2013-01-01, 22:32
Medlem
Hej, mitt tändninglås börja krångla, det vill säga att det gick inte och vrida runt ibland!
har tagit ur det och rengjort det så all smuts och oljor har försvunnit men verkar som det är mekanigen i det som har gjort sitt! och nu till frågan!

Vart kan man köpa nytt tändningslås eller ska jag åka till skroten och plocka ett beggat ?
Hur fungerar det med kodning och sådant ?

kan tilläga att jag har provat med andra nyckeln, och ingen av nycklarna ser slitna ut så det är låset!
Senast redigerad av Eiseer 2013-01-01 kl. 22:36.
Citera
2013-01-01, 22:52
Medlem
Om tändningslåset går o koda om så prova det först med ditt gamla lås för det kanske bara är låsvillorna som är slitna.
Citera
2013-01-01, 23:06
Medlem
Tändningslåset och kodning är två olika saker. Det sitter en RFID ring vid tändninglåset den läser av att det är rätt nyckel, det har inget och göra med själva tändningslåset.
Citera
2013-01-02, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julgranen
Tändningslåset och kodning är två olika saker. Det sitter en RFID ring vid tändninglåset den läser av att det är rätt nyckel, det har inget och göra med själva tändningslåset.

Är ganska övertygad om att alla förstår vad jag menar utom du.
Citera
2013-01-02, 08:39
Medlem
Låscylindern och själva kontakten är två separata delar. Om felet sitter i kontakten behöver du inte byta den delen som har med nyckeln att göra.
Citera
2013-01-02, 22:37
Medlem
foshobros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freee
Är ganska övertygad om att alla förstår vad jag menar utom du.

Antar att det var ett svar till TS som undrade om det gick att plocka ett tändlås från skroten utan att behöva koda om.
Citera
2013-01-02, 23:03
Medlem
Problemet är om det är låscylinder så kommer ju inte de gamla nycklarna passa. Så då får du ju koda om och eventuellt byta varje lås i bilen om du inte vill köra med två nycklar. Jag bytte låscylindern till bagageluckan på en passat, fick gå till volkswagen så tog dom någon kod eller om de läste av nyckeln med någon laserhistoria. Var som sagt rätt längesen så minns inte exakt hur dom gick tillväga.

Iaf så kunde de göra en låscylinder som då passade befintlig nyckel. Var rätt dyrt 2000-2500 och det var några år sen.
Citera
2013-01-02, 23:22
Medlem
Medans det fortfarande går att vrida om är det ju bara plocka bort alla villor så slipper man problem i framtiden, för det är ju inte direkt ovanligt att låsen strular. Fördelarna med detta väger väl tyngre än nackdelarna på en 12 år gammal bil.

Lycka till.
Citera
2013-01-03, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julgranen
Problemet är om det är låscylinder så kommer ju inte de gamla nycklarna passa. Så då får du ju koda om och eventuellt byta varje lås i bilen om du inte vill köra med två nycklar. .

Köper man en låscylinder på skroten får man naturligtvis med nyckeln också. I 9-5 är dörrlåsen endast en nödlösning. Normalt använder man fjärrkontroll. En fjärrkontroll kan man man koda om till en annan bil.
Citera
2013-01-03, 14:44
Medlem
Absolut, fjärrkontrollen behöver ju inte ens kodas om, går ju använda den gamla. Eller är nyckel och fjärrkontroll integrerade i saab?
Fast hur blir det med startspärren, den brukar ju sitta i själva nyckeln och antagligen inte integrerad i tändningslåset. Kan ju inte svara till 100% för jag har aldrig varit där och mekat i en saab.

Hursomhelst går det ju programmera om startspärren, det måste göras via dator och brukar vara en rätt omständning procedur där den måste lämnas in till en märkesverkstad som tar duktigt betalt.

Att köpa en begagnad på skroten och sen få nyckel/bilen omkodad, gissar jag att det kommer sluta på ungefär något liknande vad det kostar att beställa en ny anpassad låscylinder. I det fallet hade jag hellre lagt till lite för att slippa krångla med flera nycklar.

Sen finns ju alternativet som någon sa innan att plunda låset om det är möjligt, så det går att vrida om. Blir ju klart billigast, går ju inte starta bilen ändå utan rätt nyckel.
Citera
2013-01-04, 23:51
Medlem
När jag höll på och rotade i det där till min 9-5'a visade det sig att själva startspärr-chippet i nyckeln inte går att programmera om(prom minne). Fjärrlåset däremot är inga problem om man har tech2 eller ger 600kr till en verkstad, men startspärren är som sagt knivigare. Det sägs dock att det ska gå att byta ut nämnda chip till ett "blankt" och sedan programmera in rätt kodning, men hur det görs i praktiken är oklart. Inget som saab gör iaf.

Dvs köp ett begagnat lås komplett med startspärrantenn och nyckel på skroten för några hundra och byt, sen programmerar du in den nya nyckeln till bilens fjärrlås. Om du inte gör som tidigare nämnt att du helt enkelt plockar bort låsvillorna, bilen går ju ändå inte att starta utan rätt nyckel i låset.

Edit: Själva nyckelämnet ska vara utbytbart på dessa nycklar, utan att påverka startspärr eller fjärrkontroll. Kan vara värt att undersöka möjligheten att köpa begagnad låscylinder inkl nyckel och helt enkelt switcha nyckelämnena. I mitt exempel ovan kan det bli en del bök med att gifta ihop den nya startspärren med styrenheten för denna. Saab har inte gjort saker speciellt enkla att byta ut, rent generellt.
Senast redigerad av Fragone 2013-01-04 kl. 23:59.
Citera
2013-01-05, 00:45
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
När jag höll på och rotade i det där till min 9-5'a visade det sig att själva startspärr-chippet i nyckeln inte går att programmera om(prom minne). Fjärrlåset däremot är inga problem om man har tech2 eller ger 600kr till en verkstad, men startspärren är som sagt knivigare. Det sägs dock att det ska gå att byta ut nämnda chip till ett "blankt" och sedan programmera in rätt kodning, men hur det görs i praktiken är oklart. Inget som saab gör iaf.

Dvs köp ett begagnat lås komplett med startspärrantenn och nyckel på skroten för några hundra och byt, sen programmerar du in den nya nyckeln till bilens fjärrlås. Om du inte gör som tidigare nämnt att du helt enkelt plockar bort låsvillorna, bilen går ju ändå inte att starta utan rätt nyckel i låset.

Edit: Själva nyckelämnet ska vara utbytbart på dessa nycklar, utan att påverka startspärr eller fjärrkontroll. Kan vara värt att undersöka möjligheten att köpa begagnad låscylinder inkl nyckel och helt enkelt switcha nyckelämnena. I mitt exempel ovan kan det bli en del bök med att gifta ihop den nya startspärren med styrenheten för denna. Saab har inte gjort saker speciellt enkla att byta ut, rent generellt.

Det går utmärkt att programmera in både transponder och fjärrkontroll med Tech2. Har man bananmodellen behövs det inte, eftersom det bara är att flytta över fjärren till nya nyckeln, och med lite pill kan man också flytta över transpondern. Om det går på den integrerade nyckeln vet jag inte. Om man drar på tändningen och trycker på bakluckeknappen får man upp antal fjärrar och transpondrar som är inprogrammerade till bilen.
Varför skulle man byta antennenheten menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in