2005-05-16, 13:44
Medlem
fbes avatar
Om det skulle finnas någon sanning i det här handlar det knappast om någon "röntgensyn" hursomhelst, med tanke på att hon kan ställa diagnos baserat på foton också.
(Behöver jag tillägga att röntgenmetoden bygger på att man strålar tvärs igenom vävnaden och registrerar på en plåt på motsatta sidan? Om tjejen är röntgenplåten, vad är då strålningskällan?)
Jag tycker att det luktar Ding, ding värld och "Kloke Hans" långa vägar.
Citera
2005-05-16, 16:10
Medlem
jeajaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Om det skulle finnas någon sanning i det här handlar det knappast om någon "röntgensyn" hursomhelst, med tanke på att hon kan ställa diagnos baserat på foton också.
(Behöver jag tillägga att röntgenmetoden bygger på att man strålar tvärs igenom vävnaden och registrerar på en plåt på motsatta sidan? Om tjejen är röntgenplåten, vad är då strålningskällan?)
Jag tycker att det luktar Ding, ding värld och "Kloke Hans" långa vägar.

"... hon kan ställa diagnos baserat på foton också." gör ju det hela mycket roligare. Jag hade tyvärr missat det helt. Det vore mycket intressant att höra någons förklaring till den "röntgensynen".
Citera
2005-05-16, 21:13
Medlem
Halvannans avatar
Ni är otroliga...
Det finns personer i Sverige som kan "se" ungefär på samma vis också.
Varför tror alla att det är en bluff så fort man inte kan komma med någon egen förklaring?
Citera
2005-05-16, 22:41
Medlem
Aida eller vad den där kärringen hette hade ju en förmåga att se var försvunna saker fanns...
Citera
2005-05-16, 22:56
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvannan
Ni är otroliga...
Varför tror alla att det är en bluff så fort man inte kan komma med någon egen förklaring?
Ja,, men varför tror vissa att det är sant bara för att dom har läst det?
Låter bra mycket dummare i mina öron.
Citera
2005-05-16, 23:00
Medlem
Halvannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Ja,, men varför tror vissa att det är sant bara för att dom har läst det?
Låter bra mycket dummare i mina öron.
Ingen tror att något är sant om man bara läst om det.
Man upplever det själv, sedan kan man berätta om det.
Citera
2005-05-16, 23:06
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ingen tror att något är sant om man bara läst om det.
Man upplever det själv, sedan kan man berätta om det.
Bara för att man själv har upplevt något är det inte nödvändigtvis sant.
Med ditt resonemang är knarkhallucinationer också verkliga och sanna.
Flickan med röntgensynen är en skröna, ett löjligt spektakel, och som som aldrig någonsin har bevisat sin "förmåga".
Citera
2005-05-16, 23:10
Medlem
Halvannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Bara för att man själv har upplevt något är det inte nödvändigtvis sant.
Med ditt resonemang är knarkhallucinationer också verkliga och sanna.
Flickan med röntgensynen är en skröna, ett löjligt spektakel, och som som aldrig någonsin har bevisat sin "förmåga".
Inte om man är en psykiskt stabil person som inte använder droger öht!
Citera
2005-05-16, 23:25
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Inte om man är en psykiskt stabil person som inte använder droger öht!
Det var väl inget svar på min kommentar? Jag använder dessutom inte droger.

Jag menar att det jag helt säkert kan tycka vara sant, är det inte i verkligheten.
Om jag t ex ser rosa elefanter i ett delirium så är det sant för mig, men inte för andra och i verkligheten.
Om du i en seans får kontakt med andar och annat så är det sant för dig, men inte för någon annan.

Sålunda är bägge händelsera osanna och endast hjärnspöken.

Det som är sant går att bevisa, upprepa och dokumentera.
Citera
2005-05-17, 13:09
Medlem
Aardwarks avatar
Citat:
Ni är otroliga...

Det är bra att vi "skeptiker" (läs: verklighetstrogna) människor har fått ett sådant kraftfullt verktyg i en enda utsaga:

"Om det du säger är Sant, varför har de inte tagit miljonen av Randi?"

Dessutom väldigt svårt argumentera emot.
Citera
2010-11-08, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trött
Röntgensyn, magnetiska kroppar, slagrutor, kurrykryss och virvlat vatten... tar det aldrig slut

Tragiskt att se hur långt människor kan gå för att få uppmärksamhet och pengar. Än mer tragiskt är det väl ändå att mamman säkert lurat i henne detta från början.

ännu mer dragiskt är att människan tror sej vara för smart för ens tro på att något sådant är sant. själv har ja sett mina egna skelett delar med hjälp av LSD och röka, tro de eller ej men ni som har provat vet att de e sant och att de går,
Citera
2010-11-08, 01:38
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steamboat
Han som är magnetisk är ingen bluff. Såg honom på discovery där han verkligen satte fast skedar, strykjärn och annat skrot på kroppen. Och det var knappast med hjälp av talk!!!

Flickan med röntgensynen kanske är en bluff däremot.
Har sett en kvinna med samma "gåva" på TV. Det blev lite larvigt när hon satte fast metaller som inte är magnetiska på sig. Extremt enkelt att testa också. Lägg något av metall på en noggrann våg. Be människan med magnetisk förmåga att närma sig objektet ovanifrån. Minskar tyngden (märkbart) är människan magnetisk. Sätter rätt mycket på att diskoverykillen inte klarar detta.

Kletig svett, är deras "magnetism".

Vad gäller röntgenflickan är det uppenbart båg (inte bara pga ett antal fysikaliska/medicinska skäl, men för testet hon tydligen gjorde).

Det finns en sjö av "underbarn" som blir ikonförklarade för sina färdigheter. Till saken hör att det spelar ingen roll om en miljon människor med hjälp av utbildning och sunt förnuft avfärdar "undret", om en miljon människor INTE gör det. Det blir fortfarande klirr i kassan, hur befängt undret än är.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in