2012-12-31, 10:59
Medlem
Qarabags avatar
Håller med till 100%. Även lättmargarin som Lätta och sån skit går bort totalt. Smör och riktig grädde ska det vara.
Citera
2012-12-31, 11:15
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qarabag
Håller med till 100%. Även lättmargarin som Lätta och sån skit går bort totalt. Smör och riktig grädde ska det vara.

Matlagningsgrädde och margarin går väl ändå inte ens jämföra eller? Margarin går det fan köra motorer på, och det är en jävligt snuskig produkt i övrigt. Redig matlagningsgrädde är det inget fel på att använda alls om man bara vet vad det är man köper.

Jaa, råvaror hit och dit, det är klart man ska använda det, men var mans hem är inte en köksmästares kök, och alla har nog inte tid med att inte fuska tyvärr.
Citera
2012-12-31, 12:29
Medlem
KarlDenMindres avatar
Är inte matlagningsgrädden också nästan dubbelt så dyr som vanlig vispgrädde? Det var den då jag råkade köpa ett paket av misstag.

Bregott gör jag själv. Låt smör, rapsolja (oljan ska vara smaklös) och vatten stå i en bunke över natten så ingredienserna blir rumsvarma. Vispa sen ihop allt ordentligt. Klart!

Liten sats:
2 hg Smör, saltat
2 dl Rapsolja
2 dl Vatten
Citera
2012-12-31, 12:50
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Jag som alltid undrat om jag kan ha vispgrädde i maten istället för matlagningsgrädde när jag inte haft det senare hemma. Är det alltså till och med bättre med vispgrädde?
Citera
2012-12-31, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Jag som alltid undrat om jag kan ha vispgrädde i maten istället för matlagningsgrädde när jag inte haft det senare hemma. Är det alltså till och med bättre med vispgrädde?
Du borde hänga med morsan oftare
Citera
2012-12-31, 13:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Och om det är fettet du är rädd för, varför gör du inte som man gjorde förr och spär ut grädden med mjölk?
Precis vad jag gör, om det behövs, men mer troligt att jag kokar ihop den. Men inte för att jag är paniskt rädd för lite tillsatser. Smaken är självklart viktig, sedan känslan. Även om något med margarin eller matlagningsgrädde skulle smaka lika gott, så är det viktigt för min känsla att jag gjort rätten med "rena" råvaror.
Steker gör jag i olja, är det en festmåltid med olja och smör.

Notera att jag ytterst sällan använder grädde i matlagning, jag fixar att göra en riktigt god sås utan att tillsätta fett ;-) (självklart är grädde och/eller smör ett måste i vissa rätter, då använder jag det)
Citera
2012-12-31, 13:28
Medlem
Mavvelitos avatar
Kör alltid vanlig vispgrädde i maten, blir godare så. Kan även dra ned en klick creme fraiche med. För övrigt årets tråkigaste tråd.
Citera
2012-12-31, 13:37
Medlem
Men är inte s.k kaffegrädde äkta vara. Bara ett magrare skift av grädden? Ej att färväxlas med KELDa, Imat och annan skit.

http://www.arlafoodservice.se/produk...ffegradde_2dl/

Edit: Grädde+ Skummjölk är vissa sorter. Känns väll helt ok? t.o.m för en Anti -margarinfascist som mig.
Senast redigerad av Kent-Herbert 2012-12-31 kl. 13:39.
Citera
2012-12-31, 14:13
Medlem
Beethovanias avatar
Jag håller också med TS. Vi har aldrig matlagningsgrädde hemma. Skulle nu vispgrädden vara för fet så är det väldigt enkelt att spä ut. Liknande gäller för övrigt kokosmjölk. Köper man kokosmjölk light är det i princip kokosmjölk som spätts ut i vatten, detta kan man ju göra själv med original kokosmjölk.
Citera
2012-12-31, 14:20
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenMindre
Är inte matlagningsgrädden också nästan dubbelt så dyr som vanlig vispgrädde? Det var den då jag råkade köpa ett paket av misstag.
Som sagt det beror på vilket märke det är. Jag köper av ett väldigt bra märke. Vispgrädden här kostar kanske 15:- medan matlagningsgrädden 9.90:-, samma producent.

