Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
När jag höll på och rotade i det där till min 9-5'a visade det sig att själva startspärr-chippet i nyckeln inte går att programmera om(prom minne). Fjärrlåset däremot är inga problem om man har tech2 eller ger 600kr till en verkstad, men startspärren är som sagt knivigare. Det sägs dock att det ska gå att byta ut nämnda chip till ett "blankt" och sedan programmera in rätt kodning, men hur det görs i praktiken är oklart. Inget som saab gör iaf.
Dvs köp ett begagnat lås komplett med startspärrantenn och nyckel på skroten för några hundra och byt, sen programmerar du in den nya nyckeln till bilens fjärrlås. Om du inte gör som tidigare nämnt att du helt enkelt plockar bort låsvillorna, bilen går ju ändå inte att starta utan rätt nyckel i låset.
Edit: Själva nyckelämnet ska vara utbytbart på dessa nycklar, utan att påverka startspärr eller fjärrkontroll. Kan vara värt att undersöka möjligheten att köpa begagnad låscylinder inkl nyckel och helt enkelt switcha nyckelämnena. I mitt exempel ovan kan det bli en del bök med att gifta ihop den nya startspärren med styrenheten för denna. Saab har inte gjort saker speciellt enkla att byta ut, rent generellt.
Det går utmärkt att programmera in både transponder och fjärrkontroll med Tech2. Har man bananmodellen behövs det inte, eftersom det bara är att flytta över fjärren till nya nyckeln, och med lite pill kan man också flytta över transpondern. Om det går på den integrerade nyckeln vet jag inte. Om man drar på tändningen och trycker på bakluckeknappen får man upp antal fjärrar och transpondrar som är inprogrammerade till bilen.
Varför skulle man byta antennenheten menar du?