dygn.
Citera
2013-01-02, 13:22
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
I filmer som handlar om sjukdomar/zombies är alltid elen slut, hur länge klarar sig elen själv? Det är väl inte så att en människa måste vara där dygnet runt för att det ska fungera?

Har du hört talas om obemannade kärnkraftverk?

Naturligtvis kan storskalig elproduktion temporärt ske utan bemanning men då pratar vi inte om några längre tidsperioder.
Citera
2013-01-02, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Har du hört talas om obemannade kärnkraftverk?

Naturligtvis kan storskalig elproduktion temporärt ske utan bemanning men då pratar vi inte om några längre tidsperioder.

Vad är det arbetarna gör som inte kan automatiseras?
Citera
2013-01-02, 15:25
Medlem
morkfromorks avatar
Det händer grejer hela tiden, ett träd faller på en kraftledning eller en bil kör på en stolpe eller kopplingsbox mm. Förutsatt inget sådant händer så borde kraften finnas en bra stund, vattenkraftverk tex. är helt automatiska och obemannade.
Citera
2013-01-02, 21:21
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Vad är det arbetarna gör som inte kan automatiseras?

Arbetarna...

Skruva i en skruv, mäta upp ett läckage, torka upp spill med vatten eller olja, öppna en gastub, laga en byggnadsställning.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in