Till er som gnäller om att man ska smaka på det, all matlagningsgrädde smakar inte lika. Den jag använder smakar grädde utblandat med mjölk.
Jag står fast vid att matlagningsgrädde av vissa märken är guld värt. Kelda och dylikt kan lägga ner då det bara smakar blask om deras matlagningsgrädde.
Senast redigerad av Copters 2012-12-31 kl. 14:23.
Citera
2012-12-31, 15:00
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iderik
Jag hänger inte med alls, det är grädde, smör och mjölk hit och dit... Vad ska man använda när man steker då? Olja?

Grädde används till såser etc.

Smör till stekning av kött och annat. Olivolja kan man också ha till stekning, men olivoljan tål inte höga temperaturer så när du gör en wok eller liknande så rekommenderar jag rapsolja.

Citat:
Ursprungligen postat av Eindpeng
Jag håller med TS till fullo. Jag använde denna grädde tills jag en dag tog en tesked ren sådan och smakade på. Hur man kan laga en god maträtt och sedan totalt förstöra den med sån här skit begriper jag inte.

Tips till alla er som använder det: smaka det rent!

Tror faktiskt att det är precis som du säger att folk är vana med skit. Vänjer man sig vid skit, så är man villig att till och med betala för skit. Dessa produkter tillkom när folk fick fett-nojja på 90-talet. Sedan så häll man kvar dem då de har lägre produktionskostnad och högre marginal, och folket redan köpte idén om "nyttigt" med hull och hår

Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert

Svar ja Släng all annan sk. grädde ut ur fönstret och använd riktigt grädde. Vad tror du de använder på restaurangen när du äter där och funderar på hur i helvete deras sås är så mycket godare än din hemma. Svaret är smör och grädde i de flesta fallen

Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Som sagt det beror på vilket märke det är. Jag köper av ett väldigt bra märke. Vispgrädden här kostar kanske 15:- medan matlagningsgrädden 9.90:-, samma producent.

Till er som gnäller om att man ska smaka på det, all matlagningsgrädde smakar inte lika. Den jag använder smakar grädde utblandat med mjölk.
Jag står fast vid att matlagningsgrädde av vissa märken är guld värt. Kelda och dylikt kan lägga ner då det bara smakar blask om deras matlagningsgrädde.

Förklara då för mig följande: Om nu ditt påstående stämmer, varför tror du att inte en enda högklassig restaurand använder sig av dessa produkter? Och varför dom föredrar grädde och smör? Tror du verkligen att de gör det bara för sakens skulle eller för smakens skull?

Jag slår vad om att om du tar ett besök till en enda Michelin restaurangs kök och frågar kocken om han använder matlagningsgrädde, så flyger du ut med huvudet före innan du avslutat meningen.

Att påstå att dessa produkter är jämförbara på något vis när det kommer till slutresultatet är bara ren och skär lögn.
Citera
2012-12-31, 15:07
Medlem
SinistraMano27s avatar
Jag har nästan jämt kört med matlagningsgrädde och liknande produkter samt marfarin.

Mitt stora problem när jag gjort t.ex pastasås på matl.grädd så har såsen "försvunnit" och kvar i pannan är en blandning av baccon å grönsaker med tight klet runt sig (kanske pga att jag låter det puttra för länge?)

Men så testade jag att laga rätter med grädde och volken skillnad! Mycket såsigare å man kan låta allt puttra ett tag så smakerna gifter sig. Jag blandar ibland i mjölk/creme fraiche för en lättare smak. Så nu är det grädde som gäller.

Kommer sluta med margarin så fort denna förpackning är slut då det faktiskt är skit.

Har fått barn som börjat äta vanlig mat så jag har funderat mycket över vad jag vill att hon ska få i sig.

Övervikten beror inte på grädde/smör utan på hur aktiv man är, hur mycket man rör på sig och hur mycket energi man gör sig av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in