2005-04-28, 10:44
Medlem
wades avatar
Jag läste i en självbiografisk bok av Frank Zappa, att han i sin barndom sysslat med en del "bomb"-tillverkning. Bl.a. hade han inspirerats av en tidningsartikel som handlat om en fängelsekund som tillverkat en bomb genom att skrapa cellulosa-lacket av spelkort (idag är de väl plastade), pressat ner cellulosadammet i pappröret från en toarulle och lindat med isoleringsband. FZ hade då framställt "cellulosapulver" genom att fila pingisbollar. Sedan lyckades han av missstag detonera en bomb under tillverkningen då han suttit och pressat ner sitt cellulosapulver tillsammans med knallskott i ett gammalt fyrverkerirör...

Min fråga då jag är helt okunnig i kemi: Kan historien om kortleksbomben vara sann? Vad i sådant fall ger cellulosa(-pulver) dessa egenskaper?

(Boken jag refererar till är kul läsning om man intresserar sig för FZ. Den heter "The real Frank Zappa book" och är skriven av Frank Zappa/Peter Occhiogrosso.
Ovanstående historia finnes på sid 26).

//wade
Citera
2005-04-28, 11:01
Avslutad
Kan væl mycket væl vara nitrocellulosa, mer kænt som bommulskrut. Cellulosa behandlad med salpetersyra.
Citera
2005-04-28, 11:14
Medlem
ankdams avatar
Men jag skulle tro att den på kortlekar och pingisbollar är för lågnitrerad för att användas som sprängämne...
Citera
2005-04-28, 18:33
Medlem
Säg inte det - gamla filmer blir ju explosiva med tiden, ett stort problem inom den branchen faktiskt.
Citera
2005-04-28, 23:22
Medlem
Pyromaniac_s avatar
kanske använda högnintrarad cellolusa i NC-lacket då? En teori bara, lågnitrerad cellolusa kan ju köpas idag, ingen tänkte väl på att någon skulle skrapa av NC från spelkort och använda det som sprängämne då. Måste vara ett jävla slit. Speciellt när man kunde få tag mycket annat då vilket man betydligt enklare skulle kunna sprängladdningar av.
Citera
2005-05-01, 20:30
Medlem
wades avatar
Ok, tack för svaren!

//wade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem