2012-12-30, 18:47
Medlem
Hej,

Skulle behöva lite tips och råd inför morgondagen. Hade bestämt mig för att göra Moules a la Normande till förrätt och va inne på helstekt rådjursytterlår (det enda som finns kvar i frysen) med tillbehör (typ pommes Anna, rödvinssås eller dyl.) till varmrätt.

När jag var och inhandlade musslorna kom jag dock över färsk hummer till ett pris jag inte kunde motstå så nu har jag lite beslutsångest. Jag har kommit fram till att jag nog ändå vill göra musslorna till förrätt (har inte så det räcker till varmrätt) då det andra paret i sällskapet aldrig ätit "riktiga" musslor. Så vad gör jag till varmrätt? Har varit inne på Surf n Turf men kan inte bestämma mig så kom gärna med förslag.. Det börjar ju närma sig =)
Citera
2012-12-30, 19:05
Medlem
Glyphics avatar
Jag kör pasta köttbullar ketchup och öl
Citera
2012-12-30, 19:06
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Ja skall du ha hummer, så postade jag mitt recept i tråden:
Nyårsfest! Lovat att bjuda polarna på Tapas. Vad har jag gett mig in på?

Skall själva göra det till förrätt i morgon.

Rullkragen
Citera
2012-12-30, 19:45
Medlem
Glyphic: Det kanske vore något; musslor till förrätt, hummer till varmrätt och makaroner och köttbullar till dessert =)

rullkragen: Låter gott men det blir fortfarande svårt att få ihop menyn, om jag ska ha musslorna till förrätt vill säga.

Varldsmedborgare: Absolut!
Citera
2012-12-30, 22:00
Medlem
Ingen som har några andra alternativ? Nu funderar jag på att köra en ganska mastig förrätt ganska tidigt med både Moule a la Normande och gratinerad hummer och sen rådjur till varmrätt. Då kan vi ta en paus och natta barnen emellan =) Vi är bara två par med var sitt barn så det skulle funka ganska bra.
Citera
2012-12-30, 22:08
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Musslor kokta i vittvin och chalottenlölk mmmmmm...

Färska blåmusslor
Vittvin
Chalottenlök
Vitlök
Persilja
Olja
salt
Peppar

Fan va hungrig jag blev.

Det som förrät och rådjur till huvudrätt är perfekt

Så det kanske blev tydligt, gillar din första plan med kött och musslor

EDIT: Hade nog kört rotfrukter i ugn, som palsternacka, morot och potatis (allt i klyftor) med köttet. Och en skön rödvinssås till.
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2012-12-30 kl. 22:56.
Citera
2012-12-30, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Musslor kokta i vittvin och chalottenlölk mmmmmm...

Färska blåmusslor med skal
Vittvin
Chalottenlök
Vitlök
Persilja
Olja
salt
Peppar

Fan va hungrig jag blev.

Det som förrät och rådjur till huvudrätt är perfekt

Så det kanske blev tydligt, gillar din första plan med kött och musslor

EDIT: Hade nog kört rotfrukter i ugn, som palsternacka, morot och potatis (allt i klyftor) med köttet. Och en skön rödvinssås till.

Ja jag håller med, det var ju dom där förbannade hummrarna som ställde till det =) Men nu blir det nog en mastodontförrätt med musslor och hummer, sen rådjur efter en liten paus. Kan ju aldrig bli för mycket av det goda =) Det blir dock Moules a la Normande med torr cider från Normandie, mycket grädde och mycket vitlök!
Senast redigerad av aron.w 2012-12-30 kl. 22:45.
Citera
2012-12-30, 22:47
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aron.w
Ja jag håller med, det var ju dom där förbannade hummrarna som ställde till det =) Men nu blir det nog en mastodontförrätt med musslor och hummer, sen rådjur efter en liten paus. Kan ju aldrig bli för mycket av det goda =) Det blir dock Moules a la Normande med torr cider från Normandie, mycket grädde och mycket vitlök!

Nu kom jag på en jävligt fin idé.

Vänd på det hela. Ha råddjurscarpaccio till förrät med en fin Tempranillo. Sedan musslor och hummer till huvudrätt

Carpaccio på råddjur är riktigt jävla gott.

EDIT: Skall fan göra lite råddjurscarpaccio själv ikväll. MUMS!
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2012-12-30 kl. 22:59.
Citera
2012-12-30, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Nu kom jag på en jävligt fin idé.

Vänd på det hela. Ha råddjurscarpaccio till förrät med en fin Tempranillo. Sedan musslor och hummer till huvudrätt

Carpaccio på råddjur är riktigt jävla gott.

EDIT: Skall fan göra lite råddjurscarpaccio själv ikväll. MUMS!

Ja, det är faktiskt ett alternativ. Vad skulle göra med musslorna och hummern till huvudrätt isf?
Citera
2012-12-30, 23:57
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aron.w
Ja, det är faktiskt ett alternativ. Vad skulle göra med musslorna och hummern till huvudrätt isf?

Ja du... Kanske gratinerad hummer med hollandaise sås.

Annars så rotade jag lite i mina recept. Hittade denna, har inte haft tid att tillaga själv. Men minns att jag tyckte den lät intressant så stoppade undan receptet för framtida använding. Vart jag hittade den kommer jag inte ihåg Den var på engelska så jag har översatt ingredienserna. Tillagningen orkade jag inte översätt.

Ingredients

serve 6

750 g Hummer
750 ml cider
1 l tort vittvin
1.5 Musslor
6 Finhackade charlottenlökar
1 msk finhackad persilja
4 vitlöksklyftor
Malen svartpeppar
50 g smör
1 msk nötolja (Abrahams notis: kan säkert skippas)
1 glas med calvados
1 Bouquet garni på persilja, lagerblad och timjam
450 ml Grädde

Method

1) cut the lobsters in half , cut the tail in chunks, reserve the coral, break open the claws, do not crush the meat

2) bring half the cider and vine to the boil, put the mussels, shallots, parsley,pepper and garlic, cook covered until the mussels are open, shaking the pan often

3) remove the mussels from their shells, strain and reserve the juice

4) melt the butter with the oil and sauté the lobster pieces until they turn red, remove from the heat and flame with the Calvados

5) return to the heat, stir in the remaining cider, wine and the reserved mussel juices, add the bouquet garni, reduce by a third

6) add the coral and cream and stir well, add the lobster pieces and the mussels, stirring frequently allow the sauce to thicken, remove the bouquet garni, season to taste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in